Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Manažer otevřeně promluvil o dopadech používání Autopilotu Tesly, záhy dostal padáka
30.7.2021 | Petr Miler
Jsme přesvědčeni, že k lepší budoucnosti vede otevřená debata a z ní pramenící závěry beroucí ohledy na vše myslitelné. V současném světě ale vládne spíše úcta k jediné „pravdě” a vývoj v některých ohledech tomu odpovídá.
Jako lidé, kteří ještě dobře poznali svět před rokem 1989, jsme citliví na jakékoli formy diktátu. Tehdy bylo žádoucí držet ústa a krok, ať už se vám nastolená linie uvažování líbila, nebo ne, ať už se prezentované záměry zdály realizovatelné, nebo nikoli. Byla to bezmoc svého druhu - mohli jste trpět tím, že jdete s davem, protože mířil kamsi k okraji propasti. A nebo trpět tím, že jdete proti němu, protože něco takového nebylo tolerováno a bylo tvrdě trestáno.
Ačkoli bychom nikomu nepřáli v takové společnosti žít, je svým způsobem škoda, že „západní” země nezažily podobná zřízení vůbec nebo příliš dávno na to, aby si to někdo činný ještě živě pamatoval. Zdá se tak dnes být normou, že se o některých věcech nediskutuje resp. nedá diskutovat, protože každý, kdo se odchyluje od linie ražené jako správné, je považován za špatného a okamžitě očerňován v naprosto nesouvisejících aspektech. Toto se děje v USA, v Německu, toto se děje i u nás. A tím méně překvapí, že se to děje i v Číně. Ovšem v obchodním světě, který by neměl být svázán takovými politickými limity, jako ten veřejný.
Na tamní Světové konferenci pro umělou inteligenci vystoupil Su Qing, donedávna vysoce postavený manažer firmy Huawei, ředitel divize firmy odpovědné za vývoj „produktů chytrého řízení”. Tedy systémů autonomního řízení, které Huawei též vyvíjí. Je to nepochybně člověk, který ví, jak tyto systémy fungují, co umí a neumí, jeho životem bylo je vyvíjet.
Do diskuze na konferenci přispěl podle nás velmi hodnotným příspěvkem na téma přeceňované bezpečnosti těchto systémů a točil se kolem Autopilotu Tesly jako nejznámějšímu z nich. Nemáme ale pocit, že by šlo jen o jeho kritiku, toto je obecný problém, o jehož existenci jsme přesvědčeni i my - dokud na silnici nebudou všechna auta (a všechna kola, chodci, kdokoli) zapojeni do systému nějak kontrolujícího vzájemnou interakci, nebude to nikdy fungovat a vždy to bude lidi stejně dobře chránit jako zabíjet. A to samé platí i v případě jednotlivých aut, kde interakce elektroniky a člověka též nefunguje přesně tak, jak kdysi popsal Richard Hammond. Buď musí řídit člověk, nebo musí řídit auto, jakýkoli hybrid bude vždy generovat nebezpečné situace a ve výsledku nevyhnutelně opět zabíjet.
Přesně v tomto smyslu se vyjádřil Su: „Tesly se v uplynulých letech stávaly účastníky nehod s relativně vysokou pravděpodobností. Od zabití první osoby po zabití té poslední, charakter nehod byl velmi podobný. A záměrně zde používám slovo 'zabití', což může někomu přijít příliš tvrdé. Ale zamyslete se nad tím - když stroje vstoupí do lidské společnosti a máme zde symbiózu člověka a stroje, stroje budou zcela jistě zabíjet. Zjednodušeně řečeno zabíjí lidi,” citují jej čínská média.
Jde o vyloženě filosofickou úvahu, které nelze mnoho vyčíst. Dělo se to, děje se to a bude se to dít. A bude to tím pravděpodobnější, čím méně odpovědně se budou chovat výrobci takových systémů a čím méně budou rozmlouvat svým zákazníkům, aby na podobné systémy spoléhaly více, než je zdrávo. Tesla je v tomto kontextu citována správně. Považujeme to za cenný příspěvek do diskuze zvlášť na konferenci, jako je ta zmíněná, ovšem ve světě jediné pravdy, kde systémy autonomního řízení všechny spasí a už v roce 2020 (aha, to už bylo loni, že Volvo?) nebo 2030 nezemře při nehodách nikdo díky nim, se taková otevřenost nehodí.
Huawei to vzalo jako zpochybnění jeho vlastních aktivit, a tak Su Qinga sesadilo z jeho pozice ve vedení divize. Zcela se jej zbavit nechce, na to je to moc velký expert, ve firmě mu ale najde jiné uplatnění. Škoda, že bude uklizen. I takové lidi jednoduše potřebujeme, abychom se dobrali správného výsledku. Ovšem, nepotřebují je ti, kteří se v zajetí obchodních zájmů snaží komplikovanou realitu prezentovat černobíle. Nebo spíše jen bíle.




Tesly už skoro nemají volant a řada lidí je pořádně neřídila ani když je měly, ač samy řídit neumí. Manažer Huawei k tomu řekl, že taková kombinace „neřízení” nezbytně zabíjí, jeho zaměstnavateli se to ale nelíbilo, a tak ho sesadil z pozice ředitele divize firmy odpovědné za vývoj „produktů chytrého řízení”. Foto: Tesla
Zdroje: SCMP, Auto Evolution
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva