Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Našli Číňané stříbrnou kulku a elektromobily vyrábí levně? Omyl, i Nio prodělává 813 tisíc na každém autě
10.10.2023 | Petr Prokopec
Jako o stříbrné kulce se mluví o jednoduchých a zdánlivě kouzelných řešeních složitých problémů. Taková ale v praxi prostě neexistují a ani Číňané žádná taková nemají. Jistě umí elektromobily vyrobit levněji, ale levně? Bez dotací od komunistů by jeden za druhým pošli.
Čínská auta jsou levnější než vozy vyráběné v Evropě, USA nebo Japonsku, a to i ty elektrické. Jde zkrátka o fakt, za kterým stojí nižší mzdy, levnější energie a celkově nižší náklady. Výrobci z Říše středu ostatně ve srovnání s těmi evropskými nemusí platit drahou, byť jen částečně „zelenou” elektřinu, naopak v hojné míře využívají tu uhelnou. K tomu mají lepší přístup k vzácným kovům, přičemž domněnky o tom, že je nakupují levněji než zahraniční automobilky, jistě nebude nějak daleko vzdálena od pravdy. Ovšem ani tento stav věcí neznamená, že umí elektrické vozy vyrábět opravdu levně. Jejich ceny zjevně nezřídka nestačí ani na pokrytí výrobních a dalších nákladů.
Příkladem za všechny budiž Nio, tedy značka, která bývá často titulována jako čínská Tesla. Za tím stál nejen vzhled jejích elektrických vozů, ale také jejich dynamika či dojezd. Ten byl navíc ještě umocněn možností výměn baterií ve stanicích, kde vám robotické ruce během zhruba šesti minut zajistí znovu „plnou nádrž”. Něco takového působilo jako lepší nápad než sít Superchargerů, neboť doba, kterou na stanici strávíte, se v podstatě rovná času potřebnému k dočerpání pohonných hmot. Nio mimo to vyrukovalo s telefonem, který je propojen s autonomním řízením firemních aut, stejně jako s virtuálními brýlemi pro každé sedadlo.
Nabídka Nia je tedy zajímavá a ceny jeho vozů relativně nízké, jak ale zjistily The New York Times, udržitelný byznys to není. Automobilka totiž jen od dubna do června letošního roku prodělala 835 milionů dolarů (cca 19,37 mld. Kč), což při přepočtení na její produkci znamená, že každý vůz prodává se ztrátou okolo 35 000 USD, tedy asi 813 tisíc Kč. Něco takového je nepochybně neúnosné, nicméně Nio vlastně svým způsobem jinak podnikat neumí. Pohled do krátké historie firmy ostatně mluví za vše.
Už v roce 2020 Nio stálo před bankrotem, přičemž akcie firmy oproti původní hodnotě z roku 2018, kdy značka vstoupila na newyorskou burzu, poklesly o 62 procent. Pětadvacetiprocentní podíl v automobilce tak následně připadnul čínské provincii Hefei, která do firmy napumpovala zhruba 1 miliardu dolarů (23,2 mld. Kč). Mimo to se politici přimluvili také u šesti místních bank, které značce poskytli půjčku ve výši dalších 1,6 mld. USD (37,12 mld. Kč). Nio tak rázem mělo peníze na potřebný vývoj.
Jaký je ovšem výsledek takových investic? „Čínská Tesla“ po celou dobu svého fungování až do 31. srpna letošního roku dodala lidem jen 383 908 nových aut, tedy méně, než má americká Tesla na kontě za jediné čtvrtletí. Letošní registrace jsou na 94 352 vozech, což je o 31,9 procenta více než za stejné období loňského roku. Ovšem i přesto je tu ona obří ztráta, kterou firma dál kompenzuje ze státních peněz.
Je patrné, že vyrobit elektromobil může být v Číně levnější, ale ne zase tak levné, aby šlo o skutečně konkurenceschopné zboží. Ani tady by to nešlo bez dotací, byť trochu jiného charakteru. Jaký smysl má touto cestou jít, zvláště pak pro Číňany, kteří skoro jinou než uhelnou elektřinu nemají, nás zas jednou míjí.




Nio ET5 může být zajímavé auto, za přijatelnou cenu se ale prodává jen výměnou za obrovské ztráty. Firmu tak musí držet nad vodou politici za peníze daňových poplatníků. Foto: Nio
Zdroj: The New York Times
Bleskovky
Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025Požár kamionu převážejícího supersporty pohřbil auta za víc jak 30 milionů, z většiny nezbylo vůbec nic
21.9.2025Řidič s ukradeným autem skočil přes zvedací most, aby unikl policii. Nikdo z policistů si to netroufl napodobit
20.9.2025
Nejnovější články
Němci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro bosse, nebo jde o vrak?
před 57 minutamiČistka ve vedení Mercedesu: Technický ředitel odpovědný za spoustu přešlapů náhle končí, kufry si balí i šéf AMG
před 2 hodinamiStellantis zastavil výrobu ve dvou svých továrnách, pro nezájem ale stojí jen jedna. Té druhé láme vaz moc velký zájem
před 3 hodinamiNejnovější Maybach od Mercedesu vypadá jako svá vlastní karikatura, jako falešná kabelka z tržnice, je to jeden velký laciný kýč
před 5 hodinamiI takhle může vypadat vlajková loď automobilky, v případě Suzuki jde o docela malé auto
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva