Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší automobilky i země světa se odmítly zavázat ke konci spalovacích aut v roce 2040
11.11.2021 | Petr Miler
V postojích automobilek i politiků je někdy těžké se vyznat. Na jednu stranu skoro nenechají uplynout den, kdy by neavizovali snahu skončit se spalovacími auty nejlépe zítra, když ale mají možnost totéž byť nezávazně slíbit pro 19 let vzdálený moment, dávají ruce pryč.
Dlouho to vypadalo, že letošní Konference OSN o změně klimatu v Glasgow vstoupí do dějin jako jedna z největších absurdit, která jen slibuje nemožné na počkání za současného skandování demonstrantů požadujících ještě víc. Nakonec ale nebude až tak zle. Výsledkem údajně měsíců jednání před touto konferencí a dvou týdnů rokování přímo na ní měl být společný závazek automobilek i zemí zcela se zbavit aut se spalovacími motory stůj co stůj do roku 2040. Právě tato snaha ale skončila fiaskem.
Pokud bychom se měli řídit dnes a denně slýchanými prohlášeními mnohých politiků i šéfů automobilek, pak by něco takového neměl být problém - leckdo míří k ještě ambicióznějším datům. Navíc je třeba dodat, že celé prohlášení, ač si říká závazek, je spíše marketingovou akcií reálně neslibující vůbec nic. Jazyk použitý v rezoluci, kterou si můžete celou přečíst na jednom ze zdrojových odkazů (Gov.uk) je velmi vágní, nekonkrétní a nestanovuje žádné postihy za nedodržení domluveného. Řeč je o tom, že země a firmy budou „pracovat na”, budou se snažit „posílit spolupráci”, činit se „tam, kde to okolnosti dovolí” a podobně. Pod takový „závazek” se můžete směle podepsat, usmát se na kameru a za 19 let říci, že jste se „na tom pracovali” na směny, „posilovali spolupráci” horem dolem, ale bohužel to nevyšlo, takže benzin a nafta jedou dál.
Přesto tento závazek-nezávazek téměř nikdo skutečně významný nepodepsal.
Zemí, které podepsaly, je 30 a nepřekvapí, že mezi ně patří třeba Velká Británie nebo Kanada, budete ale pátrat po další skutečně důležité průmyslové zemi. Je hezké, že nechybí třeba podpis zástupců Indie, ale tam ještě ani pořádně nepřesedli z motorek na auta, a tak jde nejspíše jen o projev kolegiality. Země jako Spojené státy, Čína a dokonce i Německo podepsat odmítly.
Podobné je to v případě automobilek, z těch větších a známějších jde jen o Ford, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz a Volvo. Nejsou to malá jména, pro Ford a Jaguar Land Rover jde ale spíše o chytání se stébla a překvapením je tu jen Mercedes. Opravdoví giganti chybí - Toyota, Stellantis, Renault-Nissan, Hyundai-Kia, BMW Group a dokonce i Volkswagen daly od této věci ruce pryč. Volkswagen? Skutečně? Ten, který ústy svého šéfa denně tvrdí cosi o tom, že elektromobilita by měla být nařízená pro všechny nejlépe pozítří? To je skutečně velký rozpor slov a činů. Důvod? Proveditelnost. Distancující se země i firmy se obávají, že něco takového se prostě tak rychle nedá rozumně zvládnout. Šéf BMW Zipse k tomu řekl lakonicky: „Tyto věci prostě nejsou domyšlené do důsledku.”
Jak se ale praví v jednom českém filmu začínajícím „dědictví” a končící na „hoši guten tag”, nám by ani nevadilo, že to někdo nepodepsal, ale spíš to, že něco takového někdo podepisuje. Všechny automobilky, které připojily svůj podpis pod tento závazek, říkají jediné: Nezajímá nás to, co chce zákazník, nezajímá nás ani to, na co tlačí vlády, budeme ještě více nabízet to, co chceme my. A to je z pohledu současných či potenciálních kupců jejich jiných než elektrických aut naprosto nepřijatelné.
Volvo se podpisem chlubí ve své tiskové zprávě, kde informuje, že dokonce spustí interní systém pokutující produkci emisí CO2 a že bude postupovat tak, aby firma byla „ahead of the regulatory curve”, řekněme o krok před regulacemi. To je výsměch do tváře řady zákazníků a jejich požadavkům.
Ale berme to sportovně. Proveditelné současné závazky mnohých jednoduše nejsou, ne bez nějakého technologického průlomu, který je velmi nepravděpodobný. Sympatické je vidět, že to automobilky i politici to nakonec ví a odmítají se z valné většiny byť jen neformálně zavázat k opaku. Sympatičtější by ale bylo, kdyby takto i mluvili a nevěšeli lidem bulíky na nos.
Herbert Diess tlačí elektromobilitu, kudy chodí. Ani on ale za VW Group nepodepsal „nezávazný závazek” kompletně přejít na elektrická auta do roku 2040. Německo též ne, Čína též ne, USA též ne? Toyota též ne, Stellantis též ne, BMW též ne... A tak bychom mohli ještě chvíli pokračovat - ti všichni ví, že to prostě není proveditelné. Foto: Volkswagen
Zdroje: Auto Express, Gov.uk, Reuters, Volvo
Bleskovky
- Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
včera - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024 - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
28.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- V pátek začíná na Sachsenringu šampionát IDM včera 10:34
- Filip Salač si ze Španělska veze 5 bodů včera 10:15
- König testoval 3 dny v Mostě včera 10:00
- KTM 450 Rally Replica 2025: do písku i kamení včera 08:00
- Testy v Jerezu; Dixon a Alonso 30.4.2024
Nejnovější články
- Německá policie při razii zabavila čtyři vzácná Bugatti, v Mnichově je schovával muž, který měl vytunelovat miliardy
před 10 hodinami - Poslední pravověrné Audi A4 v bazarech láká svou výdrží i šíří nabídky. Je dobré jej koupit, dokud je z čeho vybírat
před 11 hodinami - Slepá sázka na elektromobily už automobilky dohání i finančně, zisky Mercedesu, VW a Stellantisu se masivně propadly
včera - Před 30 lety se odehrál vůbec nejtragičtější víkend celé historie Formule 1, takhle to začalo
včera - Líbivé moderní SUV za 210 tisíc Kč nemusí být ani dnes jen sen. A nebavíme se o ojetině, jde o nové auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva