Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší „ležáky” u dealerů: Po těchto autech neštěkne ani pes, na zákazníka v USA si počkají až 1,5 roku!
dnes | Petr Miler
Představte si auto, které na showroomu stojí stovky dnů, než si jej někdo konečně - jistě po mnoha slevách a dalších snahách ho „udat” - odveze domů. Sci-fi? Ne, realita prodeje těchto modelů v Americe. Koho překvapí, že jde skoro z půlky o elektromobily?
Je vlastně škoda, že se v Evropě neprodává víc aut ze skladu, neboť tato forma prodeje činí zájem a nezájem o některé modely mnohem transparentnějším. Také u nás sice každý dealer skoro čehokoli má na skladě několik vozů různých typů, které je schopen vám prodat hned, obvykle jde ale spíš o jakousi z nouze ctnost - v lepším případě o úlitbu pár zákazníkům, kteří nejsou ochotni si na nové auto několik měsíců počkat, v tom horším o vozy, kterých se výrobce potřebuje zbavit a tak či onak je donutil dealera vzít na sklad.
V Americe platí jiné pořádky, tam se prostě auta kupují pořád dominantně jako kterékoli jiné zboží. Na exkluzivity, speciality a další neobvyklosti se také tam musí čekat, jinak ale platí staré dobré: „Nemáš, neprodáš.” Lidé jsou zkrátka zvyklí přijít s penězi (anebo dobrým kreditním skóre) k prodejci, ukázat si na auto ze skladových zásob a okamžitě s ním odjet domů. Musí to tak dělat i značky jako Audi, BMW nebo Mercedes, které se u nás do skladového prodeje léta dvakrát nehnaly.
Díky těmto pořádkům je pak mnohem patrnější, o jaké vozy je a není zájem. U nás si musíme počkat na prodejní statistiky a pak zjišťovat, jestli ten či onen relativně málo prodávaný model nedosáhl na vyšší odbyt kvůli nezájmu, zpoždění dodávek nebo čemukoli jinému. V USA je všechno jasné hned - zásoby dealerů jsou veřejně známou informací, prodejní data jsou známa stejně dobře jako u nás, a pokud nějaký typ auta proudí na sklady, ale neproudí z nich ven, je jasné, nejde na odbyt zdaleka tak, jak by si automobilky nebo dealeři přáli. A někdy poměr těchto dvou hodnot zajde hodně daleko.
Právě na něj se zaměřili lidé z Car Edge, a to velmi přímočarým způsobem. Vzali aktuální skladové zásoby nejrůznějších modelů, vedle nic dali počet vozů prodaných za posledních 45 dní a také počet aut, která v době studie zůstala neprodaná. Z toho pak vznikl seznam 10 vozů, které lze označit za největší ležáky u dealerů - dává to představu o tom, jak dlouho (v průměru) existující vozy stojí u prodejců resp. jak dlouho bude (znovu v průměru) trvat, než při zachování současného tempa prodeje opustí sklady dealerů. A jsou to vážně ohromující čísla.
Pokud máte pocit, že 100 dnů tady bude hodně, jste vedle tak, že vedle vás i jedle pookřeje. V průměru 100 dnů potřebných na prodej jednoho skladového auta zdaleka nestačí ani na dno „nejlepší” desítky, na to je nestačí ani 200. Hned dvě auta z přehledu pak na zákazníka čekala resp. čekají víc než rok. A třetí k tomu nemá daleko.
Pozoruhodná je skladba modelů. Ačkoli na celkových prodejích nových aut v USA letos elektrické vozy okolo 10 %, v tomto žebříčku mají čtyřikrát větší podíl. Je z toho zřejmé, že automobilky ve snaze dostat tato auta do oběhu pod tlakem dealery nutí naskladnit víc aut, než jsou schopni prodávat. A někdy jsou to bizarně vysoká čísla - například Porsche Taycan, dost drahého elektrického auta, drží dealeři v USA na skladě skoro 2 000 kusů! To je šílené číslo, pokud uvážíme, že v Evropě se letos za první polovinu roku prodalo jen 3 572. A v USA to byla ještě míň než polovina.
Podobně mizerně je na tom i Kia EV6, jejíž hvězda nepřekvapivě padá napříč světem, ještě hůř VW ID.4 a Audi Q4 e-tron, se kterým se zrovna Ingolstadt chlubí jako světově nejprodávanějším elektrickým modelem před Q6. Zjevně trhák jako blázen. Vůbec nejhůř jsou na tom ale jiná Audi - dožívající A6 a A8, ty jdou na odbyt tak mizerně, že je od dealerů dostanou jen pořádné slevy, ke kterým se zjevně čtyři kruhy nemají.
Ale podívejte se na celý přehled níže, vypovídající je v řadě ohledů. U elektromobilů bychom ke zmíněnému dodali ještě jednu nepříjemnost pro všechny zúčastněné - jak už se dříve ukázalo, baterie těchto aut zabíjí v prvé řadě čas a ne jejich nabíjení a vybíjení. Pokud tedy nějaký elektromobil stojí skoro rok u dealera, může to mít neblahý vliv na jeho vlastnosti jak pro kupce (protože baterie část kapacity ztratí), tak pro samotnou automobilku, neboť záruční lhůta začne běžet až dnem prodeje. To se pak může stát, že s bateriemi bude víc problémů před vypršením záruky, než automobilka standardně kalkuluje. Ale odvážný nový svět potřebuje odvážné činy, tak proč se trápit takovými drobnostmi...
Nejpomaleji prodávaná nová auta u dealerů v USA podle Car Edge
10. Land Rover Discovery: 216 dnů potřebných na vyprodání zásob
Celkem aut na skladě: 1 664
Počet prodaných aut za 45 dnů: 347
9. Kia EV6: 217 dnů
Celkem aut na skladě: 4 712
Počet prodaných aut za 45 dnů: 975
8. Porsche Taycan: 229 dnů
Celkem aut na skladě: 1 978
Počet prodaných aut za 45 dnů: 378
7. Ram 2500: 233 dnů
Celkem aut na skladě: 8 321
Počet prodaných aut za 45 dnů: 1 606
6. Nissan Murano: 234 dnů
Celkem aut na skladě: 20 602
Počet prodaných aut za 45 dnů: 3 957
5. Jaguar F-Pace: 239 dnů
Celkem aut na skladě: 2 829
Celkem prodáno aut za 45 dnů: 533
4. Audi Q4 E-Tron: 271 dnů
Celkem aut na skladě: 2 521
Počet prodaných aut za 45 dnů: 533
3. Volkswagen ID.4: 297 dnů
Celkem aut na skladě: 6 202
Počet prodaných aut za 45 dnů: 939
2. Audi A6: 409 dnů
Celkem aut na skladě: 3 191
Počet prodaných aut za 45 dnů: 351
1. Audi S6: 482 dnů
Celkem aut na skladě: 653
Počet prodaných aut za 45 dnů: 61



Hit je ho na skladě mít. Porsche Taycan patří mezi největší ležáky u amerických dealerů aut, o překvapení nejde mluvit. Foto: Porsche
Zdroj: Car Edge
Bleskovky
Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
včeraPorsche v zoufalosti začalo nabízet přímé slevy na elektrický Macan. Nepamatujeme, kdy naposledy něco takového udělalo
27.7.2025Spalovací verzi dosud jen elektrického fiaska Dodge nachytali při natáčení reklamy, zní úchvatně
24.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Profesor precizně popsal, jak si evropský automobilový průmysl sám zničil svou vlastní budoucnost výměnou za krátkodobé zisky
před 4 hodinamiVšechno je vzhůru nohama: Budeme se řídit poptávkou, ne emisními normami, říkají Číňané. Spalovací motory nezaříznou
před 5 hodinamiNad kdysi převratnými dvouspojkovými převodovkami dál zapadá slunce. Další automobilka s nimi končí ze stále stejných důvodů
před 6 hodinamiJe stupidně krátkozraké stěžovat si na 0procentní cla na dovoz amerických aut do Evropy, i když to opačným směrem bude 15
před 8 hodinamiNovou levnou Teslu natočili do detailu ještě před odhalením. Ukazuje, co všechno je firma schopna ořezat
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 07.29. 21:46 - Kavis
- Americké vozy a vše kolem nich 07.29. 20:00 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 07.29. 15:56 - řidičBOB
- Politický koutek 07.29. 07:26 - Stepan
- Škoda Auto obecně 07.28. 17:57 - jerry
- Detektory policejních radarů 07.27. 16:58 - Brus
- Octavia Scout 1.8TSi, 2010, 260kkm 07.27. 11:33 - pavproch
- BMW Divize 07.26. 14:12 - pavproch