Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Někdejší průkopník Mercedesu končí bez nástupce jako totální propadák, do tří měsíců vyrobí poslední kus
8.5.2023 | Petr Miler
Je to smutná ukázka jednoho ze scestí, na která Mercedes za poslední léta sešel. Býval to unikátní, průkopnický automobil se specifickým designem, poslední generaci byste si spletli skoro s čímkoli jiným od stejné značky. A tak není divu, že ji skoro nikdo nechce.
Nechceme jedním slovem definovat, jací lidé se v posledních letech zmocnili automobilky Mercedes-Benz, stejné pohledy na svět s nimi ale rozhodně nesdílíme. Aktuálním cílem firmy se jeví být její zdánlivý posun do vyšších sfér skrze jasnou většinou zákazníků odmítanou elektromobilitu (u nás loni sáhlo po jiném pohonu 96,2 % kupců), s tím spojené zvýšení cen a osekání nákladů až na pomyslnou kost skrze eliminaci řady specifických modelů a jejich provedení.
Je to podle nás sebevražedná strategie, neboť podobné značky si získaly své renomé a svou prestiž především skrze uspokojování velmi specifických přání klientů. Mercedes není Mercedesem proto, že si dal do loga stříbrnou hvězdu a tu pravidelně leštil reklamními spoty s americkými rappery, ale tím, že náročným zákazníkům nabídl to, co chtěli. A co jim nikdo jiný nenabídl, což mu logicky dodalo image exkluzivního zboží, které chtěli i méně nároční. Iluze, že z této historie se dá přežívat po libovolně dlouhý čas naprostou ignorací preferencí většiny kupců, je neuvěřitelně bláhová.
Vyplňování mezírek na trhu je zkrátka drahé, a to dnešnímu vedení firmy vadí mimo jiné i proto, že investuje do drahých a nechtěných věcí. Následky tohoto uvažování se pak odrazí nejen na technice, která je třeba v případě nové třídy E nebo ostrých verzí třídy C skoro až k pláči, ale také na samotné nabídce modelů. Všechno levnější skončí, všechno příliš úzkoprofilové také. A tak není divu, že spočítané to má i třída CLS, třebaže v jejím případě se zmíněné přehmaty Mercedesu snoubí ještě s jedním dalším.
O málokterém automobilu se totiž dá prohlásit, že svým příchodem založil novou kategorii. U Mercedesu třídy CLS o tom není pochyb, neboť v roce 2003 se stal prvním sériově vyráběným čtyřdvéřovým kupé. Mercedes se tehdy rozhodl oslovit zákazníky, kteří by rádi jezdili s kupé, ale současně se nechtěli vzdát praktičnosti sedanu. A ukázal tím cestu dalším výrobcům, kteří se rychle vydali stejným směrem.
I to jistě potenciál CLS omezilo, ovšem nestačilo by to k tomu, aby se vůz z desítek tisíc aut prodaných jen v Evropě během dvou dalších generací propadl k pouhým 2 200 prodaným exemplářům loni. To chtělo ještě jiný stuttgartský fígl - designovou unifikaci. Jako u několika dalších modelů vzal Mercedes hlavní prodejní přednost CLS, tedy jedinečný styl, a jaksi jej homogenizoval. Poslední generace tak vypadala a vypadá jako skoro kterýkoli jiný Mercedes v nabídce, a tak není překvapivé, že prodeje šly dvěma slovy do kytek.
S nimi tam míří i CLS jako takové, které dnes už Mercedes peníze spíš stojí, než že by mu nějaké vydělávalo. Ještě toto léto tak má být jeho výroba skončena, přičemž žádný nástupce není v dohledu. Škoda ho, ale nebylo by to tak tristní, kdyby tento postup nedefinoval jednání celého Mercedesu, který podobně jako u CLS bláhově věří, že si někdo jeho auta koupí, „protože Mercedes”. Nevěříme tomu, že jeho strategie bude úspěšná, prostě nevěříme - lidé si z takového „důvodu” nekoupí jeho auta stejně jako dnes nekupují tohle čtyřdvéřové kupé. „Protože CLS” nestačí - z vozu vyprchala jeho podstata a s ním i jeho atraktivita. Počkejme si ale s hodnocením pár dalších let, velké změny v nabídce automobilky se podobnými dílčími kroky teprve rodí.









Mercedes CLS v nabídce značky vydržel po tři generace, ta poslední je ale skutečně tou úplně poslední. I fotky snadno vysvětlí, proč to tak musí být. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
Do Formule 1 se po mnoha letech vrátila žena, proslula hlavně jako kaskadérka z bondovek
před 5 hodinamiZáběry z pohledu řidiče ukazují, jak mu přes střechu přejelo auto jedoucí v protisměru. Bylo to jinak, než se zprvu zdálo
včeraŘidič za bílého dne ujel policii v centru New Yorku a sám si to natočil, něco takového jsme v životě neviděli
včera
Nejnovější články
Nejžádanější Bentley končí s motorem W12, i když zájem o něj byl do poslední chvíle obrovský
před 2 hodinamiTesle hoří bateriové úložiště za skoro miliardu korun. Hasiči dostali instrukce, ať ho radši ani nezkouší hasit
před 3 hodinamiDo Formule 1 se po mnoha letech vrátila žena, proslula hlavně jako kaskadérka z bondovek
před 5 hodinamiVW zastaví výrobu svých klíčových elektromobilů. Ví, že je skoro nikdo nechce a chtít ani nebude
před 6 hodinamiStatistika nelže: Manuální převodovky nejsou mrtvé a hned tak nevymřou, zájem o ně roste
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva