Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda jde proti proudu, vedle downsizingu odmítá i kontroverzní automatické převodovky
22.10.2020 | Mirek Mazal
U výrobců jsou stále populárnější, neboť spojují řadu výhod od nízkých konstrukčních nákladů po snížení papírové spotřeby. Jenže řidiče netěší a to je také jeden z důvodů, proč Mazda CVT už nechce.
Pojmenování převodovky CVT je odvozeno z anglického označení Continuously Variable Transmission, které vystihuje její podstatu. Jde o automat s plynule měnitelným převodovým poměrem, který umí v libovolný moment poslat motor do libovolných otáček s cílem co nejefektivněji přenést jeho výkon na kola.
V teoretické rovině je to perfektní řešení, praktické zkušenosti hovoří i něčem trochu jiném. Jak variátor funguje, jsme detailně probírali dříve, a tak dnes jen zopakujeme základní neduhy jako pramenící z absence reálných převodových stupňů - hluk, pocit odtažitosti a letargické reakce auta na pokyny vydávané plynovým pedálem.
Přesto se už léta říká, že jde o budoucnost automatického řazení, protože přináší řadu výhod výrobcům. Někteří se tak v CVT doslova vyžívají a třeba u japonských automobilek jde skoro o standard. Ne tak u Mazdy, která přes pokusy na tomto poli nakonec dává přednost klasickému automatu s hydrodynamickým měničem (HDM) a planetovým soukolím vylepšenému některými specifickými prvky.
Japonci se prý snaží ponechat svým automobilům jistý charakter pomocí kombinace vlastností, jako jsou rychlé a jemné řazení převodovky, hladké zrychlení a celková efektivita jízdy. Velmi důležitým faktorem je i propojení řidiče s automobilem. Ničemu z toho CVT nevyhovuje, požadavky lépe splňuje dobře vyladěný automat s HDM.
Šestistupňová hydrodynamika kombinuje lamelové spojky a brzdy, které slibují velmi uhlazené řazení, proto HDM obecně patří mezi nejkomfortnější automaty. Další výhodou je přítomnost skutečných převodových stupňů - CVT je nemá a řidiči si špatně zvykají na odtažitou jízdu v autě bez možnosti výběru zařazené rychlosti. A nebo je má virtuálně, kdy je pocit řidiče lepší, pro změnu se ale ztrácí jedna z jejích hlavních předností.
Mazda říká, že horší efektivitu jízdy s HDM dokázala zlepšit pomocí dostatečného točivého momentu rozloženého v širokém spektru otáček jejích motorů a pomohly také změny velikosti hydrodynamického měniče a spojek, které jsou zároveň nastavené na brzké sepnutí snižující citelné vibrace typické pro ostatní automaty.
Japonci se celkově zaměřili na doladění slabých stránek hydrodynamického měniče s planetovým soukolím a silné stránky ústrojí využili tak, aby jinak obecně stále častěji používanému CVT (ze známých důvodů) dala vale. Z naší strany přístup Mazdy chválíme, CVT nám nikdy zcela nesedly. Subjektivně vnímané přednosti jiných řešení ale pochopitelně nemusí vyhovovat všem.
CVT jsou u některých značek pomalu standardem a v dobách hybridů jsou též stále populárnější. Například Nissan je nabízí v kde čem. Foto: Nissan
Mazda dává raději přednost specifickému pojetí automatu s HDM. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 22:32 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis