Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes musel zdražit svá auta v Evropě až o 740 tisíc Kč, a to na ně jen praskla dávno známá lež
10.4.2025 | Petr Miler
Nespletli jsme si měnu, řád, počet aut ani kontinent, skutečně se bavíme o tři čtvrtě milionu korun okamžitého zdražení jediného auta v některých zemích Evropské unie. A řeč není o něčem jako AMG-One, ale o relativně obyčejných modelech. Automobilka nemá na výběr.
Nejskloňovanějším slovem posledních dnů bude zřejmě „clo”, které má tu moc skokově zdražit cokoli, co si kupujete. Postarat se o to ovšem může, ale také nemusí - pokud jde o auta, výrobci si mohou pohrát s tím, kde a jak své vozy vyrábí, a clům se více či méně vyhnout. V Evropě se cly momentálně nebojujeme, přesto v některých zemích dochází na podobně prudká a skoková zdražení některých aut též. A někdy jde o sumy tak tučné, že se člověk musí ptát, jestli si takové auto ještě vůbec někdo koupí.
Situaci sleduji už nějaký ten den v mém druhém domově v Nizozemsku, kde jsou nová auta zatěžována vysokým registračními daněmi určovanými podle papírových emisí CO2 toho kterého auta - čím větší jsou, tím víc platíte. Samotná daň se nezměnila, tzv. BPM si stát účtuje účtuje pořád stejnou, u některých aut se ale dramaticky změnila vykazovaná míra emisí CO2. Daň tak letí brutálním způsobem nahoru. A protože je povinně součástí pořizovacích cen aut, letí ty nahoru spolu s ní.
Poslední oběť je skutečně šťavnatá, jde o Mercedes-AMG GLC 63, který je poháněn stejně nesmyslným hybridním pohonem postaveným okolo dvoulitrového čtyřválce jako neúspěšný typ C63 AMG. Auto tento technický nesmysl dostalo hlavně proto, aby mělo nízké papírové emise CO2, neboť elektřina naládovaná do plug-in hybridů byla (a vlastně pořád je) považována za zdroj nulových emisí CO2 a charakter měření spotřeby paliva (a tedy i emisí CO2) nahrával „elektrické části”. To se ale letos změnilo, čímž jen oficiálně praskla roky známá lež. Dobíjecí hybridy prostě nejezdí za litr nebo dva paliva na 100 km ani jejich ekvivalent, prostě ne, je to čirý výmysl.
Dopady na koncové ceny těchto aut jsou drastické, bez přehánění. Mercedes právě oznámil, že model AMG GLC 63 SE Performance zdražuje o - odložte si pivo - 29 452 Eur, tedy asi 740 tisíc Kč. To samé platí o verzi „kupé”, podobně brutální změny se pak týkají plug-in hybridních verzí AMG GT, čtyřdveřového kupé AMG GT, třídy C, třídy SL a třídy S. Třeba ono GLC 63 AMG tak nyní stojí nejméně 183 064 Eur, tedy asi 4,6 milionu Kč. Kdo si za takové peníze koupí... čtyřválcové kompaktní SUV?
Nizozemsko navíc není jedinou zemí, kde podobné kladivo na ceny aut dopadá, ve Francii i jinde mají podobné mechanismy, a tak úpravy ceníku budou nezbytné i tam. Je to vlastně smutné, ale upřímně... Neplatí i tady pověstné „kdo chce kam”? Takhle dopadnete, když neděláte auta v souladu s technickou logikou, ale šijete je na míru norem - to pak jsou efektivní jen do chvíle, než někdo změní ony normy. A také když je nešijete na míru zákazníkům, to vás vystavuje stejnému riziku. Však kdyby výsledkem bylo epes rares auto, které musíte mít, třeba jediný osmiválec svého druhu, možná si ty tři čtvrtě milionu připlatíte, ale za tohle?
Trochu to připomíná churchillovské dilema mezi ostudou a válkou - Mercedes si mohl vybrat mezi ostudou anebo válkou s úřady. Vybral si ostudu a válku s úřady má stejně, protože úřady změnily normy a nějaká stuttgartská firmička na auta je nezajímá. Třeba se z toho Němci poučí...



Mercedes GLC 63 AMG stojí teď v Nizozemsku od 740 tisíc víc a je tak drahý, až to bolí. Co se změnilo? Nic, jen norma, podle které se měří udávaná spotřeba paliva, a tedy i emise CO2, od nichž se odvíjí nizozemské daně. A nejen nizozemské, podobných posunů bude v Evropě víc. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Mercedes-Benz, Autoforum.cz
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 5 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Jedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 2 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 4 hodinamiMini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 5 hodinamiČíňané jdou úplně opačným směrem než Evropané, ukázali další novinku s unikátním osmiválcem vlastní výroby
před 6 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva