Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 | Petr Prokopec
Víme, že existovalo, sami jsme ho svého času vyzkoušeli, že se ale pořád prodává, je skoro neuvěřitelná anomálie. Z české nabídky to nevyčtete, Range Rover Evoque je ale jinak pořád k mání s manuálem a pohonem předních kol.
Narazit dnes v prodeji na nové auto s manuální převodovkou je pomalu umění. A nejde už jen o prémiový segment, jen s automaty jsou stále více spojovaná i obyčejná auta, za všechna zmiňme „nové generace” (jsou to spíše velké facelifty) Škod Superb a Kodiaq. Svědčí tomu regulace, tlak na snižování nákladů a v některých segmentech i preference zákazníků, takže čekat manuál v čemkoli výjimečnějším je dnes nemístné. Zejména v případě luxusních aut a SUV je přímo řazená skříň skoro fantazií, takže v luxusním SUV? No, budete se divit, ale nejméně jedno pořád existuje.
U nás to ani nelze zaznamenat, protože tu formálně není v nabídce, kolegové z Carsoops si ale jednoho z jistě posledních jednorožců všimli poněkud západněji od našich hranic. Manuálem je totiž překvapivě osazen i nejmenší model luxusní divize Land Roveru, tedy Range Rover Evoque. Verze D165 ovšem není unikátní pouze tím, že na rozdíl od zbytku celého portfolia je k mání se třemi pedály. Zároveň u ní dvoulitrový turbodiesel posílá 163 koní a 380 Nm toičvého momentu pouze na přední nápravu. Když si uvědomíme, že Range Rover je brán jako luxusní specialista do terénu, jedná se o slušnou anomálii.
Toto provedení nicméně není standardně v nabídce nejen u nás, ale ani v Německu či ve Spojených státech, jakkoli předpokládáme, že už vzhledem k oficiálním záběrům tohoto provedení s volantem vlevo půjde objednat přinejmenším kdekoli v Evropě. Standardně si jej mohou koupit Britové, přičemž cena pro ně startuje na 40 800 librách (cca 1,2 milionu Kč). To ve srovnání s automatickou čtyřkolkou představuje nemalou úsporu, za verzi D165 AWD je totiž třeba zaplatit 43 665 GBP (asi 1 287 000 Kč). V v té chvíli samozřejmě musíte počítat s růstem spotřeby, a tedy i emisí CO2, což na některých trzích vyjde draho.
Na ostrovech základní Evoque dokáže bodovat jako služební auto, spojen je totiž s nižší daňovou zátěží. Na stovku (respektive na 97 km/h) mu to přitom trvá 9,5 sekundy, což je o tři desetiny horší čas, než jaký má na kontě čtyřkolka. Ta pak dle parametrů místního (tedy kontinentálního zastoupení užívajícího metrický systém) potřebuje ke zdolání disciplíny 0-100 km/h 9,8 sekundy, přičemž její maximum činí 199 km/h. Zaplatit pak musíte minimálně 1 408 024 Kč.
Evoque má ovšem za letošní dva měsíce u nás na kontě jen 5 registrací, loni pak místní zastoupení prodalo 53 kusů. To není zrovna mnoho, úspěšnější je ostatně i větší a dražší Velar. Bude tedy zajímavé sledovat, jak dlouho Britové svůj nejmenší model v nabídce udrží. Protože nicméně loni došlo na facelift, dá se předpokládat, že druhá generace má ještě pár let před sebou.




Evoque loni prošel lehčím faceliftem, přičemž u nás je stejně jako ve většině světa modernizovaná verze k standardně mání jen s automatem a pohonem všech kol. Pořád ale existuje i základ v podobě manuální předokolky. Foto: Land Rover
Auto jsme s ručním řazením testovali už v roce 2011. Nenapadlo by nás, že si ho udrží dodnes... Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
Zdroje: Carscoops, Land Rover
Bleskovky
Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
včeraNový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Rusové nezaváhali a poprask okolo setkání Trumpa s Putinem a jeho daru využili ke stvoření limitované edice motorek
20.9.2025Plány Porsche se zhroutily, automobilka snad konečně kapitulovala. Její nová vlajková loď mění elektrický pohon za spalovací
20.9.2025Tušíte, kdo teď nabízí tohle auto s tak luxusním interiérem? Jde o vůz levné značky, žádný Rolls-Royce ani Bentley
20.9.2025Fiat se po pěti letech nabízení nesmyslů vrací ke kořenům, jeho nová speciální 500 oslní už tím, co má pod kapotou
20.9.2025Řidič s ukradeným autem skočil přes zvedací most, aby unikl policii. Nikdo z policistů si to netroufl napodobit
20.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva