Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Někdejší průkopník Mercedesu končí bez nástupce jako totální propadák, do tří měsíců vyrobí poslední kus
8.5.2023 | Petr Miler
Je to smutná ukázka jednoho ze scestí, na která Mercedes za poslední léta sešel. Býval to unikátní, průkopnický automobil se specifickým designem, poslední generaci byste si spletli skoro s čímkoli jiným od stejné značky. A tak není divu, že ji skoro nikdo nechce.
Nechceme jedním slovem definovat, jací lidé se v posledních letech zmocnili automobilky Mercedes-Benz, stejné pohledy na svět s nimi ale rozhodně nesdílíme. Aktuálním cílem firmy se jeví být její zdánlivý posun do vyšších sfér skrze jasnou většinou zákazníků odmítanou elektromobilitu (u nás loni sáhlo po jiném pohonu 96,2 % kupců), s tím spojené zvýšení cen a osekání nákladů až na pomyslnou kost skrze eliminaci řady specifických modelů a jejich provedení.
Je to podle nás sebevražedná strategie, neboť podobné značky si získaly své renomé a svou prestiž především skrze uspokojování velmi specifických přání klientů. Mercedes není Mercedesem proto, že si dal do loga stříbrnou hvězdu a tu pravidelně leštil reklamními spoty s americkými rappery, ale tím, že náročným zákazníkům nabídl to, co chtěli. A co jim nikdo jiný nenabídl, což mu logicky dodalo image exkluzivního zboží, které chtěli i méně nároční. Iluze, že z této historie se dá přežívat po libovolně dlouhý čas naprostou ignorací preferencí většiny kupců, je neuvěřitelně bláhová.
Vyplňování mezírek na trhu je zkrátka drahé, a to dnešnímu vedení firmy vadí mimo jiné i proto, že investuje do drahých a nechtěných věcí. Následky tohoto uvažování se pak odrazí nejen na technice, která je třeba v případě nové třídy E nebo ostrých verzí třídy C skoro až k pláči, ale také na samotné nabídce modelů. Všechno levnější skončí, všechno příliš úzkoprofilové také. A tak není divu, že spočítané to má i třída CLS, třebaže v jejím případě se zmíněné přehmaty Mercedesu snoubí ještě s jedním dalším.
O málokterém automobilu se totiž dá prohlásit, že svým příchodem založil novou kategorii. U Mercedesu třídy CLS o tom není pochyb, neboť v roce 2003 se stal prvním sériově vyráběným čtyřdvéřovým kupé. Mercedes se tehdy rozhodl oslovit zákazníky, kteří by rádi jezdili s kupé, ale současně se nechtěli vzdát praktičnosti sedanu. A ukázal tím cestu dalším výrobcům, kteří se rychle vydali stejným směrem.
I to jistě potenciál CLS omezilo, ovšem nestačilo by to k tomu, aby se vůz z desítek tisíc aut prodaných jen v Evropě během dvou dalších generací propadl k pouhým 2 200 prodaným exemplářům loni. To chtělo ještě jiný stuttgartský fígl - designovou unifikaci. Jako u několika dalších modelů vzal Mercedes hlavní prodejní přednost CLS, tedy jedinečný styl, a jaksi jej homogenizoval. Poslední generace tak vypadala a vypadá jako skoro kterýkoli jiný Mercedes v nabídce, a tak není překvapivé, že prodeje šly dvěma slovy do kytek.
S nimi tam míří i CLS jako takové, které dnes už Mercedes peníze spíš stojí, než že by mu nějaké vydělávalo. Ještě toto léto tak má být jeho výroba skončena, přičemž žádný nástupce není v dohledu. Škoda ho, ale nebylo by to tak tristní, kdyby tento postup nedefinoval jednání celého Mercedesu, který podobně jako u CLS bláhově věří, že si někdo jeho auta koupí, „protože Mercedes”. Nevěříme tomu, že jeho strategie bude úspěšná, prostě nevěříme - lidé si z takového „důvodu” nekoupí jeho auta stejně jako dnes nekupují tohle čtyřdvéřové kupé. „Protože CLS” nestačí - z vozu vyprchala jeho podstata a s ním i jeho atraktivita. Počkejme si ale s hodnocením pár dalších let, velké změny v nabídce automobilky se podobnými dílčími kroky teprve rodí.









Mercedes CLS v nabídce značky vydržel po tři generace, ta poslední je ale skutečně tou úplně poslední. I fotky snadno vysvětlí, proč to tak musí být. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 10 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 11 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včeraDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva