Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mohutný požár české továrny zastavuje výrobu aut pro celý svět, dopadnout může i na Škodu či BMW
23.8.2023 | Petr Prokopec
Tato smutná událost jen připomíná, kolik významných firem z automobilového průmyslu v Česku působí, aniž by o nich širší veřejnost měla povědomí. Devastující požár továrny Novaresu už zastavil výrobu některých Toyot, ještě větší problémy ale zřejmě budou mít v Mnichově.
Minulý týden zaujala mou pozornost zpráva, podle níž došlo na několikahodinové uzavření dálnice D5 kvůli požáru přilehlé továrny. Tento incident se odehrál u Žebráku, tedy nedaleko od mé rodinné chaty, kam jsem se vydal o pár dnů později. Po cestě nebylo těžké pochopit, proč byla dálnice uzavřena - továrna se nachází jen pár metrů od klíčové komunikace a po tomto incidentu z ní nezůstalo prakticky nic.
Ani v ten moment ale nebylo možné odhadnout, jak dalekosáhlý dopad bude toto neštěstí mít na automobilovou branži. V prvé řadě dopadlo na Toyotu, která už zastavila provoz ve své kolínské továrně, kde se vyrábí modely Aygo X a Yaris. Důvodem je fakt, že ona vyhořelá fabrika patří společnosti Novares CZ, která zde vyrábí klíčové plastové komponenty jak pro japonskou automobilku, tak i pro další výrobce. A shořela toho spousta - dle dosavadních odhadů výše škody šplhá až k 1,8 miliardy korun, neboť zničena byla jak výrobní linka, tak skladovací prostory.
Pro Toyotu jde o nemalou ránu, tuto sobotu totiž skončila pravidelná čtrnáctidenní hromadná dovolená. „V neděli večer jsme pak obnovili výrobu dle plánu, zítra ale už z linek auta nesjedou,“ uvedl mluvčí značky Tomáš Paroubek. Zároveň dodal, že není jisté, kdy se montáž znovu rozjede. „Informace se mění velmi rychle, záleží na dodavateli,“ uvedl. Novares má 38 továren ve 22 zemích, v Česku pak disponuje ještě technologickým centrem v Janovicích nad Úhlavou. Jak moc je schopen výpadek pokrýt z jiných zdrojů, není zatím jasné.
I tak nicméně již Toyota mění letošní plány, ostatně na odstávku v Kolíně letos dochází již podruhé. V únoru byl totiž provoz zastaven zcela, v březnu pak došlo na jeho omezení, a to v důsledku absence jiných komponentů. Automobilka následně uvedla, že kvůli těmto krokům nevyrobila zhruba 25 tisíc aut. Loni kolínská továrna najela na produkci zhruba tisícovky aut denně, za celý rok 2022 pak vyrobila 202 255 vozů, tedy o podstatných 35 procent více než v předchozím období.
Bez zajímavosti není, že Novares v Žebráku vyráběl díly hlavně pro BMW, možný dopad na mnichovskou automobilku se nám ale zatím nepodařilo zjistit - v tuto chvíli dotčené komponenty má a výrobu neomezuje. Stejně tomu zatím je i u Škody, Volkswagenu, Peugeotu, Citroënu či Fordu, které plastové komponenty odebírají ze zmiňovaných Janovic. Jelikož se ale předpokládá, že Novares touto halou zčásti vykryje chybějící produkci ze Žebráku, požár nakonec může mít ještě větší dopad než dnes.
Lze pak už jen dodat, že Novares dodává výrobcům aut třeba mřížky ventilace, loketní opěrky, držáky nápojů nebo výplně dveří s otevíracím mechanismem. Skutečně se tedy jedná o klíčového dodavatele, bez kterého produkce nemůže pokračovat.



Toyota zastavila výrobu ve své české továrně, kde se mimo jiné montuje současný Yaris i pro zbytek světa. Důvodem je požár haly společnosti Novares u Žebráku, toto neštěstí může mít na celý automobilový průmysl ještě větší dopady. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota, Novares CZ, Autoforum, Reuters
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
dnesNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 6 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 8 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 9 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 11 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva