Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného

Odvetná ekonomická opatření proti Rusku zasadila tamnímu automobilovému průmyslu těžké rány, auta, které přežila Brežněva, Gorbačova, Jelcina i Putina ale zjevně hned tak něco nezastaví.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného

1.4.2024 | Petr Miler

Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného

/

Foto: UAZ

Odvetná ekonomická opatření proti Rusku zasadila tamnímu automobilovému průmyslu těžké rány, auta, které přežila Brežněva, Gorbačova, Jelcina i Putina ale zjevně hned tak něco nezastaví.

Jak se Rusům podaří dlouhodobě se vypořádat s ekonomickým tlakem, který na něj zejména USA, EU a Velká Británie vytváří, ukáže jen čas. Je nesmyslné předem zaujímat ten či onen postoj - podobně jako jsme se kdysi my s koncem RVHP byli nuceni přeorientovat se na jiné trhy a přizpůsobit tomu fungování české resp. československé ekonomiky, stojí i nyní Rusko před výzvou zaměřit se na ty části světa, které s ním nemají problém spolupracovat. Řada nejvyspělejších zemí mezi nimi chybí, většině světa jsou ale ruské manévry na Ukrajině ukradené, takže Rusové pořád mají s čím hrát.

Jedno je ale jisté už teď - vyspělý ruský automobilový průmysl dosavadními kroky fakticky zemřel. Nejlepší automobilky nejen ze zmíněných zemí, ale i z Jižní Koreje či Japonska to v Rusku více či méně zabalily a náhrada v podobě lokální montáže čínských aut zatím zdaleka není plnohodnotná. Rusům ovšem zůstal jejich vlastní automobilový průmysl v čele s Ladou, která nedělá ani moderní, ani zastaralá auta. Vedle ní pak existuje několik relativně slavných značek, které dělají dekády prakticky to samé.

Jednou z nich je UAZ, který do roku 2022 působil také u nás mj. se svými dvěma velkými legendami - modelem UAZ-452 alias Buchankou, která je v prodeji ve v principu stejné podobě od roku 1965, takže skoro pamatuje i Chruščova. A UAZ-315195 alias Hunter, který je ovšem v zásadě pořád tímtéž, čím byl UAZ-469 z roku 1971. Tahle auta jako taková sankce nezastavily, neměly jak, jejich vrcholné verze Expedition s extra prvky ale ano. Také tato provedení byla k mání i v Česku, skutečně obě, což se nyní určitě nebude opakovat. Odkazované články vám ale o obou řeknou všechno důležité.

My dnes připomeneme jejich hlavní specifika, který po návratu obou vozů do prodeje zrekapituloval řekl přímo UAZ. Ten je očividně rád, že varianty určené pro zdolávání „nejtěžších terénních podmínek” může znovu nabídnout i s „celým arzenálem zvláštních prvků”. Mezi ty patří mj. specifické nárazníky s tažnými oky a otvory pro použití hřebenového heveru. Jsou navíc koncipované tak, aby chránily karoserii před poškozením při terénní jízdě. Pro přepravu nákladu jsou tu obrovské střešní nosiče schopné převážet i velké a těžké předměty bez rizika mechanického namáhání střechy či jiných částí karoserie.

Verzím Expedition je vlastní také elektrický naviják na přídi, který je konstruován a umístěn tak, aby bylo možné dostatečné chlazení motoru i při velké zátěži. Nechybí uzávěrka zadního diferenciálu ovládaná z kabiny a robustní tažné zařízení. O patřičnou trakci v terénu se nadále starají pneumatiky Maxxis se zesílenými kordy. Auta mají dále plastové nástavce podběhů kol opět pro minimalizaci poškození vozu při terénní jízdě, zesílené prahy jsou pak připravené odolat i zvedání plně naloženého vozidla heverem, pokud to v terénu bude třeba. Expeditiony pak disponují i vnějším uchycením rezervního kola a vskutku masivním kovovým zakrytováním spodních částí auta.

Tyto varianty budou na první pohled k rozeznání podle exkluzivní oranžové metalízy zvané Juicy Aperol, v niž bude vyvedena kompletní první várka vybavených aut. Později budou k dispozici i jiná barevná provedení včetně obdobné nemetalické oranžové. S opětovným uvedením do prodeje pak bude poprvé k dispozici volitelná ochranná vrstva laku zvaná Raptor.

Buchanka a Lovec ve verzích Expedition se vrací do prodeje za 1 690 000 resp. 1 785 000 rublů, tedy za asi 428 a 452 tisíc Kč. Těžko v prodeji narazit na něco srovnatelného za takové peníze. Auta je možné objednávat ode dneška, ale pochopitelně ne u nás, tady si musíte vystačit s tím, co sem bylo dovezeno dřív v původním provedení.


Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 1 - UAZ Hunter Expedition 2021 01Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 2 - UAZ Hunter Expedition 2021 03Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 3 - UAZ Hunter Expedition 2021 04Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 4 - UAZ Hunter Expedition 2021 05Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 5 - UAZ Hunter Expedition 2021 06Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 6 - UAZ Hunter Expedition 2021 08Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 7 - UAZ Hunter Expedition 2021 22Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 8 - UAZ Hunter Expedition 2021 24Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 9 - UAZ Hunter Expedition 2021 23
UAZ Hunter... Foto: UAZ

Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 10 - UAZ Kombi Expedition 2020 prvni foto 03Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 11 - UAZ Kombi Expedition 2020 dalsi 01Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 12 - UAZ Kombi Expedition 2020 dalsi 02Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 13 - UAZ Kombi Expedition 2020 dalsi 04Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 14 - UAZ Kombi Expedition 2020 dalsi 03Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 15 - UAZ Kombi Expedition 2020 dalsi 05Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 16 - UAZ Kombi Expedition 2020 dalsi 09Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného - 17 - UAZ Kombi Expedition 2020 dalsi 13
...i klasická Buchanka jsou znovu k mání ve verzích Expedition, dokonce vylepšených. Pochopitelně ale jen v Rusku. Foto: UAZ

Zdroj: UAZ

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše