Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Konec manuálního řazení v autech nečekejte, pořád ho chce neskutečně mnoho bohatých zákazníků
4.7.2022 | Petr Prokopec
Pokud něco chce 10 procent zákazníků Škody Fabia, ze židle to zvedne málokoho. Tady se ale bavíme o docela jiných poměrech. Po ručním řazení momentálně touží násobně více kupců mnohonásobně dražších aut, ty už si nedovolí odmítnout nikdo.
Aut osazených manuálními převodovkami neustále ubývá. A nejde už jen o prémiový segment, zasažen byl tímto trendem i trh s mainstreamovými vozy. Stojí za tím jak automobilky, tak i jejich zákazníci. V prvním případě zde totiž máme redukci nákladů, neboť vyvíjet nový vůz s pouze jednou převodovkou je pochopitelně levnější, než kdyby v nabídce měly figurovat dvě. Podstatnou roli hrají i menší náklady spojené s nadlimitní spotřebou či emisemi, pracovat se dá i s vyzpytatelnějšími výdaji spojenými se záručními opravami. Lidé si pak stále více zvykají na vyšší standard, čemuž výrobci s ohledem na výše zmíněné rádi vychází vstříc.
Přesto můžeme bezpečně říci, že na pohřeb manuálů hned tak nedojde, i když se jej mnohé značky již zbavily. U řidičsky zaměřených aut trojice pedálů více zapojuje do hry a lidé si toho zjevně váží stále více. Je pak sice možné, že při sprintech budete pomalejší než v případě automatu, což je právě důvod, proč manuálům dalo vale Ferrari a Lamborghini, ovšem pro spoustu nadšenců se nejedná o tu nejzásadnější vlastnost. Podstatnější pro ně je, aby jim plná kontrola nad vozem vykouzlila úsměv od ucha k uchu. A když k tomu přidáme, že jde o velmi bohaté lidi, není moc důvodů pochybovat o tom, že manuály čeká ještě dlouhý život.
Jednou ze značek, které o pohřbu trojice pedálů uvažovaly, bylo Porsche. Není to až tak překvapivé, značka k tomu měla podstatné důvody zmiňované v úvodu, navíc jeho PDK je opravdu dobrý automat. Jenže kupci drahých vrcholných verzí GT volí ruční řazení v takovém počtu, že je prostě nelze ignorovat. V Austrálii, odkud máme přesnější čísla, jde o neskutečnou polovinu lidí.
„Mohu potvrdit, že v případě 911 GT3 a šestiválcových verzí modelové řady 718 se manuál na objednávkách podílí ze zhruba 50 procent,“ uvedl Chris Jordan, který pro automobilku na nejmenším kontinentu zajišťuje kontakt s veřejností. Mimo to pak dodal, že v případě Porsche 911 Carrera GTS je zájem o trojici pedálů přibližně 20procentní. V případě čtyřválců řady 718 jde nicméně již pouze o 5procentní podíl, což rovněž odpovídá objednávkám variant 911 Carrera a Carrera S (Carrera ale manuál vůbec nenabízí, což statistiku trochu deformuje).
Pokud se přitom zadíváme na statistiky, zjistíme, že manuál mělo pouze 5 procent ze všech osobních aut, které se loni v Austrálii prodaly. Zájem o trojici pedálů tedy ve všeobecném měřítku skutečně rok od roku klesá. Ruční řazení tak skutečně zůstává v oblibě hlavně u náročných kupců drahých aut.
„Poslední verze převodovky PDK je extrémně schopná na všech úrovních nastavení, a to včetně ostré jízdy po okruhu. Nicméně ti, kdo touží po intenzivních zážitcích, milují jízdu s manuální převodovkou. To je podstata vozů Porsche, starých i nových,“ dodal Jordan. Jak se tedy zdá, značka trojici pedálů do důchodu rozhodně nepošle, ač to původně zvažovala. A inspirovat může i jiné - konkurence se zjevně připravuje o podstatnou část prodejního potenciálu, pokud nic takového nenabízí.



Nároční zákazníci Porsche manuální řazení stále milují, v Austrálii jej hned polovina všech prodaných 911 GT3. A velký zájem o trojici pedálů je u Porsche z řady GT celosvětový. Foto: Porsche
Zdroj: Drive
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Šéf této automobilky přiznal, že už bohužel nemá lidem co prodat, elektromobily jsou pro ní zcela ze hry
před 2 hodinamiDalší slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
včeraNový Duster se dál šíří světem jako Renault. Líp tak vypadá, líp tak působí a ještě ke všemu je citelně levnější
včeraMercedes chybu prostě nepřizná. Jeho propadák prý nikdo nekupuje jen proto, že příliš předběhl dobu
včeraUniklé e-maily ukazují, jak zoufalé kroky musí Nissan podnikat, aby se vyhnul totálnímu kolapsu
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.01. 21:30 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral