Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 | Petr Prokopec
Víme, že existovalo, sami jsme ho svého času vyzkoušeli, že se ale pořád prodává, je skoro neuvěřitelná anomálie. Z české nabídky to nevyčtete, Range Rover Evoque je ale jinak pořád k mání s manuálem a pohonem předních kol.
Narazit dnes v prodeji na nové auto s manuální převodovkou je pomalu umění. A nejde už jen o prémiový segment, jen s automaty jsou stále více spojovaná i obyčejná auta, za všechna zmiňme „nové generace” (jsou to spíše velké facelifty) Škod Superb a Kodiaq. Svědčí tomu regulace, tlak na snižování nákladů a v některých segmentech i preference zákazníků, takže čekat manuál v čemkoli výjimečnějším je dnes nemístné. Zejména v případě luxusních aut a SUV je přímo řazená skříň skoro fantazií, takže v luxusním SUV? No, budete se divit, ale nejméně jedno pořád existuje.
U nás to ani nelze zaznamenat, protože tu formálně není v nabídce, kolegové z Carsoops si ale jednoho z jistě posledních jednorožců všimli poněkud západněji od našich hranic. Manuálem je totiž překvapivě osazen i nejmenší model luxusní divize Land Roveru, tedy Range Rover Evoque. Verze D165 ovšem není unikátní pouze tím, že na rozdíl od zbytku celého portfolia je k mání se třemi pedály. Zároveň u ní dvoulitrový turbodiesel posílá 163 koní a 380 Nm toičvého momentu pouze na přední nápravu. Když si uvědomíme, že Range Rover je brán jako luxusní specialista do terénu, jedná se o slušnou anomálii.
Toto provedení nicméně není standardně v nabídce nejen u nás, ale ani v Německu či ve Spojených státech, jakkoli předpokládáme, že už vzhledem k oficiálním záběrům tohoto provedení s volantem vlevo půjde objednat přinejmenším kdekoli v Evropě. Standardně si jej mohou koupit Britové, přičemž cena pro ně startuje na 40 800 librách (cca 1,2 milionu Kč). To ve srovnání s automatickou čtyřkolkou představuje nemalou úsporu, za verzi D165 AWD je totiž třeba zaplatit 43 665 GBP (asi 1 287 000 Kč). V v té chvíli samozřejmě musíte počítat s růstem spotřeby, a tedy i emisí CO2, což na některých trzích vyjde draho.
Na ostrovech základní Evoque dokáže bodovat jako služební auto, spojen je totiž s nižší daňovou zátěží. Na stovku (respektive na 97 km/h) mu to přitom trvá 9,5 sekundy, což je o tři desetiny horší čas, než jaký má na kontě čtyřkolka. Ta pak dle parametrů místního (tedy kontinentálního zastoupení užívajícího metrický systém) potřebuje ke zdolání disciplíny 0-100 km/h 9,8 sekundy, přičemž její maximum činí 199 km/h. Zaplatit pak musíte minimálně 1 408 024 Kč.
Evoque má ovšem za letošní dva měsíce u nás na kontě jen 5 registrací, loni pak místní zastoupení prodalo 53 kusů. To není zrovna mnoho, úspěšnější je ostatně i větší a dražší Velar. Bude tedy zajímavé sledovat, jak dlouho Britové svůj nejmenší model v nabídce udrží. Protože nicméně loni došlo na facelift, dá se předpokládat, že druhá generace má ještě pár let před sebou.




Evoque loni prošel lehčím faceliftem, přičemž u nás je stejně jako ve většině světa modernizovaná verze k standardně mání jen s automatem a pohonem všech kol. Pořád ale existuje i základ v podobě manuální předokolky. Foto: Land Rover
Auto jsme s ručním řazením testovali už v roce 2011. Nenapadlo by nás, že si ho udrží dodnes... Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
Zdroje: Carscoops, Land Rover
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejnovější články
Krize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 3 hodinamiNejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus