Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové nejaerodynamičtější auto světa konečně vyrovnalo český vůz z roku 1935
1.7.2020 | Petr Prokopec
85 let trvalo, než se našlo auto alespoň mířící do sériové výroby, které by se mu koeficientem odporu vzduchu vyrovnalo. I díky tomu má jet 378 km/h.
Aerodynamika je důležitá u každého auta, v případě elektromobilů však její důležitost narůstá na ještě vyšší úroveň. Dáno je to tím, že akumulátory mají stále omezenou kapacitu a koeficient odporu vzduchu tak má přímý vliv na dojezd a tedy na reálnou využitelnost vozu. Čím snadněji se probíjí vpřed, tím dále dojede a tím méně času je třeba na postávání u dobíjecích stanic. Poněkud paradoxně to ale dosud nebyly elektromobily, kdo se mohl pyšnit nejlepší aerodynamikou. Čelo pelotonu prozatím s koeficientem Cd 0,22 okupovaly BMW řady 5 a Mercedes A Sedan.
Časy se ovšem mění a oba vozy se spalovacím či případně hybridním ústrojím musí ustoupit do pozadí. Na světě je nový král, jenž možná i překvapivě nepřichází z Fremontu. V tomto ohledu ostatně Tesla nepatří mezi absolutní lídry, neboť Model 3 dosahuje koeficientu Cd 0,23 a Model S a X jsou na tom ještě o chlup hůře. Nicméně i tak kalifornská automobilka u svého většího sedanu začala jako první nabízet dojezd přes 400 mil (644 km). Tuto metu měl jako první překonat její soupeř Lucid Air, a to právě díky propracované aerodynamice.
Je samozřejmě třeba dodat, že v tomto ohledu do značné míry zaúřadoval koronavirus. Air měl v produkční verzi debutovat v dubnu na autosalonu v New Yorku, kvůli příchodu pandemie však premiéra byla odložena a nakonec se uskuteční online až 9. září. Kdyby se tak nestalo, konkurent Tesly by byl prvním elektromobilem, jenž takovou vzdálenost mezi nabitím zvládne. Firma již vyslala na veřejné silnice testovací prototypy, které prokázaly inzerovanou vzdálenost dojet i při jízdě dálničními rychlostmi.
Za působivou aerodynamikou elektrické novinky stojí Jean-Charles Monnet, který má jedenáctileté zkušenosti z Formule 1. A právě ty byly přetaveny do designu vozu, jenž není pouze hladký jako ocucaný bonbon, ale zároveň disponuje také mnoha funkčními prvky. Mezi ně patří zejména boční „žábry“ v čelním nárazníku odvětrávající podběhy, kde běžně vznikají velké turbulence. Aerodynamicky vyprofilovaná jsou ovšem i samotná litá kola.
Kromě toho byl sedan Air osazen také ventilátorem za předním nárazníkem, jenž redistribuuje vzduch dále pod vozem. Tím napomáhá nejen aerodynamice, ale zároveň přispívá také k chlazení baterií. Navázány jsou na něj navíc panely kryjící podvozek, jež ústí v mohutný difuzor. Monnet tak vyřešil obtékání vzduchu okolo celého vozu a vlastně i skrze něj, což se projevilo onou ohromující hodnotou aerodynamického koeficientu Cd 0,21.
Elektrická novinka je tedy prvním produkčním vozem, který se konečně dostal na úroveň legendární Tatry T77 z roku 1935. Ta tak nízkého odporu dosáhla pomocí zakrytování zadních kol a dokázala jezdit na tu dobu impozantních 150 km/h. Lucid Air však v tomto ohledu jde ještě dále, prototypům byla při testování naměřena rychlost 378 km/h. Je však více než jisté, že u sériových aut firma maximálku omezí.
Detailní informace dorazí nejpozději v září, kdy hodlá Lucid vyrukovat také s prezentací výbavy a dokonce s cenami. Rezervační systém je pak již dávno v provozu, s dodávkami prvních exemplářů se pak počítá v příštím roce. A jelikož firma si dokázala zajistit financování, neměl by její záměry ohrozit ani koronavirus, ani krize na něj navázaná.




Lucid Air je novým nejaerodynamičtějším vozem světa. Foto: Lucid
Zdroj: Lucid
Bleskovky
- Souboj dvou úplně jiných aut VW se stejným motorem skončil neuvěřitelným foto finišem
17.1.2021 - Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
16.1.2021 - Jízda s šestiválcovým Golfem ve specifikaci pro důchodce připomíná, co jsme měli a nemáme
16.1.2021 - Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
14.1.2021 - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021
Nejnovější články
- Kdo dnes vlastně kupuje elektromobily? Zveřejněná data jsou znepokojivá
před 10 hodinami - V prvním Rychle a zběsile se mohla objevit úplně jiná auta, nakonec ale byla zamítnuta
před 11 hodinami - VW vzkřísí zapomenutou superluxusní značku, první prototyp byl nafocen v akci
včera - V Německu si můžete pořídit nová auta zdarma, nabídka se jen rozšiřuje
včera - VW zkouší napravit nejdepresivnější den v roce vzpomínkou na svérázný prodejní hit
včera - Audi poslalo domů 10 tisíc lidí ze dvou největších továren, nemá pro ně práci
včera - Američané našli způsob, jak nadobro zabránit mlžení čelního skla auta zevnitř
včera - Levně k mání je KITT, v němž jezdil i David Hasselhoff. Ale takový, o kterém možná ani nevíte
včera - Dohoda o Brexitu je pro automobilky časovaná bomba, vybuchne v roce 2023
včera - Nejkrásnější kousky propadáku VW ze závěru jeho výroby přestaly ztrácet hrdost
včera
Živá témata na fóru
- Fiat Stilo - Dialkove ovladanie 23:24 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 22:11 - MadJoe
- Dálniční známka 2021 21:19 - ctrl_j
- Rychlodotazy 21:01 - řidičBOB
- Politický koutek 20:38 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 17:10 - řidičBOB
- Koronavirus 16:21 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 16:19 - petr_riha
- Zabavne kabrio kolem 300tis 15:26 - Snowman000
- Lampárna (stěžovatelna) 12:59 - HondaMan