Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mohutný požár české továrny zastavuje výrobu aut pro celý svět, dopadnout může i na Škodu či BMW
23.8.2023 | Petr Prokopec
Tato smutná událost jen připomíná, kolik významných firem z automobilového průmyslu v Česku působí, aniž by o nich širší veřejnost měla povědomí. Devastující požár továrny Novaresu už zastavil výrobu některých Toyot, ještě větší problémy ale zřejmě budou mít v Mnichově.
Minulý týden zaujala mou pozornost zpráva, podle níž došlo na několikahodinové uzavření dálnice D5 kvůli požáru přilehlé továrny. Tento incident se odehrál u Žebráku, tedy nedaleko od mé rodinné chaty, kam jsem se vydal o pár dnů později. Po cestě nebylo těžké pochopit, proč byla dálnice uzavřena - továrna se nachází jen pár metrů od klíčové komunikace a po tomto incidentu z ní nezůstalo prakticky nic.
Ani v ten moment ale nebylo možné odhadnout, jak dalekosáhlý dopad bude toto neštěstí mít na automobilovou branži. V prvé řadě dopadlo na Toyotu, která už zastavila provoz ve své kolínské továrně, kde se vyrábí modely Aygo X a Yaris. Důvodem je fakt, že ona vyhořelá fabrika patří společnosti Novares CZ, která zde vyrábí klíčové plastové komponenty jak pro japonskou automobilku, tak i pro další výrobce. A shořela toho spousta - dle dosavadních odhadů výše škody šplhá až k 1,8 miliardy korun, neboť zničena byla jak výrobní linka, tak skladovací prostory.
Pro Toyotu jde o nemalou ránu, tuto sobotu totiž skončila pravidelná čtrnáctidenní hromadná dovolená. „V neděli večer jsme pak obnovili výrobu dle plánu, zítra ale už z linek auta nesjedou,“ uvedl mluvčí značky Tomáš Paroubek. Zároveň dodal, že není jisté, kdy se montáž znovu rozjede. „Informace se mění velmi rychle, záleží na dodavateli,“ uvedl. Novares má 38 továren ve 22 zemích, v Česku pak disponuje ještě technologickým centrem v Janovicích nad Úhlavou. Jak moc je schopen výpadek pokrýt z jiných zdrojů, není zatím jasné.
I tak nicméně již Toyota mění letošní plány, ostatně na odstávku v Kolíně letos dochází již podruhé. V únoru byl totiž provoz zastaven zcela, v březnu pak došlo na jeho omezení, a to v důsledku absence jiných komponentů. Automobilka následně uvedla, že kvůli těmto krokům nevyrobila zhruba 25 tisíc aut. Loni kolínská továrna najela na produkci zhruba tisícovky aut denně, za celý rok 2022 pak vyrobila 202 255 vozů, tedy o podstatných 35 procent více než v předchozím období.
Bez zajímavosti není, že Novares v Žebráku vyráběl díly hlavně pro BMW, možný dopad na mnichovskou automobilku se nám ale zatím nepodařilo zjistit - v tuto chvíli dotčené komponenty má a výrobu neomezuje. Stejně tomu zatím je i u Škody, Volkswagenu, Peugeotu, Citroënu či Fordu, které plastové komponenty odebírají ze zmiňovaných Janovic. Jelikož se ale předpokládá, že Novares touto halou zčásti vykryje chybějící produkci ze Žebráku, požár nakonec může mít ještě větší dopad než dnes.
Lze pak už jen dodat, že Novares dodává výrobcům aut třeba mřížky ventilace, loketní opěrky, držáky nápojů nebo výplně dveří s otevíracím mechanismem. Skutečně se tedy jedná o klíčového dodavatele, bez kterého produkce nemůže pokračovat.



Toyota zastavila výrobu ve své české továrně, kde se mimo jiné montuje současný Yaris i pro zbytek světa. Důvodem je požár haly společnosti Novares u Žebráku, toto neštěstí může mít na celý automobilový průmysl ještě větší dopady. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota, Novares CZ, Autoforum, Reuters
Bleskovky
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
dnesFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
před 8 hodinamiPosedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
před 9 hodinamiElektromobily přišly o další umělou a vpravdě nesmyslnou výhodu, jejich koupě dává ještě menší smysl
před 11 hodinamiUž se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
dnesVW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.17. 21:20 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.17. 21:09 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 08.17. 14:32 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.16. 19:59 - Vrooom
- Rychlodotazy 08.16. 09:35 - řidičBOB
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB