Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejlepší Mercedesy dostanou turba z Formule 1, zbaví je jejich největší bolístky
17.10.2020 | Petr Prokopec
Turbomotory se v posledních letech staly dominantním způsobem pohonu nových aut, ač jedna z jejich největších bolístek nikdy nebyla vyřešena. Němci nyní tvrdí, že se ji nadobro zbavili.
Mercedes již nějakou chvíli naznačuje, že budoucností sportovní divize AMG je elektrifikace. S velkoobjemovými motory jsou totiž spojené vysoké emise CO2, které od letošního roku jsou a toho od příštího ještě více budou Evropskou unií tvrdě penalizované. Affalterbach proto hledá cesty, jak z této slepé uličky ven a jednou z věcí, která mu má pomoci, je nová technologie e-Turbo. Ta byla původně vyvinuta pro monoposty Formule 1, nyní ji však budou užívat i silniční vozy. Zatím není jasné, o jaké všechny modely půjde, zprvu ale půjde o ty, které dostanou označení 73 (AMG GT 4-door je jistotou), což je postaví na vrchol nabídky. K tomu je ostatně opravňuje výkon okolo 800 koní.
Systém počítá s instalací elektromotoru s průměrem 4 cm, který je instalován mezi turbínu a kompresor sání. Právě u něj vzniká nechtěná prodleva, která je přeplňovaným motorům vlastní a je jejich největší bolístkou. Pro svou funkci potřebuje dostatečný tlak ve výfukovém potrubí a ten nevznikne okamžitě. Právě toto zdržení však elektromotor eliminuje. Sice nedokáže dosáhnout rychlosti, která je potřebná pro jízdu ve vysokých otáčkách, ale v těch už pracuje turbína pracuje sama.
Elektromotor kompresoru je napájen 48voltovým elektrickým okruhem. Zároveň je spojen s chladicím okruhem spalovací jednotky. Díky tomu e-Turbo zvládá operovat v rychlostech do 170 tisíc otáček za minutu. Technologie navíc reaguje přesně na pokyny plynového pedálu, kdy po jeho vyšlápnutí dokáže udržet turbodmychadlo roztočené. Jakmile tedy řidič opětovně zašlápne pedál až pod kobereček, dočká se okamžité odezvy, a to v rámci celého pásma otáček.
E-Turbo vyvinuté ve spolupráci s firmou Garrett Motion by mělo nahradit konvenční turbodmychadla jak u osmiválců, tak u čtyřválců. V případě šestiválců se však prozatím počítá se zachováním trochu odlišného systému užívajícího taktéž elektrifikaci. V tomto případě je totiž třílitrová jednotka spárována s alternátorem-generátorem, jenž přihazuje dodatečných 16 kW a 250 Nm točivého momentu.
Třícípá hvězda přišla s novou evolucí přeplňovaných motorů, kdy součástí turba je malý elektromotor. Nejprve posílí osmiválce, později čtyřválce. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 2 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 4 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 5 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 7 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 20:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis