Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Na levnější auta zapomeňte. Jeden faktor je stále zdražuje a dále zdraží i ta elektrická
9.5.2021 | Petr Miler
Ve složitých dobách by se hodila aspoň možnost koupit některé věci levněji, auta to ale rozhodně nejsou a nebudou. Faktorů je celá řada, tím dominantním se ovšem stále více stává cena materiálů.
Trh je složitý mechanismus, který neustále hledá - a pakliže funguje, tak nachází - rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou. Obvykle je to léta budovaný stav, který hned tak něco nerozhodí. Když ale k tomuto složitému soukolí přijdete, zapíchnete do něj vidle s nápisem „koronavirus”, přidáte kladivo nazvané „regulace EU”, přihodíte uměle budovanou poptávku po elektrických autech a vše polijete kyselinou z láhve zvané „Brexit”, začne celý mechanismus povážlivě drhnout.
Ne snad, že by trh nefungoval, on funguje, jen do něj najednou zasáhlo tolik faktorů, že je extrémně těžké předpovědět, co z něj vyleze na konci, jak bude vypadat nová rovnováha. Loni touto dobou byli mnozí vcelku logicky přesvědčeni, že koronavirus zamává s poptávkou zejména po zbytných věcech, mezi která nová auta do jisté míry patří. A ono se to stalo, jenže stejný faktor - spolu s přemírou reakce na tato očekávání na druhé straně „tržní barikády” - způsobil, že ještě více poklesla nabídka věcí potřebných k tomu, aby nějaká auta vůbec mohla být vyrobena. A nepotřebujete ani den strávený na ekonomické univerzitě, abyste věděli, že tohle ve výsledku znamená ceny vyšší, nikoli nižší.
To samé nakonec způsobují i ony regulace EU či přímo a nepřímo uměle budovaná poptávka po elektromobilech. Výsledkem jsou rostoucí ceny aut momentálně zapříčiňované jedním klíčovým faktorem - raketově rostoucími cenami komodit.
Jen málokdo v celém obchodním řetězci předpokládal, že by zájem o auta mohl být alespoň takový, jaký nyní je, a tak je v zásadě všeho málo. Analytici z JPMorgan Chase říkají, že jen za první letošní kvartál vzrostly ceny materiálů potřebných pro výrobu aut o neskutečných 83 procent. A protože tyto vstupy se na celkových nákladech na produkci automobilu podílí asi z 10 procent, je už to důvodem pro růst cen o více 8 než procent. To je za tak krátký čas obrovský posun.
Za normálních okolností by trh měl problém takový šok rychle vstřebat, trpěly by hlavně automobilky. Jenže když poptávka převyšuje nabídku, ceny se zvyšují snadno. „Je těžké představit si lepší prostředí, v němž by šlo přenést šok na straně cen vstupů na zákazníka, než to, ve kterém lidé v podstatě stojí fronty na nové vozy u kamionů, které je přiváží k dealerům,” říkají pro změnu analytici z Morgan Stanley. „Toto je trh prodávajícího,” podtrhují zjevný důvod, proč ceny rostou tak snadno a rychle - lidé je akceptují, neboť nemají na výběr, pokud vůbec něco chtějí koupit.
„Vidíme inflaci v řadě součástí našeho průmyslu, kterou jsme neviděli už léta,” říká k věci šéf Fordu Jim Farley a finanční šéf BMW Nicolas Peter to jen potvrzuje. Investory už seznámil s tím, že bavorská automobilka bude muset letos zaplatit asi o 1 miliardu euro (cca 25,6 miliardy Kč) více za stejné množství materiálů, které pro výrobu aut nakoupila loni. Problémem je hlavně ocel, rhodium a paladium, hliník a měď, vše letí nahoru raketovou rychlostí bez známek polevování.
Některé tyto materiály jsou potřeba hlavně na konvenční auta, ani ta elektrická ale nemají na růžích ustláno, právě naopak. Elektromobily potřebují asi 3,5krát více mědi než vozy s konvenčním pohonem, často se používá hliník. A pak je tu smutné elektrické trio jménem lithium, kobalt a nikl, které jsou s cenami meziročně nejméně o 47 procent výše než dříve. Dlouho avizované zlevnění elektrických aut je tak v nedohlednu, Tesla a Volkswagen jako největší současní výrobci elektromobilů tedy očekávají zdražování - pokud nepřijdou s docela jiným řešením akumulátorů, je nevyhnutelné.
Levnější auta zkrátka v dohledné době nečekejte, dokud se situace alespoň trochu nesrovná. Vzhledem k pokračujícím útrapám a stále nevyzpytatelné koronavirové pandemii se může stát prakticky cokoli a byl by zřejmě zázrak, kdyby alespoň k obratu došlo ještě letos.


Také auta značky Škoda, nevyjímaje elektrický Enyaq, se budou muset vypořádat s rostoucími cenami klíčových vstupů. I když tedy jejich ceny vyšplhaly za poslední roky hodně vysokou, pravděpodobně dál porostou. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
před 11 hodinami
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nejčtenější články
Německé automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
28.9.2025
Toto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
28.9.2025
Ceny kdysi nejrychlejšího luxusního sedanu světa spadly legračně nízko, auto schopné vozit rodinu hodně přes 300 km/h nestojí víc než lepší Škoda
28.9.2025
VW musel zasáhnout v reakci na nezájem o své elektrické modely, z nastalé situace viní všechny, jen ne sám sebe
28.9.2025
Po fiasku Porsche je pěknou teorií, že se ze spalovacích aut stanou libůstky jen pro bohaté, ale nedopadne to tak, nemůže
29.9.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 10.28. 20:58 - M.Z.
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
