Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
NASA vyvinula revoluční kolo, může přinést konec defektů pneumatik
30.11.2016 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Na tomto kole se pneumatika nemůže poškodit jednoduše proto, že tu žádná není. Přesto kolo dokonale kopíruje povrch, lépe než jakékoli současné.
NASA věnuje spoustu času navrhování vesmírných vozidel, která mají putovat třeba na Mars, aby vědci mohli lépe zkoumat tamní prostředí. Pro takové vozy je toho třeba vymyslet spoustu, veškerá ostatní technika a elektronika ale ztratí význam, pokud se stroj nebude moci po planetě pohybovat po spolehlivě fungujících kolech. Koneckonců, do nejbližšího servisu je to v tomto případě pár desítek milionů kilometrů, a to je pořádná dálka.
Proto inženýři v NASA vyvinuli novou generaci kol pro svá výzkumná vozidla, která ale nutně nemusí najít uplatnění jen na nich. Dokáží se totiž vyrovnat i s drsným terénem lépe než v současnosti používaná „pozemská” technika. Americká vládní agentura pro letectví a kosmický program proto široké veřejnosti odhalila kolo s tvarovou pamětí, která využívá inovativní strukturu materiálů pro zvýšení schopností v terénu.
NASA zpočátku spolupracovala s firmou Goodyear a vyvinula prototyp pružinového kola, jehož nosnou část tvořilo ohebné pletivo ze stovek ocelových drátů. Tento postup dal kolům možnost zvládat vysokou zátěž s dobrou trakcí, ale postupem času se ocelové pružiny deformovaly a při dlouhodobém používání ztrácely původní tvar.
Odpovědí byl nový materiál založený na stechiometrické slitině niklu a titanu. Stejně, jako u původních pružinových pneumatik není uvnitř žádný vzduch. Je to jen mřížka svinutého kovu, která se ohýbá, když přejíždí přes nerovnosti a dokáže překonat i ostré kameny. Vazby niklu s titanem se mohou uspořádat v závislosti na místě deformace a zároveň odolají obrovskému tlaku. NASA publikovala hned několik videí, která ukazují o základní princip fungování - kolo (zdráháme se tomu říkat pneumatika, o vzduch tu vážně nejde) přejíždí velký kámen a animace zobrazuje barevné molekuly slitiny niklu a titanu, která drží tvar celé pneumatiky. Po přejetí překážky se molekuly ihned vrátí do svého postavení a deformace se vrátí zpět na původní tvar kola.
NASA tuto technologii použije na budoucích modelech určených k výzkumu Marsu, vesmírné technologie se ale opravdu mohou dostat i do obyčejných aut. Nakonec, na videích už teď vidíme fungování nového kola na sériovém Jeepu, což je vůz, na kterém by se v pozemském světě mohla uplatnit nejlépe - defekty v terénu by se tu mohly stát jednou pro vždy minulostí. Využití tohoto principu ale připadá v úvahu i u silničních aut, nakonec snahy o vyvinutí použitelné bezvzduchové pneu nejsou cizí ani pneumatikářským firmám. Tady by ale nejspíše bylo nutné použití trochu jiného materiálu na povrchu...




Nové řešení už je testováno i na autech a na zemi




Svůj původ má ale pochopitelně v kosmickém výzkumu, v praktické...
Exploration requires mobility—we’re working with game-changing materials and new designs to develop the next generation of spring tires for space exploration. Discover how we're using shape memory alloys to reinvent the wheel: https://t.co/xwL4dlYZUd pic.twitter.com/7V47i3qrDH
— NASA Glenn Research (@NASAglenn) 17. listopadu 2017
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
včera
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám včera 08:00
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
- Ostrá reakce Tardozziho 22.12.2025
Nejčtenější články
Norové našli geniální řešení jedné z největších bolístek moderních aut, měli by ho nabídnout pro všechna
24.11.2025
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Nástupce u nás tak populární Kie Ceed se začal prodávat. Jinde cenami šokuje, u nás může též
24.11.2025
James May prodává další ze svých aut a je to hotový řidičský ideál, Češi a Slováci na něm ale vadu najdou
25.11.2025
Porsche zkouší vykopat spalovací auta z hrobu, jeho nové řešení motorů má dál vyšponovat jejich efektivitu
25.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
