Lotus Exos T125: je libo formuli?

Jméno Lotus se v letošním roce vrátilo do seriálu Formule 1, ale nedá se říci, že by se mu nějak dařilo. Přesto, nebo možná právě proto nabídne Lotus jakožto automobilka skupině vyvolených formulové auto, které určitě dokáže zprostředkovat pocity jezdce F1. A přitom zvládne 4 500 km mezi návštěvami servisu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lotus Exos T125: je libo formuli?

11.8.2010 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Lotus Exos T125: je libo formuli?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jméno Lotus se v letošním roce vrátilo do seriálu Formule 1, ale nedá se říci, že by se mu nějak dařilo. Přesto, nebo možná právě proto nabídne Lotus jakožto automobilka skupině vyvolených formulové auto, které určitě dokáže zprostředkovat pocity jezdce F1. A přitom zvládne 4 500 km mezi návštěvami servisu.

Na celém světě přibývá příznivců tzv. „track days”, neboli okruhových dní. Ty spočívají v tom, že si vezmete vlastní auto, navštívíte některý z okruhů a jdete si pořádně zajezdit. Známe to i u nás z okruhů v Brně a Mostu. Asi největší popularity má tato zábava ve Velké Británii, kde si také můžete zakoupit celou řadu aut pro ni přímo určených. Jedním z výrobců je i Lotus a jeho Elise a Exige patří mezi stálice.

Nyní ovšem přichází se zcela jinou nabídkou, vyvinul model Exos T125. Jeho základem je monokok z uhlíkových vláken, ze kterých je i podvozek. To umožnilo udržet váhu na kouzelných 650 kg. Pohon zajišťuje 3,5 litrový osmiválec od firmy Cosworth V8 o výkonu 650 k při 10 300 1/min. Na něj navazuje sekvenční převodovka s řazením pádly pod volantem. A zpomalování mají na starost karbon-keramické brzdy.

Jedná se tedy o vůz ve stylu Formule 1, včetně volantu s mnoha ovládacími a informačními prvky, který ale může řídit i „normální smrtelník”. Tedy normální, na pořízení Exosu bude potřeba cca milion euro, žádné drobné. Výhodou je, že si ho pak budete moci odvézt domů, což je něco, o čem majitelé Ferrari 599XX mohou jen snít. Navíc má být jeho provoz velmi jednoduchý, a tak nebude při každém použití potřeba týmu mechaniků.

Majitelé, kterých bude jen 25, budou pozváni do exkluzivního klubu založeného pro ně přímo automobilkou, který bude organizovat různé akce. Nejatraktivnější asi bude možnost zlepšení řidičských schopností pod vedením bývalých pilotů F1 Miky Häkkinena a Jarna Trulliho.


Lotus Exos T125: je libo formuli? - 1 - Lotus Exos T125 2Lotus Exos T125: je libo formuli? - 2 - Lotus Exos T125 3

Mirek Brokeš

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše