Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejlepší verze malého Fiatu potichu skončily, jejich projev se neslučoval s představami EU
7.2.2022 | Petr Miler
V žertu by šlo říci, že jejich význam pro globální automobilismus byl zanedbatelný, ale byla s nimi legrace. Už nebude, kdo nekoupil do konce letošního ledna, ten už Abarthy 595 a 695 v nejlepších verzích jako nové nedostane.
V roce 2012 jsme testovali Abarth 500 Esseessee, jednu z tehdejších vrcholných verzí malého Fiatu 500. Byl to v podstatě nesmysl, auto s cenou kolem půl milionu Kč (kdeže tyto sněhy jsou), které nebylo s to posloužit ničemu jinému než troše víkendové zábavy a dál leda poněkud utrápeným cestám na nákupy. Ale byla s ním legrace a o to šlo - i když zdravý rozum při svezení tímto vozem říkal: „Ne, prosím ne!” srdce se spíš šibalsky usmívalo a pravilo: „A proč ne?”
Nevíme, jak moc byl Fiat s těmito modely úspěšný, neboť Abarthy z ostatních pětistovek v prodejních statistikách nevyčleňuje, ale nemohlo to být špatné, když na trh tlačil další a další speciality postavené na jejich základech. Snad ani není možné spočítat, kolik rozličných zvláštních variant Abarthů přišlo na trh, dvě z nich ale vypíchnout lze - modely 595 Essesse a 695 Competizione coby absolutní vrcholy řady.
Když se podíváte do výše zmíněného testu, najdete v něm i video dokumentující mimo jiné zvukový projev tohoto splašeného Taliána. Je docela komický, ale v dobrém slova smyslu, na prcka s motorem 1,4 turbo pod kapotou se projevuje pozoruhodně neurvale. Co ale nám jako nadšencům přijde vtipné, to EU přijde nepřijatelné. A právě to nakonec poslalo obě vrcholná provedení „pod drn”.
Hned z několika zdrojů jsme se dozvěděli, že se za oběma výše zmíněnými variantami potichu zavřela voda. Letos totiž vstupuje v platnost další fáze nové direktivy EU omezující zvukový projev i dříve homologovaných aut a ostré fiátky se do ní nevejdou. Automobilka by jistě mohla auta upravit, ale ruku na srdce - jednak by to už nebylo ono a pak dosavadní (benzinová) pětistovka je i ve verzích Abarth 14 let staré auto. A do takového už prostě neinvestujete. Vrcholné varianty tak ve výrobě končí bez náhrady a poslední možnost je objednat byla 31. ledna tohoto roku.
Fiat to nijak nekomentoval, od dealerů ale dále víme, že k dispozici nejsou ani příplatkové výfuky Record Monza Active a jeho verze Sovrapposto, které tak trochu provokují už názvy (pokud nevíte, co je italsky sovrapposto, dejte si to hledat na Googlu nebo Seznamu a mrkněte na obrázky - jsou výmluvnější než překladače), koupit jde už jen základní Abarth 595 se 145 koňmi a verzi 595 Turismo se 165 kobylami. A svět bude zase trochu krásnějším místem, nebo ne?






Abarth 595 Essesse... Foto: Fiat
...a Abarth 695 Competizione to mají spočítané i s příplatkovými výfuky, na vkus EU moc hlučely. Foto: Fiat
Zdroje: Autoforum, Dealeři Fiatu
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
před 21 minutamiNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025Poslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
6.4.2025Hyundai po roce zrušilo přechod ostrých modelů jen na elektrický pohon. Vrátí se spalovací auta, možná i i20 N
6.4.2025Polibky smrti: Smutný osud Lancie připomíná, co většina automobilek dokola dělá svým legendám
6.4.2025Někdo najel s Audi Q7 s brutálním motorem V12 TDI neskutečných 911 tisíc km. Vypadá pořád dobře, teď je levně na prodej
6.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva