Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejtočivější sériový motor historie se poprvé ukázal v akci, už jeho část zní šíleně
25.3.2020 | Petr Prokopec
Chystaný nepřímý nástupce McLarenu F1 opět z pera Gordona Murrayho bude pohánět atmosféricky plněný dvanáctiválec se 650 koňmi. Cosworth zatím zkouší kvality čtvrtinové jednotky, která točí jako blázen a řve jak na lesy.
Jediným segmentem trhu, kde se ještě dají najít zajímavé atmosférické jednotky, zůstávají sportovní auta. Přesto i tam základní verze, pokud se tohle o vozech za miliony korun dá říct, přesedlaly na přeplňované motory. Špičce zatím stále vládnou atmosféry, ovšem i těch se očekává, že se z nich buď stanou hybridy nebo přijmou přeplňování. Proti tomuto proudu se chce jako jeden z mála postavit Gordon Murray se svou firmou. Ten nejenže odmítá přeplňování, legendární jihoafrický konstruktér plánuje použít zcela nový atmosférický dvanáctiválec.
Měl by se stát středobodem nového modelu T.50, který má být přímým nástupcem McLarenu F1. Zdědí od něj unikátní koncepci interiéru 1+2, kdy řidič sedí vepředu uprostřed a dvojice cestujících vzadu po jeho stranách. Kromě toho se dočkáme extrémně nízké hmotnosti 980 kilogramů, což také u F1 byla klíčová vlastnost. Murray tak mohl opět sáhnout po atmosférickém dvanáctiválci, aniž by se musel obávat překročení emisních limitů.
Za dvanáctiválcem stojí firma Cosworth, která s Murrayem spolupracovala již v době, kdy byl technickým ředitelem týmu Brabham F1. Pro chystaný hypersport T.50 navrhla 3,9litrovou jednotku, která zvládá točit 12 100 otáček a produkuje 650 koní a 450 Nm točivého momentu. V kombinaci s onou nízkou hmotností tu tak máme poměr 663 koní na tunu, který je ve světě atmosférických motorů bezprecedentní a dokáže potrápit i přeplňované jednotky.
Cosworth přitom již jednotku, která se má stát nejtočivějším sériovým motorem v historii, už testuje, jak prozrazuje přiložené video. Prozatím jde jen o zkušební tříválcový motor, čtvrtinu budoucího dvanáctiválce. Dle zvuku to ale rozhodně nepoznáte, naopak budete mít pocit, že se vrací na okruhy Formule 1 se svým nezaměnitelným vysokootáčkovým vytím. Ve chvíli, kdy tedy tříválce budou čtyři, a navíc spojené na dvou hřídelích, lze pak čekat opravdové operní árie.
Pohonná jednotka by ovšem neměla produkovat „pouze“ 650 koní, ale nakonec jich má nabídnout zhruba 700, neboť její součástí bude také 48voltový integrovaný startér/generátor. Dále nebude chybět ani přímé a portové vstřikování paliva, stejně jako systém suchého mazání. Agregát doprovodí šestistupňová manuální převodovka, což je v dnešní době další unikum. Výkon pak bude posílat striktně na zadní nápravu.
Kromě agregátu hodlá novinka ohromit také aerodynamikou, pročež dostala do vínku masivní 400milimetrový elektrický ventilátor. Ten slouží k odsávání vzduchu pod vozem a tedy k navýšení přítlaku. Osazeno jím bude všech 125 exemplářů, jež hodlá Murray nabídnout, z čehož 100 aut připadá na silniční a 25 na okruhové verze. První dodávky odstartují v roce 2022.
Gordon Murray se pochlubil hlavně záznamem testování zkušební tříválcové jednotky. Ve finále však hypersport T.50 bude pohánět dvanáctiválec
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva