Nové nejaerodynamičtější auto světa konečně vyrovnalo český vůz z roku 1935

85 let trvalo, než se našlo auto alespoň mířící do sériové výroby, které by se koeficientem odporu vzduchu vyrovnalo Tatře T77. I díky tomu má jet rychlostí až 378 km/h.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nové nejaerodynamičtější auto světa konečně vyrovnalo český vůz z roku 1935

1.7.2020 | Petr Prokopec

Nové nejaerodynamičtější auto světa konečně vyrovnalo český vůz z roku 1935

/

Foto: Lucid

85 let trvalo, než se našlo auto alespoň mířící do sériové výroby, které by se koeficientem odporu vzduchu vyrovnalo Tatře T77. I díky tomu má jet rychlostí až 378 km/h.

Aerodynamika je důležitá u každého auta, v případě elektromobilů však její důležitost narůstá na ještě vyšší úroveň. Dáno je to tím, že akumulátory mají stále omezenou kapacitu a koeficient odporu vzduchu tak má přímý vliv na dojezd a tedy na reálnou využitelnost vozu. Čím snadněji se probíjí vpřed, tím dále dojede a tím méně času je třeba na postávání u dobíjecích stanic. Poněkud paradoxně to ale dosud nebyly elektromobily, kdo se mohl pyšnit nejlepší aerodynamikou. Čelo pelotonu prozatím s koeficientem Cd 0,22 okupovaly BMW řady 5 a Mercedes A Sedan.

Časy se ovšem mění a oba vozy se spalovacím či případně hybridním ústrojím musí ustoupit do pozadí. Na světě je nový král, jenž možná i překvapivě nepřichází z Fremontu. V tomto ohledu ostatně Tesla nepatří mezi absolutní lídry, neboť Model 3 dosahuje koeficientu Cd 0,23 a Model S a X jsou na tom ještě o chlup hůře. Nicméně i tak kalifornská automobilka u svého většího sedanu začala jako první nabízet dojezd přes 400 mil (644 km). Tuto metu měl jako první překonat její soupeř Lucid Air, a to právě díky propracované aerodynamice.

Je samozřejmě třeba dodat, že v tomto ohledu do značné míry zaúřadoval koronavirus. Air měl v produkční verzi debutovat v dubnu na autosalonu v New Yorku, kvůli příchodu pandemie však premiéra byla odložena a nakonec se uskuteční online až 9. září. Kdyby se tak nestalo, konkurent Tesly by byl prvním elektromobilem, jenž takovou vzdálenost mezi nabitím zvládne. Firma již vyslala na veřejné silnice testovací prototypy, které prokázaly inzerovanou vzdálenost dojet i při jízdě dálničními rychlostmi.

Za působivou aerodynamikou elektrické novinky stojí Jean-Charles Monnet, který má jedenáctileté zkušenosti z Formule 1. A právě ty byly přetaveny do designu vozu, jenž není pouze hladký jako ocucaný bonbon, ale zároveň disponuje také mnoha funkčními prvky. Mezi ně patří zejména boční „žábry“ v čelním nárazníku odvětrávající podběhy, kde běžně vznikají velké turbulence. Aerodynamicky vyprofilovaná jsou ovšem i samotná litá kola.

Kromě toho byl sedan Air osazen také ventilátorem za předním nárazníkem, jenž redistribuuje vzduch dále pod vozem. Tím napomáhá nejen aerodynamice, ale zároveň přispívá také k chlazení baterií. Navázány jsou na něj navíc panely kryjící podvozek, jež ústí v mohutný difuzor. Monnet tak vyřešil obtékání vzduchu okolo celého vozu a vlastně i skrze něj, což se projevilo onou ohromující hodnotou aerodynamického koeficientu Cd 0,21.

Elektrická novinka je tedy prvním produkčním vozem, který se konečně dostal na úroveň legendární Tatry T77 z roku 1935. Ta tak nízkého odporu dosáhla pomocí zakrytování zadních kol a dokázala jezdit na tu dobu impozantních 150 km/h. Lucid Air však v tomto ohledu jde ještě dále, prototypům byla při testování naměřena rychlost 378 km/h. Je však více než jisté, že u sériových aut firma maximálku omezí.

Detailní informace dorazí nejpozději v září, kdy hodlá Lucid vyrukovat také s prezentací výbavy a dokonce s cenami. Rezervační systém je pak již dávno v provozu, s dodávkami prvních exemplářů se pak počítá v příštím roce. A jelikož firma si dokázala zajistit financování, neměl by její záměry ohrozit ani koronavirus, ani krize na něj navázaná.


Nové nejaerodynamičtější auto světa konečně vyrovnalo český vůz z roku 1935 - 1 - Lucid Air 2020 aerodynamika 01Nové nejaerodynamičtější auto světa konečně vyrovnalo český vůz z roku 1935 - 2 - Lucid Air 2020 aerodynamika 02Nové nejaerodynamičtější auto světa konečně vyrovnalo český vůz z roku 1935 - 3 - Lucid Air 2020 aerodynamika 03Nové nejaerodynamičtější auto světa konečně vyrovnalo český vůz z roku 1935 - 4 - Lucid Air 2020 aerodynamika 04
Lucid Air je novým nejaerodynamičtějším vozem světa. Foto: Lucid

Zdroj: Lucid

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše