Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Masivní propouštění stihne jen v Německu přes 100 tisíc lidí z autoprůmyslu, říká expert
1.4.2020 | Petr Prokopec
Současná opatření přijatá proti šíření koronaviru mají dopad na fungování prakticky všech segmentů ekonomiky a ten automobilový není výjimkou.
Evropa má za sebou první měsíc boje s koronavirem. Infekční epidemie nezasáhla celý kontinent rovnoměrně a zatímco někde kulminuje, jinde se teprve rozbíhá. Navíc je otázkou, co očekávat do budoucna - první vlna ani nepominula a podle epidemiologů můžeme očekávat i druhou či třetí. Na to ale nikdo nyní nechce pomyslet, zvláště když se na světlo světa dostávají první odhady ekonomických dopadů.
My se momentálně zaměříme na Německo, pro které je klíčovou součástí ekonomiky automobilový průmysl, stejně jako třeba u nás. Přímo pro automobilky či jejich dodavatele pracuje zhruba 830 tisíc lidí, hned jedné osmině neboli sto tisícům zaměstnanců však podle renomovaného ekonomického experta Ferdinanda Dudenhöffera hrozí vyhazov. „A to je ten nejoptimističtější scénář,“ říká. Realita však nejspíše bude ještě horší, a co je možná nejpodstatnější, s následky koronavirové krize se země bude vypořádávat po příštích více než 10 let.
Dudenhöffer ve své prognóze vychází z předpokladu, že automobilový průmysl neohrožuje ani tak pozastavení výroby prakticky všech továren v Evropě. Výroba se znovu rozjede a klidně dva měsíce výpadku může dohnat, hlavní problém je jinde - celkové ochlazení ekonomiky dané mimo jiné omezením turistiky způsobí pokles poptávky. Ta podle Dudenhöffera klesala už před pandemií, která jen dokonává dílo zkázy. A platí to celosvětově, Čínu nevyjímaje.
Dle profesora ekonomie by proto letos měly prodeje nových aut v Německu poklesnout o 15 procent, v Číně o 20 procent, ve Francii a ve Státech o 25 procent a v Itálii o 30 procent. V rámci prodaných kusů to znamená, že u našich sousedů bude letos prodáno jen 3,8 milionu aut. Znovu je třeba připomenout, že se jedná o optimistický scénář, ten pesimistický počítá s 3,4 miliony registrací. Loni přitom bylo v Německu prodáno 4,7 milionu nových aut, předloni pak dokonce 5,1 milionu.
Pokud si přitom uvědomíme, že Německo je nejsilnější evropskou ekonomikou a zároveň zemí, kde se úmrtnost pacientů s koronavirem zatím drží na relativně nízké úrovni, pak lze v dalších zemích očekávat jen horší dopad. Dudenhöffer totiž dodává, že právě hrozba dalších koronavirových vln bude obyvatele držet v ekonomické nejistotě. Zájem tedy nebude ani o nové vozy Škody či Hyundai, propouštět se proto bude i v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Nošovicích.
Automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer přišel s prvními konkrétními odhady poklesu prodeje nových aut, na což nutně naváže masivní propouštění
Zdroj: dpa
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 9 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 10 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva