Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
27.12.2024 | Petr Miler
Nedá se říci, že by se škodovce letos nedařilo, se svým relativně konzervativním přístupem boduje i u těch, kteří o její vozy dříve nejevili zájem. I tak se na bílé holubici jejích prodejů najde pár černých skvrn, Enyaq Coupe je tou největší z nich.
Opravdu by nás zajímalo, kam vedení Škody dalo svého času hlavu, když si usmyslelo, že z výrobce racionálně orientovaných, relativně dostupných aut okouzlujících hlavně poměrem hodnoty a ceny udělá značku čistě elektrických vozů. To bylo první špatné rozhodnutí, od počátku absurdní strategie, která jen tupě kopírovala stejně nesmyslný krok mateřského Volkswagenu. Předchozí vedení české značky bylo proti, to současné tomu jen nadšeně tleskalo.
Od té chvíle jsme plni obav o její budoucnost, neboť logicky zanedbává své spalovací portfolio a prakticky všechen potenciál investuje do elektrických modelů. Výměnou za co? Obchodně skoro není o čem mluvit, ostatně už „originální” nápad zkopírovat Teslu a začít s elektromobily v horních patrech trhu, kde na nabídku Škody nikdo nečeká, byl pochybný. Kdyby automobilka měla na tomto poli co nabídnout své tradiční pragmatické klientele, mohla rozbít bank, jenže ono na něm nabídnout není co. Elektrická auta nejsou s to ve své současné podobě přijít s čímkoli, co by oslovilo kupce Octavie a spol. A tak přišel Enyaq, možná designově líbivé, ale jinak omezeně prakticky použitelné auto za ceny atakující klidně až dvoumilionovou hranici.
Že to po uspokojení jakési počáteční poptávky a vyčerpání možností zejména německých dotací není prodejní hit, je nabíledni. Před sebou máme čerstvá data společnosti JATO Dynamics o prodejích nových aut v Evropě za prvních 11 měsíců letošního roku a pro Škodu jako takovou vyznívají pozitivně - prodala 693 492 aut místo 620 872 vozů loni za stejné období, což je velmi zdravých 11,7 procenta meziročního růstu. Ale čemu za něj vděčí? Ve zkratce „všemu, co ještě nestačila oddělat”. A to v podstatě bez jakékoli nadsázky.
Výrazné prodejní úspěchy zaznamenávají všechny klasičtější modely v roky starých, maximálně postupně inovovaných podobách, zejména Fabie, Octavie a Karoq. Hůř jsou na tom nejen podle nás nešťastné nové generace Superbu a Kodiaqu, jakkoli je možné, že jejich prodeje letos dočasně poškozuje generační obměna. Co se neposouvá doslova nikam, je Enyaq, který je po sedmi měsících s 62 482 prodanými na loňských číslech, a to navzdory tomu, že je už pěkných pár měsíců prodáván za zřetelně dumpingové ceny. Ale jasně, možná řeknete, že přes to všechno nejde o úplně tristní výsledek. Je tu ovšem i horší.
Ve vší té elektrické obsesi někoho ze škodovky napadlo vyšperkovat nabídku Enyaqu verzí kupé, tedy spíš pseudokupé, prostě stylověji pojatým SUV. Auto tak přišlo kus praktičnosti, nabylo na ceně a... No a neoslovuje už téměř vůbec nikoho. Pokud je Enyaq nesmysl žijící primárně z přerozdělovacích schémat, přímých i nepřímých nařízení a zelených politik větších firem, Enyaq Coupe je nesmysl na druhou. A podle toho se také prodává.
Letos má na kontě v Evropě pouhých 9 494 zářezů do pažby, to je skoro nic. A i když se loni teprve začínal prodávat, takže by letos měl teprve válet, jeho listopadový odbyt v podobě 1 115 prodaných vozů znamená meziroční pokles dokonce o 14 procent, za celý rok je dole o 12. To už snad nemůže Škodě vydělat ani grafickou přípravu katalogů, Porsche prodá skoro dvakrát víc sportovních devětsetjedenáctek, to pro srovnání.
Prodeje české automobilky, které jsou takové navzdory tomu, že na elektromobily sází vše, investuje do nich téměř vše, propaguje hlavně je, přijímá na ně milion dotací, využívá všech evropských přerozdělovacích mechanismů atp., by firmě jasně měly ukazovat, jakou cestou se má ubírat. Co ona na to? Všichni ruce nahoru a nic než elektrická budoucnost neexistuje. Přejeme s touto strategií firmě hodně zdaru, zvlášť v Česku. Tady letos podle SDA prodala 1 535 Enyaqů všech verzí, asi pětinu kusů druhého nejméně žádaného modelu v portfoliu (Superb, 6 928 aut).
No nad čím váhat, že? Budoucností je prostě elektřina, musí to být ona. Skvělý produkt, žádaný, láme prodejní tabulky, copak to nevidíte? Pak vyrazte do Mladé Boleslavi, tam na to zjevně mají nějaké speciální brýle, protože oni to vidí. A teď budou hrdě prodělávat hlavně na Elroqu, takže odbyt Enyaqu možná zamíří ještě níž. No není to simply clever?



Tahle škodovka za víc jak 1,7 milionu Kč? Souhlasná odpověď zaznívá po celé Evropě jen velmi zřídka. Foto: Škoda Auto
Zdroje: JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejnovější články
Stellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 2 hodinamiFord říká, že lidem už na motorech aut nezáleží, touhy s nimi spojené prý odezněly do nenávratna
před 3 hodinamiDalší selhání Audi. Zákazníci volali po návratu fyzických ovladačů, firma jim sebrala i páčky pod volantem
před 5 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, přitom si ho sám spravil s díly za 26 korun
včeraTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva