Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes prý bateriemi jasně pokoří Teslu, i tak věří spalovacím motorům
13.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Třícípá hvězda počítá nejen s 48voltovým elektrickým okruhem, ale také 14procentním zlepšením technologie baterií každý rok.
V posledních letech prakticky z každé strany slýcháváme, kterak spalovacím motorům odzvonilo. Proti proudu jde, alespoň tedy viditelně i slyšitelně, zejména koncern Daimler, jehož zástupci pro změnu prorokují, že benzinové a dieselové jednotky nás ještě přežijí. Jen se v mnohém oproti současnosti změní. Šéf divize pohonných ústrojí Bernhard Heil přitom minulý týden ve Stuttgartu uvedl, že ve spalovacích agregátech stále dříve nemalý potenciál, jen je třeba jej odhalit.
„Nikdy neskončíme v situaci, kdy bychom neměli již žádné myšlenky spojené se zlepšením efektivity, snížením hlučnosti a vibrací, navýšením komfortu nebo s čímkoliv dalším,“ uvedl Heil. Zároveň přitom rovnou dodal na adresu nedávno odhaleného dvoulitrového turbodieselu OM654, že značka již objevila oblasti, ve kterých dojde časem ke zlepšení.
„Ačkoliv jsme tento nový motor právě dovyvinuli, již máme v technickém oddělení tuny nápadů ke zlepšení, jenž budou aplikovány v příští modernizaci. Neříkám tím, že se budou měnit principy, nicméně každodenním užíváním těchto jednotek přicházíte na věci, které se dají udělat lépe,“ naznačil budoucnost šéf motorářské divize bez toho, aniž by cokoliv upřesnil.
Dá se ovšem předpokládat, že jednou z novinek, jíž bude motor OM654 velmi brzy osazen, je 48voltový elektrický okruh. Ten se příští rok ukáže společně s faceliftovanou třídou S, kdy nejprve bude dělat společnost benzinovému šestiválci. Podle aktuálních zpráv se stane pevnou součástí hřídele a zastane funkci alternátoru i startéru, což umožní okamžité nastartování.
Vyjma toho lze ovšem od elektromotoru očekávat i rekuperaci brzdné energie (až 20 koní), která bude následně dodána spalovací jednotce kupříkladu při akceleraci (až 19 dodatečných koní). Zlepšena přitom nebude jen jízdní dynamika, ale také spotřeba, která by měla poklesnout o 10 až 15 procent. Na přesná čísla si ovšem budeme muset ještě chvíli počkat.
Jelikož ústrojí bude spřaženo s baterií o kapacitě jen 0,9 kWh, můžeme rovnou zapomenout na „bezemisní“ dojezd. Nejspíše i z toho důvodu nebude takto vybavená třída S označována jako hybridní model, místo toho si ponechá klasické označení. Stejně jako další vozy třícípé hvězdy, pod jejichž kapotu ústrojí posléze zamíří.
Nový benzinový šestiválec přitom vychází ze stejné architektury jako zmiňovaný diesel OM654, takže je víceméně skutečně jasné, že 48voltový elektrický okruh se vším zmíněným dříve nebo později čeká i „producenta sazí“. Kromě toho třícípá hvězda chystá také méně komplikovaný hybridní systém pro benzinové čtyřválce, což odkazuje na v úvodu zmíněný přerod klasických spalovacích motorů.
Ve stejném duchu se pohonné jednotky Daimleru budou vyvíjet i na dalších frontách, neboť koncern v dané oblasti hodlá v nadcházejících letech proinvestovat 14,5 miliardy Eur (cca 391,8 mld. Kč). Rovná polovina z tohoto rozpočtu přitom míří na „zelené technologie“, i když o jisté návratnosti této investice třícípá hvězda definitivně přesvědčena není - vše prý záleží na zákazníkovi.
Ať už ale bude vzdálenější budoucnost jakákoliv, v té nejbližší se již příští rok dočkáme Mercedesu S 500 Hybrid s vylepšeným paketem baterií. Jeho kapacita by měla vzrůst z 8,7 na 13,5 kWh, což natáhne elektrický dojezd na přibližně 50 km. Rozměry akumulátorů i jejich hmotnost 120 však mají zůstat nezměněny. To je ovšem pouze počátek vývoje v této oblasti.
Jürgen Schenk, který má u koncernu na starosti integraci elektromotorů, totiž dále uvedl, že Daimler očekává každoročně 14procentní zlepšení právě v rámci baterií. Během každých pěti let by se tak měla zdvojnásobit míra energie, jakou zvládnou skladovat, což je o nemalých 280 procent lepší posun než v případě Tesly, která každý rok počítá s 5procentním zlepšením.
Jedním z důvodů tohoto náskoku je poněkud odlišná strategie mezi oběma zmiňovanými výrobci - Tesla si totiž prý s menším rozpočtem může dovolit sázku jen na jednu možnost. „My tu ale mluvíme o celkovém zlepšení technologie baterií, což znamená odklon od elektrod na bázi kovu směrem ke komponentům na bází síry, vzduchu či čehokoliv.“
Schenk dodává, že aktuálně se mezi výrobci závodí, a Mercedes chce na konci stát na stupních vítězů. Do značné míry mu v tom napomáhá právě zmiňovaná Tesla, které dodává řadu komponentů. „Od nich jsme se naučili rychlosti, oni od nás managementu kvality, výrobě a domýšlení věcí až do konce. Rozdíl je v tom, že oni jsou hladoví a agilní. My proto musíme být stejně agilní jako oni, a myslím, že aktuálně i jsme.“
Kromě toho si Schenk myslí, že Tesla aktuálně začíná mít nemalé problémy s typickými porodními bolestmi, jenž si musí vyřešit každá automobilka. Tedy zejména s kvalitou. Díky tomu má třícípá hvězda ideální příležitost, jak amerického výrobce převálcovat. I proto bude již letos v Paříži představen elektromobil s logem Mercedesu, který by měl nabídnout dojezd až 500 km. Do prodeje pak zamíří ještě před koncem dekády.
Tento časový horizont možná neodpovídá zmiňované agilitě, nicméně podle Heila vše souvisí s návratností investic. Zatímco u spalovacích agregátů se každá koruna vrací prakticky okamžitě, u elektromobilů a plug-in hybridů bude třeba vyčkat. Přičemž zájem o tyto vozy bude hlavně v metropolích, kde vjezd do center budou upravovat lokální regulace.
V jiných oblastech však motoristé i nadále počítají hlavně s benzinovými a dieselovými vozy. A jelikož podle šéfa divize pohonných jednotek jde o tak velkou cílovou skupinu, máme zde onen skutečný důvod, proč nás mají spalovací motory přežít. Jen je třeba počítat s tím, že za několik málo let se bez alespoň mikrohybridní asistence neobejdou.


























Mercedes již má s elektromobily nemalé zkušenosti, a to díky třídě B Electric Drive...
...či supersportu SLS AMG Electric Drive
Zdroje: Car Advice poprvé a podruhé, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
včeraSpalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025Při hodinové honičce jako z GTA dva muži zmizeli policii s pomocí čtyřech aut včetně těžkého tahače s cisternou
12.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jako lídři přijíždějí na rakouský Spielberg M. Marquez, Gonzalez a Rueda včera 10:00
- Tým Aki Ajo bez Denize Öncü včera 09:00
- Petr Najman: „Rekord, pád i pohár ze srpnových Hořic“ 13.8.2025
- Chantra stále mimo hru, Espargaro jako náhradník na Hondě 13.8.2025
- MV Agusta Superveloce 1000 Ago: pocta Agostinimu 13.8.2025
Nejnovější články
BMW chce nahradit svůj největší propadák dalším kontroverzním modelem, bez opory v tradici má chystat soka Géčka a Defenderu
před hodinouŠkoda ukázala víc z nové Octavie. Podstatě se radši úplně vyhýbá, tragikomicky říká, že jde ve stopách první generace
před 2 hodinamiAutor stylových sporťáků stvořil stejně stylový kombík s motorem V12, za patřičnou sumu vám ho postaví i s manuálem
včeraJak reálně fungují levná auta slavných značek, která se mimo EU prodávají hluboko pod 200 tisíc Kč? Tento Nissan stojí 150
včeraToyota s novými spalovacími motory počítá opravdu ve velkém, dostanou je dokonce i elektromobily
včera
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.15. 08:42 - Stepan
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.15. 06:24 - Stepan
- Onboard videa 08.14. 17:40 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 08.14. 16:37 - mattonecz
- Rychlodotazy 08.14. 16:16 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.14. 15:32 - řidičBOB