Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes se děsí ztráty čínského trhu, bez něj by se octil na pokraji krachu. A nebyl by sám
3.5.2023 | Petr Prokopec
Ruská historie se může opakovat, akorát s Čínou, pokud si ta též začne dělat zálusk na svého menšího souseda. Šéf Mercedesu se něčeho takového děsí a otevřeně říká, že si ani nedovede představit, jak by firma dál fungovala v případě zavedení sankcí proti Říši středu.
Za posledních patnáct měsíců prošla Evropa razantní proměnou. Po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu přišly sankce západních mocností a alespoň částečné odříznutí ruské ropy a plynu. To jen zintenzivnilo zdražování na všech frontách, politici v Bruselu nicméně jasně ukázali, že kontakt s realitou ztratili již dávno. Nastalé situace totiž využili k navýšení tlaku na elektromobilitu, což znovu zvyšuje ceny kdečeho a k nezávislosti Evropy to nepřispěje ani v nejmenším.
Zas a znovu je třeba připomenout, že elektromobilita se neobejde bez baterií. V Evropě se nicméně vzácné kovy těží jen ve velmi omezené míře, na jejich rafinaci pak prakticky ze sta procent dochází v Číně. To ovšem znamená, že bez Říše středu se v rámci politiky naplánované revoluce neobejdeme. V takové chvíli se nám zde ovšem rýsuje průšvih jako vrata. Čína si totiž dělá nároky na Tchaj-wan, který je pro změnu globálním lídrem ve výrobě čipů. Něco takového ovšem nehodlají dopustit hlavně Spojené státy, v důsledku čehož malý ostrov umocňuje politické napětí nejen v této oblasti.
Čína navíc soustavně naznačuje, že se chystá na konflikt, i když mu podobně jako Rusko dává ušlechtilejší jména. Není však podstatné, jak bude invaze titulována, pokud na ni tedy dojde. Na čem záleží, je případný postoj zbytku světa. V tomto ohledu nicméně již věci nejsou tak jednoduché, jako tomu bylo v případě ruského ataku. Pokud by totiž také v tomto případě došlo na zavedení sankcí, budou ekonomické škody mnohem rozsáhlejší a některé firmy přivede do existenčních problémů.
„Hlavní světoví ekonomičtí hráči, tedy Evropa, USA a Čína, jsou natolik úzce propojení, že odříznutí od Číny nedává smysl. Nemá smysl soupeřit mezi sebou navzájem, jen tak vyhrajeme v případě růstu i ochrany klimatu. Nejsme nicméně naivní. Vidíme politické rozdíly a pnutí. Musíme se stát mnohem pružnějšími a zároveň nezávislejšími na některých zemích, zvláště když přijde řeč na lithiové baterie. Nicméně odtržení od Číny je iluzí, která ani není žádoucí,“ vyjádřil se k tématu šéf Mercedesu Ola Källenius s tím, že pro Německo by šlo o pohromu. A pro Mercedes též.
V loňském roce totiž hned 37 procent celkových prodejů značky připadlo právě na Říši středu. Ta pak zároveň vygenerovala i 18 procent veškerého obratu třícípé hvězdy. Něco takového již nelze šmahem odepsat. Mercedes je na tom přitom ještě relativně dobře oproti takovému Volkswagenu, který by bez Číny rázem přišel o skoro polovinu veškerých registrací. BMW je pak na tom podobně jako prémiová konkurence, v případě Audi jsme nicméně již znovu nad 40 procenty. Bez tohoto trhu jsou tak Němci nahraní a rázem mohou přemýšlet spíše o bankrotu než růstu.
Lze už jen dodat, že jedinou věcí, které se Källenius neobává, jsou čínské elektromobily. „Přes 90 procent všech registrací je dosaženo s pomocí aut, které stojí méně než 40 tisíc Eur (cca 944 tisíc Kč). V této části trhu se však ani nepohybujeme. Nechceme být ani zataženi do cenové války. Zákazníci Mercedesu očekávají něco zvláštního,“ Říká. To je sice hezké, ale dočkají se pokaždé? Záleží jen na tom, zda Čína zaútočí na Tchaj-wan a Evropa zůstane u svých dosavadních morálních zásad.



Nejen pro třícípou hvězdu je čínský trh stěžejní. Loni německá značka v Říši středu prodala 37 procent veškeré produkce, i díky speciálním verzím, jako je prodloužený C260L. Odchod ze země by tak automobilku citelně bolel. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Bild
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur 29.10.2025
Nejnovější články
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 před 11 hodinami
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
 Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
 včera
 Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu
 včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter