Nejtočivější sériový motor historie se poprvé ukázal v akci, už jeho část zní šíleně

Chystaný nepřímý nástupce McLarenu F1 opět z pera Gordona Murrayho bude pohánět atmosféricky plněný dvanáctiválec se 650 koňmi. Cosworth zatím zkouší kvality čtvrtinové jednotky, která točí jako blázen a řve jak na lesy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejtočivější sériový motor historie se poprvé ukázal v akci, už jeho část zní šíleně

25.3.2020 | Petr Prokopec

Nejtočivější sériový motor historie se poprvé ukázal v akci, už jeho část zní šíleně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Chystaný nepřímý nástupce McLarenu F1 opět z pera Gordona Murrayho bude pohánět atmosféricky plněný dvanáctiválec se 650 koňmi. Cosworth zatím zkouší kvality čtvrtinové jednotky, která točí jako blázen a řve jak na lesy.

Jediným segmentem trhu, kde se ještě dají najít zajímavé atmosférické jednotky, zůstávají sportovní auta. Přesto i tam základní verze, pokud se tohle o vozech za miliony korun dá říct, přesedlaly na přeplňované motory. Špičce zatím stále vládnou atmosféry, ovšem i těch se očekává, že se z nich buď stanou hybridy nebo přijmou přeplňování. Proti tomuto proudu se chce jako jeden z mála postavit Gordon Murray se svou firmou. Ten nejenže odmítá přeplňování, legendární jihoafrický konstruktér plánuje použít zcela nový atmosférický dvanáctiválec.

Měl by se stát středobodem nového modelu T.50, který má být přímým nástupcem McLarenu F1. Zdědí od něj unikátní koncepci interiéru 1+2, kdy řidič sedí vepředu uprostřed a dvojice cestujících vzadu po jeho stranách. Kromě toho se dočkáme extrémně nízké hmotnosti 980 kilogramů, což také u F1 byla klíčová vlastnost. Murray tak mohl opět sáhnout po atmosférickém dvanáctiválci, aniž by se musel obávat překročení emisních limitů.

Za dvanáctiválcem stojí firma Cosworth, která s Murrayem spolupracovala již v době, kdy byl technickým ředitelem týmu Brabham F1. Pro chystaný hypersport T.50 navrhla 3,9litrovou jednotku, která zvládá točit 12 100 otáček a produkuje 650 koní a 450 Nm točivého momentu. V kombinaci s onou nízkou hmotností tu tak máme poměr 663 koní na tunu, který je ve světě atmosférických motorů bezprecedentní a dokáže potrápit i přeplňované jednotky.

Cosworth přitom již jednotku, která se má stát nejtočivějším sériovým motorem v historii, už testuje, jak prozrazuje přiložené video. Prozatím jde jen o zkušební tříválcový motor, čtvrtinu budoucího dvanáctiválce. Dle zvuku to ale rozhodně nepoznáte, naopak budete mít pocit, že se vrací na okruhy Formule 1 se svým nezaměnitelným vysokootáčkovým vytím. Ve chvíli, kdy tedy tříválce budou čtyři, a navíc spojené na dvou hřídelích, lze pak čekat opravdové operní árie.

Pohonná jednotka by ovšem neměla produkovat „pouze“ 650 koní, ale nakonec jich má nabídnout zhruba 700, neboť její součástí bude také 48voltový integrovaný startér/generátor. Dále nebude chybět ani přímé a portové vstřikování paliva, stejně jako systém suchého mazání. Agregát doprovodí šestistupňová manuální převodovka, což je v dnešní době další unikum. Výkon pak bude posílat striktně na zadní nápravu.

Kromě agregátu hodlá novinka ohromit také aerodynamikou, pročež dostala do vínku masivní 400milimetrový elektrický ventilátor. Ten slouží k odsávání vzduchu pod vozem a tedy k navýšení přítlaku. Osazeno jím bude všech 125 exemplářů, jež hodlá Murray nabídnout, z čehož 100 aut připadá na silniční a 25 na okruhové verze. První dodávky odstartují v roce 2022.


Nejtočivější sériový motor historie se poprvé ukázal v akci, už jeho část zní šíleně - 1 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 nova sada 01Nejtočivější sériový motor historie se poprvé ukázal v akci, už jeho část zní šíleně - 2 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 nova sada 02Nejtočivější sériový motor historie se poprvé ukázal v akci, už jeho část zní šíleně - 3 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 nova sada 03Nejtočivější sériový motor historie se poprvé ukázal v akci, už jeho část zní šíleně - 4 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 nova sada 04Nejtočivější sériový motor historie se poprvé ukázal v akci, už jeho část zní šíleně - 5 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 nova sada 05Nejtočivější sériový motor historie se poprvé ukázal v akci, už jeho část zní šíleně - 6 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 nova sada 06Nejtočivější sériový motor historie se poprvé ukázal v akci, už jeho část zní šíleně - 7 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 nova sada 07
Gordon Murray se pochlubil hlavně záznamem testování zkušební tříválcové jednotky. Ve finále však hypersport T.50 bude pohánět dvanáctiválec

Zdroj: Gordon Murray Automotive

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.