Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Na silnicích od teď můžete potkat Mercedesy s modrým světlem v místech blinkrů, nejde o auta policie nebo záchranky
7.3.2025 | Petr Prokopec
V těchto místech jsme zvyklí na červenou, „bílou” a žlutou či oranžovou barvu. Ale modrá? Taková světla si spojíme leda s vozy s právem přednosti v jízdě. Těmi tyto Mercedesy nejsou, i když okolí tím před sebou samými vlastně také varují.
Pokud dnes zas jednou vyrazíte na silnice - přinejmenším německé, ale tyto vozy se mohou objevit prakticky kdekoli v Evropě -, můžete na nich narazit Mercedesy EQS s velmi neobvyklým světelným projevem. Nemají jen obvyklá světla pro brzdy, blinkry apod., ale také obvyklá modrá, kterým někteří říkají tyrkysová. O odkaz na Formuli 1 a sponzorskou společnost Petronas se nejedná, i když odstín se zdá být podobný. Vodítkem je v tomto případě doprovodný nápis na boku „Drive Pilot Inside“.
Německá automobilka byla totiž tou první, která získala - dokonce již na konci roku 2021 - oficiální posvěcení používat v provozu autonomního řízení úrovně SAE3. To majitelům umožňuje, aby mohli sundat ruce z volant a oči z vozovky a věnovali se zábavnější činnosti, než je třeba popojíždění v kolonách. Jakkoli „šlofíka“ si dopřát nemohou, stejně jako není možný třeba jejich přesun na zadní sedadla. I na úrovni SAE3 totiž musí být kdykoli připraveni převzít kontrolu nad vozem.
Co ale tedy znamenají ona modrá světla? Jde o varování okolí před potenciálně neobvyklým chováním vozu, neboť na jejich aktivaci dochází ve chvíli, kdy je systém Drive Pilot spuštěn. Krom varování ostatních pak mohou třeba upozornit policii, že nemusí řidiče zbytečně „buzerovat” proto, že se věnuje svému mobilnímu telefonu. Nebo třeba konverzuje s cestujícími na zadních sedadlech, k nimž je obrácený čelem. Světla jsou i proto patrná ze všech stran, neboť se objevují vpředu, vzadu i na bocích na zpětných zrcátkách.
Je pochopitelně otázkou, kdo všechno bude tento symbol správně chápat, dle Mercedesu byl ale jeho odstín vybrán záměrně ze dvou důvodů. Zaprvé si jej totiž nespletete s žádným jiným výstražným či informačním znamením, které automobil vydává, ať už jde třeba o odbočení a aktivaci směrových světel, či třeba brzdění. Zadruhé je pak dostatečně výrazný na to, aby jej kdokoli zaznamenal na dálku.
Co se ostatních řidičů týče, ti budou zejména na dálnicích ihned vědět, že řízení nemá na povel člověk z masa a kostí, nýbrž „autonomní hlemýžď“. Pro systém Drive Pilot je totiž povoleným maximem rychlost 95 km/h na dálnicích, tedy jen o trochu vyšší tempo, než jaké tam vyvinou kamiony. Svým způsobem jde tak o zvýšené riziko, neboť od Mercedesu člověk neočekává, že bude fungovat jako mobilní šikana, spíše jízdu za hranicí obvykle stotřicítky.
Je proto vlastně i s podivem, že autonomní řízení Mercedesu dostává zelenou od všemožných úřadů po celém světě. V případě Německa dostala automobilka povolení tohle řešení používat v provozu až do července 2028, přičemž německá automobilka nevylučuje, že následně zažádá o jeho prodloužení. Mercedes doufá, že poznatky z reálných silnic pomohou nejen samotné automobilce, ale i zákonodárcům při formování příslušné legislativy. Jsme tedy zvědavi, čeho se za pár let dočkáme.



Speciálně upravené Mercedesy EQS můžete na silnicích potkat se svítícími modrými světly. Mají za cíl upozornit okolí na aktivované autonomní řízení - to samo o sobě není úplně nové, modrá světla nová jsou. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 3 hodinami
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před 5 hodinami
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 6 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 8 hodinami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.03. 19:30 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 11.03. 19:28 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
