Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejužranější SUV posledních 5 let podle Němců: Nová i ojetá auta pro sponzory benzinek
17.11.2020 | Petr Miler
SUV obecně nepatří mezi úsporná auta, i taková ale mohou být užraná více či méně. Toto je 15 nejméně úsporných modelů 3 tříd za posledních 5 let podle realistických testů Auto Bildu.
Většina lidí u svého auta sleduje spotřebu paliva, ať už kvůli snaze o co nejnižší provozní náklady nebo kvůli tomu, že nechtějí platit nesmyslně mnoho za to, co jinde dostanou levněji. Chcete-li od auta nízkou spotřebu paliva a zároveň to musí být SUV, bude dobré se podívat na reálně nejúspornější modely současnosti dle německého Auto Bildu, které jsme vám ukázali nedávno. Dnes se podíváme na opačný extrém - patnáctku modelů tří tříd, kterým je radno se vyhnout, nechcete-li se stát sponzory čerpacích stanic.
Němci měří skutečný apetit aut v provozu, katalogové hodnoty jakéhokoli druhu tedy neberou v úvahu. Měření přesto probíhá standardizovaně na okruhu o délce je 160 kilometrů, který sestává z 61 km okresek, 40 km městské jízdy a 54 km německé dálnice. Všude jsou dodržovány rychlostní limity a dvacet z 54 dálničních kilometrů, na kterých rychlost není omezena, jedou auta i na plný plyn. Spotřeba je měřena dotankováním do plné nádrže.
Protože stejný okruh je používán už dlouho, dá se vybírat z poměrně velkého množství různých dat a tentokrát padla volba SUV, která byla nejžíznivější v testech za posledních pět let. Auta jsou kategorizována podle délky, což možná není úplně standardní dělení, ale je férové - při takovém se neocitne třeba Škoda Superb ve vyšší střední třídě jen proto, že ji tam automobilka zařadí.
V každé třídě vidíme 5 „nej”, dohromady je tedy 15 aut. Obvykle nejde o nové modely a některá auta už ani nejsou k mání jako nová, což je s ohledem na stále vyšší tlak na spotřebu paliva logické a jen to ukazuje, jak rychle se svět mění. I tím je ale nakonec tento přehled zajímavý - například kompaktní mainstreamové SUV s více jak desetilitrovou spotřebou je dnes pomalu fantasmagorie, před pár léty běžně prodávané auto.
Pokud byste některý z těchto vozů chtěli - a že jsou mezi nimi i zajímavé kousky - budete díky tabulkám níže alespoň vědět, na jakou spotřebu se máte připravit i při docela umírněném stylu jízdy popsaném výše. Někdy je to vážně hodně.
Nejžíznivější kompaktní SUV
Že bude na prvním místě třísetkoňové Audi, není zas tak velkým překvapením - že 2,5l přeplňovaný pětiválec značky Audi dokáže jezdit v okolí 10 litrů, je nakonec poměrně dobrý výsledek. 2/5 aut v této tabulce jsou ostré verze, obecně se nedalo nic moc jiného čekat, že silná benzínová SUV budou mít velkou spotřebu. Vidíme tu i Škodu Yeti 1,8 TSI, kterou už v aktuální nabídce nenajdete, mezi ojetinami je ale pořád k mání. Svého času jsme ji testovali a je to zajímavé auto, minimálně z hlediska spotřeby ale opravdu neválí.

Grafika: Autoforum.cz, Data: Auto Bild
Nejžíznivější středně velká SUV
Čekali byste, že čtyřsetkoňový Macan bude nejžíznivější? Chyba lávky, je až na pátém místě, byť ho od vítěze dělí jen 0,8 l/100 km. Tím je Land Rover Freelander, dnes už také neprodávané auto. Macan a X3 jsou tu jediné kousky, které si ještě objednáte nové, i když se s efektivitou také posouvají dále. Z Mercedesu GLK je dnes GLC, Volvo XC60 dostalo novou, též úspornější generaci a Freelander udělal místo Discovery Sport.
Grafika: Autoforum.cz, Data: Auto Bild
Nejžíznivější velká SUV
Nejvyšší naměřenou spotřebu u SUV, jak v této třídě, tak absolutně, má nepřekvapivě vůz osazený šestilitrovým dvanáctiválcem. Němci naměřil u Bentley Bentayga - 15,9 l/100 km. Nepředpokládáme, že by to někoho z cílové skupiny Bentaygy příliš zajímalo a není to zase tak moc, uvážíme-li co všechno tohle auto nabízí.
Grafika: Autoforum.cz, Data: Auto Bild
Berte tento přehled jako ukázku opačného extrému vedle toho dříve publikovaného a také jako zrcadlo honby za minimalizací spotřeby posledních let. I 7 nebo 8 litrů spotřeby dnes představuje tak vysoké emise CO2, že si výrobci zkrátka nedovolí něco takového masověji prodávat a k podobným hodnotám se dostávají pouze výkonné verze. Tam není takový problém nadměrnou spotřebu promítnout do ceny a především - koupí si je už kvůli pořizovací ceně i provozním nákladům jen pár lidí.
Už neprodávaná Škoda Yeti 1,8 TSI bude asi navždy platit za jedno nejužranějších kompaktních SUV mainstreamových značek... Foto: Pavel Janda, Autoforum.cz
...na třísetkoňovou RS Q3 ale pochopitelně nemá. Foto: Audi
Freelander 2 si nový už nekoupíte a v případě spotřeby paliva není čeho litovat... Foto: Land Rover
...lépe si vedlo i Porsche Macan Turbo, to se po faceliftu pořád prodává. Foto: Porsche
Bentley Bentayga je nepřekvapivě nejžíznivější. Foto: Bentley
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
před 10 hodinamiKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
před 11 hodinamiČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včeraLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
včera