Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Masivní propouštění stihne jen v Německu přes 100 tisíc lidí z autoprůmyslu, říká expert
1.4.2020 | Petr Prokopec
Současná opatření přijatá proti šíření koronaviru mají dopad na fungování prakticky všech segmentů ekonomiky a ten automobilový není výjimkou.
Evropa má za sebou první měsíc boje s koronavirem. Infekční epidemie nezasáhla celý kontinent rovnoměrně a zatímco někde kulminuje, jinde se teprve rozbíhá. Navíc je otázkou, co očekávat do budoucna - první vlna ani nepominula a podle epidemiologů můžeme očekávat i druhou či třetí. Na to ale nikdo nyní nechce pomyslet, zvláště když se na světlo světa dostávají první odhady ekonomických dopadů.
My se momentálně zaměříme na Německo, pro které je klíčovou součástí ekonomiky automobilový průmysl, stejně jako třeba u nás. Přímo pro automobilky či jejich dodavatele pracuje zhruba 830 tisíc lidí, hned jedné osmině neboli sto tisícům zaměstnanců však podle renomovaného ekonomického experta Ferdinanda Dudenhöffera hrozí vyhazov. „A to je ten nejoptimističtější scénář,“ říká. Realita však nejspíše bude ještě horší, a co je možná nejpodstatnější, s následky koronavirové krize se země bude vypořádávat po příštích více než 10 let.
Dudenhöffer ve své prognóze vychází z předpokladu, že automobilový průmysl neohrožuje ani tak pozastavení výroby prakticky všech továren v Evropě. Výroba se znovu rozjede a klidně dva měsíce výpadku může dohnat, hlavní problém je jinde - celkové ochlazení ekonomiky dané mimo jiné omezením turistiky způsobí pokles poptávky. Ta podle Dudenhöffera klesala už před pandemií, která jen dokonává dílo zkázy. A platí to celosvětově, Čínu nevyjímaje.
Dle profesora ekonomie by proto letos měly prodeje nových aut v Německu poklesnout o 15 procent, v Číně o 20 procent, ve Francii a ve Státech o 25 procent a v Itálii o 30 procent. V rámci prodaných kusů to znamená, že u našich sousedů bude letos prodáno jen 3,8 milionu aut. Znovu je třeba připomenout, že se jedná o optimistický scénář, ten pesimistický počítá s 3,4 miliony registrací. Loni přitom bylo v Německu prodáno 4,7 milionu nových aut, předloni pak dokonce 5,1 milionu.
Pokud si přitom uvědomíme, že Německo je nejsilnější evropskou ekonomikou a zároveň zemí, kde se úmrtnost pacientů s koronavirem zatím drží na relativně nízké úrovni, pak lze v dalších zemích očekávat jen horší dopad. Dudenhöffer totiž dodává, že právě hrozba dalších koronavirových vln bude obyvatele držet v ekonomické nejistotě. Zájem tedy nebude ani o nové vozy Škody či Hyundai, propouštět se proto bude i v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Nošovicích.


Automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer přišel s prvními konkrétními odhady poklesu prodeje nových aut, na což nutně naváže masivní propouštění
Zdroj: dpa
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 9 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru včera 10:49
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejčtenější články
Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva