Mercedes se děsí ztráty čínského trhu, bez něj by se octil na pokraji krachu. A nebyl by sám

Ruská historie se může opakovat, akorát s Čínou, pokud si ta též začne dělat zálusk na svého menšího souseda. Šéf Mercedesu se něčeho takového děsí a otevřeně říká, že si ani nedovede představit, jak by firma dál fungovala v případě zavedení sankcí proti Říši středu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes se děsí ztráty čínského trhu, bez něj by se octil na pokraji krachu. A nebyl by sám

3.5.2023 | Petr Prokopec

Mercedes se děsí ztráty čínského trhu, bez něj by se octil na pokraji krachu. A nebyl by sám

/

Foto: Mercedes-Benz

Ruská historie se může opakovat, akorát s Čínou, pokud si ta též začne dělat zálusk na svého menšího souseda. Šéf Mercedesu se něčeho takového děsí a otevřeně říká, že si ani nedovede představit, jak by firma dál fungovala v případě zavedení sankcí proti Říši středu.

Za posledních patnáct měsíců prošla Evropa razantní proměnou. Po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu přišly sankce západních mocností a alespoň částečné odříznutí ruské ropy a plynu. To jen zintenzivnilo zdražování na všech frontách, politici v Bruselu nicméně jasně ukázali, že kontakt s realitou ztratili již dávno. Nastalé situace totiž využili k navýšení tlaku na elektromobilitu, což znovu zvyšuje ceny kdečeho a k nezávislosti Evropy to nepřispěje ani v nejmenším.

Zas a znovu je třeba připomenout, že elektromobilita se neobejde bez baterií. V Evropě se nicméně vzácné kovy těží jen ve velmi omezené míře, na jejich rafinaci pak prakticky ze sta procent dochází v Číně. To ovšem znamená, že bez Říše středu se v rámci politiky naplánované revoluce neobejdeme. V takové chvíli se nám zde ovšem rýsuje průšvih jako vrata. Čína si totiž dělá nároky na Tchaj-wan, který je pro změnu globálním lídrem ve výrobě čipů. Něco takového ovšem nehodlají dopustit hlavně Spojené státy, v důsledku čehož malý ostrov umocňuje politické napětí nejen v této oblasti.

Čína navíc soustavně naznačuje, že se chystá na konflikt, i když mu podobně jako Rusko dává ušlechtilejší jména. Není však podstatné, jak bude invaze titulována, pokud na ni tedy dojde. Na čem záleží, je případný postoj zbytku světa. V tomto ohledu nicméně již věci nejsou tak jednoduché, jako tomu bylo v případě ruského ataku. Pokud by totiž také v tomto případě došlo na zavedení sankcí, budou ekonomické škody mnohem rozsáhlejší a některé firmy přivede do existenčních problémů.

„Hlavní světoví ekonomičtí hráči, tedy Evropa, USA a Čína, jsou natolik úzce propojení, že odříznutí od Číny nedává smysl. Nemá smysl soupeřit mezi sebou navzájem, jen tak vyhrajeme v případě růstu i ochrany klimatu. Nejsme nicméně naivní. Vidíme politické rozdíly a pnutí. Musíme se stát mnohem pružnějšími a zároveň nezávislejšími na některých zemích, zvláště když přijde řeč na lithiové baterie. Nicméně odtržení od Číny je iluzí, která ani není žádoucí,“ vyjádřil se k tématu šéf Mercedesu Ola Källenius s tím, že pro Německo by šlo o pohromu. A pro Mercedes též.

V loňském roce totiž hned 37 procent celkových prodejů značky připadlo právě na Říši středu. Ta pak zároveň vygenerovala i 18 procent veškerého obratu třícípé hvězdy. Něco takového již nelze šmahem odepsat. Mercedes je na tom přitom ještě relativně dobře oproti takovému Volkswagenu, který by bez Číny rázem přišel o skoro polovinu veškerých registrací. BMW je pak na tom podobně jako prémiová konkurence, v případě Audi jsme nicméně již znovu nad 40 procenty. Bez tohoto trhu jsou tak Němci nahraní a rázem mohou přemýšlet spíše o bankrotu než růstu.

Lze už jen dodat, že jedinou věcí, které se Källenius neobává, jsou čínské elektromobily. „Přes 90 procent všech registrací je dosaženo s pomocí aut, které stojí méně než 40 tisíc Eur (cca 944 tisíc Kč). V této části trhu se však ani nepohybujeme. Nechceme být ani zataženi do cenové války. Zákazníci Mercedesu očekávají něco zvláštního,“ Říká. To je sice hezké, ale dočkají se pokaždé? Záleží jen na tom, zda Čína zaútočí na Tchaj-wan a Evropa zůstane u svých dosavadních morálních zásad.


Mercedes se děsí ztráty čínského trhu, bez něj by se octil na pokraji krachu. A nebyl by sám - 1 - Mercedes C 260 L AMG Line China 01Mercedes se děsí ztráty čínského trhu, bez něj by se octil na pokraji krachu. A nebyl by sám - 2 - Mercedes C 260 L AMG Line China 02Mercedes se děsí ztráty čínského trhu, bez něj by se octil na pokraji krachu. A nebyl by sám - 3 - Mercedes C 260 L AMG Line China 03
Nejen pro třícípou hvězdu je čínský trh stěžejní. Loni německá značka v Říši středu prodala 37 procent veškeré produkce, i díky speciálním verzím, jako je prodloužený C260L. Odchod ze země by tak automobilku citelně bolel. Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše