Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Menší auta v Evropě nemusí přežít, varuje šéf Renaultu. Je to paradoxní dopad snah EU
24.11.2020 | Petr Miler
Regulátoři nechápou dopady svých kroků, říká stále novopečený šéf Renaultu Luca de Meo. A varuje před tím, co se skutečně stane.
Ač to nemusí být na první pohled patrné, nabídka aut na evropském trhu se postupně zeštíhluje. Modelů sice nabízí automobilky stále více, cokoli specifického má ale v jejich portfoliích stále menší prostor. Však stačí vzpomenout na to, jak vypadala paleta verzí nejprodávanějšího Volkswagenu Golf ještě na přelomu století a jak vypadá dnes. Zkuste si nyní koupit šestiválec, pětiválec nebo třídvířko, manuál i automat k čemukoli, pohon 4x4 k lecčemu. K dispozici je zlomek verzí a u konkurence nepochodíte lépe, třebaže i neobyčejných šestiválcových kompaktů byla kdysi v nabídce slušná řádka.
I nyní - dočasně či trvale - mizí z nabídek v prvé řadě výkonné verze, jejichž vyšší spotřeba resp. emise CO2 se nepotkávají se stále přísnějšími limity. Nicméně změna bude daleko výraznější a na první pohled paradoxně zasáhne citelněji spodní patro nabídek, ze kterých mohou zmizet nejen ostré deriváty, ale celé modelové řady.
Už dříve před tím varoval šéf Volkswagenu a nyní na to upozorňuje také novopečená hlava Renaultu Luca de Meo. Podle něj je v ohrožení existence jakkoli menších vozů, tedy třeba i Clia či Capturu, a to právě kvůli regulacím EU. De Meo říká, že i když na nich dnes automobilka dělá dobré marže, ocitly se „v palební linii kvůli striktnějším předpisům”, kterou nemusí přežít.
„Víme, že s nadcházejícími regulacemi budou malá auta tou cenou, kterou budeme muset zaplatit. Je to něco, co si regulátoři neuvědomují,” říká de Meo a dodává: „Honba za splněním regulatorních požadavků bude penalizovat malá auta, dokud z nich neuděláte elektromobily. Na druhou stranu, ceny akumulátorů nejdou dolů, takže je to past.”
De Meo naráží na dříve zveřejněné informace, že náklady související se splněním nových emisních limitů - ať už z hlediska techniky, nebo případných pokud - zatěžují cenu každého vyrobeného vozu sumou okolo 4 000 Eur, tedy více jak 100 tisíc Kč. To je částka, kterou si jakž takž můžete dovolit promítnout do ceny aut vyšších tříd, pro malé vozy je to ale likvidační.
Emise přitom nejsou jediným důvodem, proč analytici předpokládají, že se auta s cenou pod 15 000 Eur (asi 394 tisíc Kč) stanou v Evropě obtížně, pokud vůbec dostupným zbožím. EU nařídila, aby od roku 2022 bylo na palubě každého nového vozu minimálně devět asistenčních systémů. To znovu není problém pro větší auta, z nichž mnohé navíc již prvky jako autonomní brzdy či monitoring jízdních pruhů mají. Ovšem pro minivozy jsou příliš drahé, zvláště v kombinaci s pokutami za nadlimitní CO2.
Problém tak nemají jen Renaulty jako Clio či Captur, ale také většina Dacií. De Meo si je toho zjevně dobře vědom, nevíme ale o tom, že by on - nebo kdokoli z šéfů významných automobilek - s regulacemi jakkoli aktivně bojoval. Vše zůstává na úrovni varování vyřčených pro tisk a u následných snah regulace nějak splnit, ať už jsou smysluplné, nebo nikoli.
Podle šéfa Renaultu jsou i modely jako Captur v ohrožení, neboť nejsou obchodně slučitelné s novými pravidly EU. Aktivně proti nim ale nebojuje, alespoň o tom nemáme zprávy. Foto: Renault
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 5 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 7 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 8 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva