Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nadšenec si doma vyrobil funkční převodovku Formule 1, teď se o něj zajímá FIA
12.6.2020 | Petr Prokopec
Někteří lidé jsou opravdu šikovní a vzestupu 3D tisku dokážou využít na jedničku. Autor tohoto stroje stvořit přesnou kopii převodovky pro Formuli 1 a upozornil tím na sebe celý svět.
Ještě donedávna jste si na tiskárně mohli vytisknout automobil jen za předpokladu, že se jednalo o jeho obrázek či papírový model. Poté však dorazila 3D technologie, která nyní začíná být hojně využívána i těmi nejznámějšími značkami. Kupříkladu McLaren tak mohl u modelu P1 retrospektivně použít nová titanová kola od společnosti HRE, zatímco Bugatti tímto způsobem stvořilo titanové brzdové třmeny. A jelikož se automobilka z Molsheimu opravdu rozjela, vytiskla si rovnou i titanové koncovky výfuku.
Lze samozřejmě říci, že jde zatím pouze o jednotlivé komponenty, nicméně už jen skutečnost, že jde o kola, brzdy a výfuk, což jsou enormně zatěžované součásti, jen dokládá, že výrobky z 3D tiskárny rozhodně nejsou křehkým zbožím. Ostatně vždy záleží na použitém materiálu, kterým byl v tomto případě již zmiňovaný titan. Ten je extrémně drahý, pročež není překvapivé, že zatím daným směrem kráčí jen výrobci super- a hypersportů. Je ale jasné, že ostatní je budou stále častěji následovat.
V reálu se tak vlastně již děje, neboť představit si aktuálně můžeme celou převodovku Formule 1 vytištěnou právě na 3D tiskárně. Za tou nestojí žádná ze stájí soutěžících v královské motoristické disciplíně, ale nadšenec skrývající se za kanálem Indeterminate Design. Ten navíc zatím nepočítá ani s komerčním využitím, neboť převodovku vyrobil ve zmenšeném měřítku jen pro zábavu. Kvůli zdravotním potížím totiž musel na čas udělat přestávku ve své závodní kariéře.
Takové využití volného času lze rozhodně kvitovat, zvláště když převodovka je plně funkční a plně tak odhaluje, jakým způsobem vrcholné monoposty mění jednotlivé stupně. Autor přitom dodává, že nevychází z žádné konkrétní skříně, ale místo toho využil hned několika designů používaných v F1 v letech 2010-2014. I proto, že bližší podrobnosti o konkrétních převodovkách jsou stájemi přísně střeženy, a to dokonce celou dekádu poté, co se přestanou používat. Přesto se FIA zajímá o to, jak se k detailům konstrukce dostal, což jen naznačuje, jak věrné realitě jeho dílo musí být.
Práce na převodovce odstartovaly tvořením detailního virtuálního modelu, po nichž následovalo tištění jednotlivých reálných komponentů. Použitý materiál ale dle autora brání možnosti instalace převodovky do jakéhokoliv dopravního prostředku, i kdyby šlo o podomácku postavenou motokáru. Nicméně pokud vše půjde podle plánu, pak by do budoucna měla vzniknout i mnohem odolnější skříň, která by se již reálného nasazení pod kapotu dočkala.
„Vždy jsem miloval technickou stránku motorsportu. Dříve jsem závodil a stavěl má vlastní auta, ale okolnosti se nyní změnily. Přemýšlel jsem tedy, jak bych mohl být i nadále součástí tohoto světa a nakonec jsem se rozhodl, že začnu tento projekt,“ uvedl k převodovce autor. Z jeho slov je přitom zjevné jak nadšení, tak i smutek. Zmiňované zdravotní potíže totiž zjevně musí být poměrně závažné, když jej vyhnaly z kokpitu.
Láska k motorsportu ale zjevně přetrvává. Autor přitom nejvíce obdivuje rychlost, s jakou závodní převodovky mohou měnit jednotlivé stupně. „Občas je to takový kalup, že jsou na velmi krátkou chvíli zařazené hned dvě rychlosti. Je to velký rozdíl oproti skříním ve vašem silničním voze,“ uzavírá celé téma nadšenec, který sbírá jen palce nahoru a začíná se dokonce i mluvit o jeho angažmá skutečným týmem Formule 1.







Někdejší závodník a velký fanda motorsportu si na 3D tiskárně vytiskl převodovku Formule 1...



...dle vlastních návrhů vytvořených nejprve v počítači, ovšem zpracovaných do sebemenších detailů
Zdroj: Racing Elite
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
