Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu podfuk
28.4.2024 | Petr Prokopec
Čas vozu je opravdu působivý a nepochybujeme o tom, že je skutečný, jenže Britové jej nedosáhli za volantem sériového silničního stroje, to ani zdaleka. Místo toho model Evija překopali od podlahy po střechu, jaký to má smysl?
V souvislosti s rekordy dosahovanými na Ringu automobilky v posledních pár letech přišly s pozoruhodnou kreativitou. Famózní časy z možná nejnáročnějšího okruhu na světě totiž nejsou připisovány pouze jednoznačně nejrychlejším vozům, místo toho tu máme stále větší počet králů v jednotlivých kategoriích. Ty se pak následně ještě dělí na další podkategorie v závislosti na karosářské verzi, typu agregátu nebo počtu míst v kabině. Pomalu už chybí jen to, aby se rozlišovalo dle registrační značky, neboť v té chvíli by se rekordem mohl chlubit každý vůz.
Z toho důvodu již každému působivému času dosaženému v pohoří Eifel automaticky netleskáme, spíše se snažíme takříkajíc číst mezi řádky. Nejinak je tomu i tento týden, neboť britská automobilka Lotus se pochlubila tím, že její elektrický supersport Evija zvládl obkroužit Zelené peklo za pouhých 6 minut a 24,047 sekunda. To je třetí nejrychlejší čas vůbec bez ohledu na ceokoli, přičemž Dirk Müller jej na navlhlé trati zajel již 13. října loňského roku. Než ale polknete, je třeba nahlédnout za oponu.
S velmi působivým počinem je totiž spojeno provedení Evija X, které sice s běžnou produkční variantou sdílí karbonový monokok, baterie o kapacitě 93 kWh a hnací ústrojí produkující 2 039 koní a 1 704 Nm točivého momentu, tím však jakákoliv spojitost končí. Varianta X je totiž čistě účelovým strojem, který byl stvořen jen a pouze pro jediný trik. Kvůli tomu byla kompletně přepracována karoserie, odlišné jsou ale i další komponenty jako podvozek, brzdy či pneumatiky.
Lotusu dle nadšenců z Pistonheads měla s úpravami pomáhat společnost Multimatic Motorsports, což nejspíše i bude pravda. Müller za ni totiž mimo jiné závodí v šampionátu IMSA, a to s Fordem Mustang GT3. V roce 2015 pak tato firma otevřela i svou evropskou pobočku, která stejně jako Lotus sídlí ve Velké Británii. Pro standardní model Evija pak vyvinula tlumiče, s jeho výkonem a schopnostmi tak byla obeznámena více než kdokoli jiný.
Účelová Evija X se tak v žebříčku nejlepších časů zařadila za podobně účelové Porsche 919 Hybrid EVO (5:19,546) a podobně účelový Volkswagen ID.R (6:05,336). Druhý zmíněný ale dost možná ještě překoná, neboť Lotus uvedl, že kvůli podmínkám na trati nejel Müller naplno. Jsme tedy zvědavi, zda se Britové na okruh vrátí. Potlesk z naší strany bude ovšem nadále jen vlažný, ostatně nadšením jsme nehýkali ani poté, co s rekordním počinem vyrukovalo Porsche. Ne proto, že by veškeré časy nebyly působivé, ale proto, že dosáhnout jich s na míru postaveným autem neznamená pro svět silničních sporťáků téměř nic.
![Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu podfuk - 1 - Lotus Evija X 2024 prvni foto 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu podfuk - 2 - Lotus Evija X 2024 prvni foto 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu podfuk - 3 - Lotus Evija X 2024 prvni foto 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu podfuk - 4 - Lotus Evija X 2024 prvni foto 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu podfuk - 5 - Lotus Evija X 2024 prvni foto 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu podfuk - 6 - Lotus Evija X 2024 prvni foto 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Evija X je zakázkový speciál, který sice disponuje pár komponenty ze silničního vozu, ovšem zasazenými do zcela jiného balení. Ač lze tedy nad časem dosaženým na Ringu uznale pokývat hlavou, bouřlivý potlesk si necháme na někdy jindy. Foto: Lotus
Zdroj: Lotus, Pistonheads
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nejčtenější články
Mezi nejprodávanějšími novými auty v Rusku se tento měsíc poprvé objevil Tank
26.6.2024Povedení zloději aut se sami natočili, jak prchají před policií v ukradeném Mercedesu od AMG
26.6.2024Bugatti chtělo i ve svém nejnovějším modelu použít motor W16, až pak ho přesvědčili, aby šlo do V16
26.6.2024Vědci zjistili, že vozy s autopilotem jsou reálně bezpečnější jen při jízdě rovně za perfektních podmínek
26.6.2024Ošklivý a otylý propadák BMW jménem XM skončí bez nástupce, místo něj se znovu vrátí řada 6
26.6.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva