Nadějný nový Ford se nesmí prodávat, firma žádá majitele, aby s ním přestali jezdit

Do docela prekérní situace se Ford dostal se svým potenciálně přelomovým modelem. Ten má, stejně jako jiné, v případě nehody informovat o pozici vozu, posílá ale špatné souřadnice.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nadějný nový Ford se nesmí prodávat, firma žádá majitele, aby s ním přestali jezdit

8.6.2021 | Petr Miler

Nadějný nový Ford se nesmí prodávat, firma žádá majitele, aby s ním přestali jezdit

/

Foto: Ford

Do docela prekérní situace se Ford dostal se svým potenciálně přelomovým modelem. Ten má, stejně jako jiné, v případě nehody informovat o pozici vozu, posílá ale špatné souřadnice.

Je to už nějaký ten pátek, co musí být všechna nově prodávaná auta v zemích Evropské unie vybavena systémem zvaným eCall. Ten, ve zkratce řečeno, rozezná moment nehody a automaticky informuje záchranné složky o tom, kde se havarovaný vůz nachází a co dalšího lze na místě nehody přibližně očekávat. Není to špatná věc - dovedeme si představit, že dost lidí mohlo po nehodách zbytečně zemřít jen kvůli tomu, že si sami neměli jak zavolat pomoc a jejich havarovaného auta si z různých důvodů nikdo nevšiml.

V podobných situacích ale systém pochopitelně pomůže jen tehdy, kdy funguje, což naneštěstí není případ nejnovějšího Fordu jménem Mustang Mach-E. Tento, shodou okolností elektrický vůz (ale to tu podle všeho nehraje žádnou roli) je eCallem pochopitelně vybaven též a zcela nefunkční není. Potíží je, že v momentě nehody odešle záchranným složkám špatné souřadnice o poloze vozu. A těžko si lze představit větší marnost, než když jako záchranáři přijedete někam, kde nic není a současně víte, že havarované auto se někde nachází. Akorát ho nemůžete najít.

Není tedy divu, že to Ford považuje za vážné riziko a auto s okamžitou platností zakázal prodávat. Ani vozy již dodané k dealerům tedy nesmí být předány zákazníkům, výsledkem je úplný stop stav. „Potenciální bezpečnostní riziko bylo zaznamenáno u modelů Mustang Mach-E, které mohou poskytnout nesprávné informace o lokaci vozu v případě použití systému eCall. To znamená, že vozy v žádném případě nesmí být dodány zákazníkům. Proto urgentně žádáme dealery, aby tyto vozy neregistrovaly do provozu, budeme to striktně monitorovat,” stojí ve vyjádření nizozemského zastoupení automobilky, kterého se problém týká stejně jako všech ostatních.

Současní majitelé mohou vozy používat, automobilka je ale žádá, aby se toho do vyřešení problému zdrželi. Je to logické - kdyby došlo k nehodě, po níž by mohl být někdo díky eCallu zachráněn a výsledkem by bylo, že kvůli špatným souřadnicím nebude nalezen a zemře, bylo by to pro Ford velmi, velmi drahé. Ale vydat zákaz používání by též nevyšlo levně, proto jen zmíněná žádost.

Kdy a jak bude problém přesně vyřešen, Ford zatím neví. Dodejme jen, že není první, kdo se s podobnými patáliemi potýká - nefunkční eCall loni brzdil i dodávky některých aut koncernu VW, mj. Golfu VIII a Octavie IV.


Nadějný nový Ford se nesmí prodávat, firma žádá majitele, aby s ním přestali jezdit - 1 - Ford Mustang Mach-E 2020 nova sada 01Nadějný nový Ford se nesmí prodávat, firma žádá majitele, aby s ním přestali jezdit - 2 - Ford Mustang Mach-E 2020 nova sada 02Nadějný nový Ford se nesmí prodávat, firma žádá majitele, aby s ním přestali jezdit - 3 - Ford Mustang Mach-E 2020 nova sada 03
Ford Mustang Mach-E má problémy se systémem eCall. Postihl jej tak úplný zákaz prodejů a majitelé jsou žádáni, aby jej pokud možno nepoužívali. V případě nehody se totiž může stát, že systém si vyžádá pomoc na úplně jiném místě, než na kterém se auto nachází. Foto: Ford

Zdroj: Ford

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.