Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Někdejší bestseller Fordu je takový propadák, že jej překonává už i nepříliš žádaný novic
22.10.2021 | Petr Prokopec
Ford si v poslední době jen líže rány a ani tentokrát nemá co slavit. Pokud se někdo domníval, že alespoň oznámení ukončení výroby po léta tak oblíbeného Mondeo povede k vzedmutí poslední vlny zájmu, mýlil se.
Svého času byl Ford Mondeo ikonou, pro kterou si do showroomů chovidy statisíce motoristů každý rok. Nejlépe to dokládají prodejní statistiky, dle kterých v roce 1997, tedy krátce po představení faceliftu první generace, bylo jen v Evropě zaregistrováno 322 716 nových aut. Jednalo se o vrchol, po kterém to s Fordem Mondeo šlo jen z kopce, po více jak dekádu se ale dál držel velmi vysoko. Po odchodu druhé generace v roce 2007 ovšem přišel zlom, po němž tento model třel už jen stále větší bídu.
Ford z tohoto vývoje může vinit jen sám sebe. V případě prvních dvou generací byly karty jasně rozdány, spíše než na komfort a luxus v interiéru se Mondeo zaměřovalo na potěchu řidiče a vysokou hodnotu za peníze. Poté se ale Ford rozhodl přehodit výhybku a s příchodem třetí generace si začal hrát na jiné struny za větší peníze. Jenže to zákazníci nechtěli a výsledkem byl klesající zájem. Dokládá to i to, že vůbec naposledy bylo v Evropě prodáno přes 100 tisíc aut v roce 2009.
Pád směrem ke dnu ale přišel až v letech 2013 a 2014, kdy se ona třetí generace loučila a Evropané marně čekali na tu čtvrtou - tehdy bylo prodáno pouze 50 180, respektive 45 405 aut. Ani nová generace ale spásu nepřinesla - před sedmi léty, kdy šlo ještě o běžně neprodávanou novinku, jsme vůz v testu označili za stín své vlastní minulosti a klienti to evidentně nevnímali jinak.
Prodeje tak po příchodu nové iterace sotva vzrostly a ani minimální obrat dlouho nevydržel. Loni tak bylo prodáno pouhých 21 222 aut a není divu, že Ford tohle trápení ukončil. Vůz se bude prodávat ještě do března roku 2022 a pak scénu opustí bez jakéhokoli přímého i nepřímého nástupce - jméno Mondeo prostě zmizí z nabídky, to sám Ford už potvrdil.
Leckdo by v takové situaci mohl čekat závěrečné vzepětí, to se u končících aut ikonických jmen stává často. Lidé zkrátka chtějí ještě nějaký ten pátek „to své” Mondeo dál mít, jak se ale nyní ukazuje, za neodmyslitelný kus svého života už tohle auto nepovažuje skoro nikdo. Vůz tak letos hrdě pokračuje v krasojízdě rovnou do pekel a za prvních 9 měsíců letošního roku se může pochlubit vskutku tristní bilancí.
Ani v jediném letošním měsíci se na celém kontinentu neprodalo více než 1 620 aut za měsíc. A leckdy to nebyla ani tisícovka vozů. První tři čtvrtletí tak Mondeo uzavřelo s bilancí 10 427 prodaných kusů, což je neskutečně málo. Pro srovnání, více lidí oslovil i jinak nepříliš žádaný Mustang Mach-E, tedy elektromobil, které mají na celoevropských prodejích nadále podíl v řádu jednotek procent. Na poražení Mondea ale zájem o něj stačí bezpečně, 15 602 vozů je skoro o polovinu více.
Pikantní je, že více než Mondea (a také elektrického Mustangu) se prodává i skoro zapomenutého EcoSportu. Další SUV Kuga je s 82 780 prodeji v jiné lize a Puma jako jediný relativní hit značky září s 116 245 auty. Pro Mondeo je to smutný konec celkově smutného příběhu a jsme docela zvědavi, zda Američané dodrží slib a auto budou dále prodávat ještě příští rok na jaře, možná už to ani nemá smysl.
Ford dal Mondeu poslední ránu už loni, když s další modernizací velmi omezil jeho nabídku. Poslední jeho šancí měl být prodej do března 2022, nejsme si ale nyní jisti ani tím, zda s námi zůstane byť jen do té doby. Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda