Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejlepší motory roku ztratily lesk, úprava pravidel zametla cestu dřív nevolitelným řešením
1.10.2022 | Petr Prokopec
Nic proti evoluci, pokud ale nějaká anketa dekády stojí na tom, že volí nejlepší motory aut do určité cenové hranice, aby každý rok nevyhrával šestnáctiválec Bugatti, a najednou cenová hranice padne, aby mohly být voleny pohony elektrických aut, není to vývoj, je to pokřivení.
Elektromobilům je zjevně třeba zamést cestičku ve všech možných ohledech. Nejde tedy jen o neustálé projevy podpory ze strany politiků, ústupky začínají dělat i pořadatelé mnoha anket. Jednu z těch nejprestižnějších odstartoval v roce 1994 americký magazín Ward's AutoWorld. Ten se rozhodl, že bude každoročně vyhlašovat desítku nejlepších motorů. V potaz byl přitom brán nejen výkon, ale také třeba hluk či vibrace, stejně jako úroveň technické pokročilosti. Každá jednotka pak byla v příslušných vozech testována minimálně po dobu dvou měsíců.
Aby motory mohly být nominovány, musely jimi osazené vozy plnit i cenový strop. Ten se postupně vyšplhal na 65 tisíc dolarů (dnes cca 1,66 milionu Kč), načež nebylo překvapivé, že se mezi vítězi začaly objevovat značky jako BMW či Porsche. Loňský ročník byl nicméně prvním, kde již cena nehrála žádnou roli. Kromě toho pak došlo i ke změně názvu ankety, kdy původní označení World's 10 Best Engines nahradilo spojení World's 10 Best Engines and Propulsion Systems. A jak asi již tušíte, důvodem pro obě změny jsou právě elektrické jednotky.
Tyto změny se stejně jako loni nemalou měrou podepsaly i na letošních výsledcích. Z deseti nejlepších ústrojí roku totiž pouze tři agregáty spalují benzin. Vedle toho tu pak máme jednu hybridní jednotku, jednu plug-in hybridní a pět ryze elektrických. Jde přitom o systémy, které používají Ford F-150 Lightning, GMC Hummer EV, Hyundai Ioniq 5, Lucid Air a Mercedes-Benz EQS. A jakkoli těmto jednotkám nechceme upřít jisté kvality, za přelomové je opravdu považovat nemůžeme.
V minulosti jsme již mnohokrát zmínili, že s elektrickou revolucí dojde na smazání rozdílů mezi mnohými značkami. To se koneckonců potvrzuje třeba při pohledu na koncernové vozy, kdy taková Škoda Enyaq disponuje naprosto shodnou technikou jako Audi Q4 e-tron. Oba vozy se navíc prodávají za stejné peníze, ani jeden bychom ale za vrchol evoluce rozhodně nepovažovali. Zvláště když na rozdíl od spalovacích aut hrají pohonné jednotky u elektromobilů až druhé housle.
Pokud by tedy u elektrických aut něco mělo být hodnoceno, pak jsou to především jejich baterie. I když by totiž na poli motorovém došlo k mnoha pokrokům, veškerou využitelnost budou limitovat právě pakety zasazené momentálně již většinou do podlahy. Bez nich si ani neškrtnete, stejně jako u benzinových a dieselových aut nelze počítat s čímkoli, pokud stávkuje právě pohonná jednotka. Američané tak de facto porovnávají jablka s hruškami.
Automobilový svět ale dnes z velké části hledí jen jedním směrem a asi se s tím nedá nic dělat. Bude tedy třeba číst takříkajíc mezi řádky, a to více než kdy dříve. Navíc je zjevně třeba počítat s tím, že velkoobjemové jednotky postupně z ankety vypadnou. Letos se totiž mezi oceněné dostal už jen jeden řadový a jeden vidlicový šestiválec. Ještě v roce 2020 nicméně do nejlepší desítky spadaly tři jednotky R6, jedna V6 a co více, dokonce i 6,2litrový osmiválec. To ještě cena byla faktorem...
10 nejlepších motorů a hnacích ústrojí dle magazínu Wards pro rok 2022
Acura Integra A-Spec - 1,5litrový benzinový čtyřválec
Ford F-150 Lightning - elektrické ústrojí
GMC Hummer EV - elektrické ústrojí
Hyundai Ioniq 5 - elektrické ústrojí
Lucid Air - elektrické ústrojí
Mercedes-Benz EQS - elektrické ústrojí
Nissan X-Trail - 1,5litrový benzinový tříválec VC-Turbo
Jeep Grand Cherokee 4xe - dvoulitrový benzinový čtyřválec PHEV
Jeep Grand Wagoneer - třílitrový benzinový řadový šestiválec
Toyota Tundra i-Force Max - 3,5litrový benzinový vidlicový šestiválec HEV
Pohonná jednotka Hurricane koncernu Stellantis patří mezi deset nejlepších motorů pro letošní rok. Jde o jeden ze tří ryze spalovacích agregátů, jenž počítá se šesti válci a třemi litry objemu. To je druhá nejvyšší hodnota v tomto kole, do budoucna lze navíc očekávat jen další tlak na downsizing a elektrifikaci. Foto: Stellantis
Zdroj: Ward's AutoWorld
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejnovější články
- Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
před 9 hodinami - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
před 11 hodinami - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
včera - Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
včera - Tesla hledá manažera servisních operací, který zajistí, že firma nebude provádět zbytečné servisní operace
včera
Živá témata na fóru
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.18. 21:48 - M.Z.
- Pomoc s výběrem 4x4 03.18. 19:41 - vikos.b
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- BMW Divize 03.18. 19:29 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka
- Policejní kontroly a měření 03.17. 16:46 - Stepan
- Volvo V60 2019/2020 03.16. 18:18 - Mosky323