Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejtočivější sériový motor historie se poprvé ukázal v akci, už jeho část zní šíleně
25.3.2020 | Petr Prokopec
Chystaný nepřímý nástupce McLarenu F1 opět z pera Gordona Murrayho bude pohánět atmosféricky plněný dvanáctiválec se 650 koňmi. Cosworth zatím zkouší kvality čtvrtinové jednotky, která točí jako blázen a řve jak na lesy.
Jediným segmentem trhu, kde se ještě dají najít zajímavé atmosférické jednotky, zůstávají sportovní auta. Přesto i tam základní verze, pokud se tohle o vozech za miliony korun dá říct, přesedlaly na přeplňované motory. Špičce zatím stále vládnou atmosféry, ovšem i těch se očekává, že se z nich buď stanou hybridy nebo přijmou přeplňování. Proti tomuto proudu se chce jako jeden z mála postavit Gordon Murray se svou firmou. Ten nejenže odmítá přeplňování, legendární jihoafrický konstruktér plánuje použít zcela nový atmosférický dvanáctiválec.
Měl by se stát středobodem nového modelu T.50, který má být přímým nástupcem McLarenu F1. Zdědí od něj unikátní koncepci interiéru 1+2, kdy řidič sedí vepředu uprostřed a dvojice cestujících vzadu po jeho stranách. Kromě toho se dočkáme extrémně nízké hmotnosti 980 kilogramů, což také u F1 byla klíčová vlastnost. Murray tak mohl opět sáhnout po atmosférickém dvanáctiválci, aniž by se musel obávat překročení emisních limitů.
Za dvanáctiválcem stojí firma Cosworth, která s Murrayem spolupracovala již v době, kdy byl technickým ředitelem týmu Brabham F1. Pro chystaný hypersport T.50 navrhla 3,9litrovou jednotku, která zvládá točit 12 100 otáček a produkuje 650 koní a 450 Nm točivého momentu. V kombinaci s onou nízkou hmotností tu tak máme poměr 663 koní na tunu, který je ve světě atmosférických motorů bezprecedentní a dokáže potrápit i přeplňované jednotky.
Cosworth přitom již jednotku, která se má stát nejtočivějším sériovým motorem v historii, už testuje, jak prozrazuje přiložené video. Prozatím jde jen o zkušební tříválcový motor, čtvrtinu budoucího dvanáctiválce. Dle zvuku to ale rozhodně nepoznáte, naopak budete mít pocit, že se vrací na okruhy Formule 1 se svým nezaměnitelným vysokootáčkovým vytím. Ve chvíli, kdy tedy tříválce budou čtyři, a navíc spojené na dvou hřídelích, lze pak čekat opravdové operní árie.
Pohonná jednotka by ovšem neměla produkovat „pouze“ 650 koní, ale nakonec jich má nabídnout zhruba 700, neboť její součástí bude také 48voltový integrovaný startér/generátor. Dále nebude chybět ani přímé a portové vstřikování paliva, stejně jako systém suchého mazání. Agregát doprovodí šestistupňová manuální převodovka, což je v dnešní době další unikum. Výkon pak bude posílat striktně na zadní nápravu.
Kromě agregátu hodlá novinka ohromit také aerodynamikou, pročež dostala do vínku masivní 400milimetrový elektrický ventilátor. Ten slouží k odsávání vzduchu pod vozem a tedy k navýšení přítlaku. Osazeno jím bude všech 125 exemplářů, jež hodlá Murray nabídnout, z čehož 100 aut připadá na silniční a 25 na okruhové verze. První dodávky odstartují v roce 2022.







Gordon Murray se pochlubil hlavně záznamem testování zkušební tříválcové jednotky. Ve finále však hypersport T.50 bude pohánět dvanáctiválec
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 2 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 4 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 5 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 7 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva