Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 | Petr Prokopec
Víme, že existovalo, sami jsme ho svého času vyzkoušeli, že se ale pořád prodává, je skoro neuvěřitelná anomálie. Z české nabídky to nevyčtete, Range Rover Evoque je ale jinak pořád k mání s manuálem a pohonem předních kol.
Narazit dnes v prodeji na nové auto s manuální převodovkou je pomalu umění. A nejde už jen o prémiový segment, jen s automaty jsou stále více spojovaná i obyčejná auta, za všechna zmiňme „nové generace” (jsou to spíše velké facelifty) Škod Superb a Kodiaq. Svědčí tomu regulace, tlak na snižování nákladů a v některých segmentech i preference zákazníků, takže čekat manuál v čemkoli výjimečnějším je dnes nemístné. Zejména v případě luxusních aut a SUV je přímo řazená skříň skoro fantazií, takže v luxusním SUV? No, budete se divit, ale nejméně jedno pořád existuje.
U nás to ani nelze zaznamenat, protože tu formálně není v nabídce, kolegové z Carsoops si ale jednoho z jistě posledních jednorožců všimli poněkud západněji od našich hranic. Manuálem je totiž překvapivě osazen i nejmenší model luxusní divize Land Roveru, tedy Range Rover Evoque. Verze D165 ovšem není unikátní pouze tím, že na rozdíl od zbytku celého portfolia je k mání se třemi pedály. Zároveň u ní dvoulitrový turbodiesel posílá 163 koní a 380 Nm toičvého momentu pouze na přední nápravu. Když si uvědomíme, že Range Rover je brán jako luxusní specialista do terénu, jedná se o slušnou anomálii.
Toto provedení nicméně není standardně v nabídce nejen u nás, ale ani v Německu či ve Spojených státech, jakkoli předpokládáme, že už vzhledem k oficiálním záběrům tohoto provedení s volantem vlevo půjde objednat přinejmenším kdekoli v Evropě. Standardně si jej mohou koupit Britové, přičemž cena pro ně startuje na 40 800 librách (cca 1,2 milionu Kč). To ve srovnání s automatickou čtyřkolkou představuje nemalou úsporu, za verzi D165 AWD je totiž třeba zaplatit 43 665 GBP (asi 1 287 000 Kč). V v té chvíli samozřejmě musíte počítat s růstem spotřeby, a tedy i emisí CO2, což na některých trzích vyjde draho.
Na ostrovech základní Evoque dokáže bodovat jako služební auto, spojen je totiž s nižší daňovou zátěží. Na stovku (respektive na 97 km/h) mu to přitom trvá 9,5 sekundy, což je o tři desetiny horší čas, než jaký má na kontě čtyřkolka. Ta pak dle parametrů místního (tedy kontinentálního zastoupení užívajícího metrický systém) potřebuje ke zdolání disciplíny 0-100 km/h 9,8 sekundy, přičemž její maximum činí 199 km/h. Zaplatit pak musíte minimálně 1 408 024 Kč.
Evoque má ovšem za letošní dva měsíce u nás na kontě jen 5 registrací, loni pak místní zastoupení prodalo 53 kusů. To není zrovna mnoho, úspěšnější je ostatně i větší a dražší Velar. Bude tedy zajímavé sledovat, jak dlouho Britové svůj nejmenší model v nabídce udrží. Protože nicméně loni došlo na facelift, dá se předpokládat, že druhá generace má ještě pár let před sebou.




Evoque loni prošel lehčím faceliftem, přičemž u nás je stejně jako ve většině světa modernizovaná verze k standardně mání jen s automatem a pohonem všech kol. Pořád ale existuje i základ v podobě manuální předokolky. Foto: Land Rover
Auto jsme s ručním řazením testovali už v roce 2011. Nenapadlo by nás, že si ho udrží dodnes... Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
Zdroje: Carscoops, Land Rover
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
včeraUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
2.9.2025Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nejnovější články
Majitel elektromobilu od nové automobilky pravidelně zažívá noční můry, ze spirály selhání auta i servisu nedokáže uniknout
před 8 hodinamiDalší tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
před 9 hodinamiBMW dál nesází vše na jednu kartu, do tří let začne svá auta osazovat neobvyklým typem pohonu
před 11 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
včeraKombíky Volva končí bez nástupce, tento je další v řadě. Z klasických aut značky zbývá jen poslední mohykán
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.03. 12:27 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.03. 12:26 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.03. 10:56 - M.Z.
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93