Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže”

Že jste o takovém prvku nikdy neslyšeli? To zřejmě nikdo, právě proto Porsche považovalo za žádoucí oficiálními kanály vysvětlit, co to je a proč se s tím poprvé setkáme právě u Taycanu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže”

3.7.2019 | Mirek Mazal

Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že jste o takovém prvku nikdy neslyšeli? To zřejmě nikdo, právě proto Porsche považovalo za žádoucí oficiálními kanály vysvětlit, co to je a proč se s tím poprvé setkáme právě u Taycanu.

Automobilky své nové modely rády zviditelňují důrazem na určitou specifickou inovaci, kterou považují za převratnou. Jistě právě proto ředitel designu Porsche v rozhovoru publikovaném samotnou automobilkou odhalil několik specifických prvků ozvláštňujících chystaný elektrický Taycan a poukázal i na zvláštní rozložení baterií. Nejvíce Michael Mauer řekl o řešení, které sám pojmenoval slovy „foot garages“, což lze přeložit jako „nožní garáže”.

Taycan má čerstvě za sebou čínskou premiéru, kde Porsche potvrdilo dojezd 500 kilometrů, výkon 440 kW (598 koní) a baterie s kapacitou 90 kWh. Právě akumulátory jsou zvláštně rozloženy tak, aby co nejméně utrpělo pohodlí posádky ve srovnání s tím, na to může být u Porsche zvyklá. Mauer o novince prozradil doslova: „Taycan je naprosto jedinečný, pokud jde o jeho proporce. Čistě elektrická vozidla jsou obvykle vyšší než jejich konvenčně poháněné protějšky, protože relativně těžké a velké baterie jsou umístěny v podlaze, zatímco cestující sedí nad nimi. My jsme to nechtěli akceptovat.“

Později Mauer navázal: „Nemůžete však instalovat akumulátory kdekoli chcete z důvodů týkajících se samotné dynamiky jízdy, kdy těžiště musí být co nejnižší. Vzhledem k tomu, že vozidlo nelze prostě rozšířit, bylo specifickou výzvou umístit cestující co nejníže, aniž by museli zaujmout skloněnou pozici jako v kokpitu závodní formule. Vyřešili jsme to takzvanými nožními garážemi.“

Záměrně vytvořené prohlubně pod sedačkami řidiče a spolujezdce tak prý umožňují pohodlné sezení i ve spojení se sportovní výškou vozidla. Poloha přirozeného posedu by s proporcemi Porsche a bateriemi po celé ploše podlahy nebyla uskutečnitelná. Rozložení nabíjecích článků se dvěma otvory přibližně uprostřed interiéru je první řešení svého druhu.

Jednak dovoluje „uložit” chodidla cestujících vzadu níže (odtud „nožní garáže”) a jednak umožňuje níže ukotvit sedadla posádky vpředu. To je velmi chytré řešení, které dosud nenapadlo ani Teslu. Nedivili bychom se však, kdyby na něco podobného brzy nenajely i konkurenční značky - prostor pro akumulátory to omezuje minimálně a pojetí interiéru to dává mnohem větší variabilitu.


Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže” - 1 - Porsche Taycan 2019 nove ilustrace a spy foto 11Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže” - 2 - Porsche Taycan 2019 nove ilustrace a spy foto 12
Porsche Taycan se ukázalo na oficiálních ilustracích

Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže” - 3 - Porsche Taycan 2019 nove ilustrace a spy foto 13Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže” - 4 - Porsche Taycan 2019 nove ilustrace a spy foto 14Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže” - 5 - Porsche Taycan 2019 nove ilustrace a spy foto 15Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže” - 6 - Porsche Taycan 2019 nove ilustrace a spy foto 16Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže” - 7 - Porsche Taycan 2019 nove ilustrace a spy foto 17
Snímky z testů na Ringu přibližují finální podobu

Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže” - 8 - Porsche Taycan a Walter Rohrl 2019 nove foto 01Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže” - 9 - Porsche Taycan a Walter Rohrl 2019 nove foto 02Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže” - 10 - Porsche Taycan a Walter Rohrl 2019 nove foto 03Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže” - 11 - Porsche Taycan a Walter Rohrl 2019 nove foto 04Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže” - 12 - Porsche Taycan a Walter Rohrl 2019 nove foto 05Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže” - 13 - Porsche Taycan a Walter Rohrl 2019 nove foto 06
Walter Rohrl měl tu čest, ale patrně si nevšiml...

Němci jako první u chystaného Porsche použili něco, čemu říkají „nožní garáže” - 14 - Porsche Taycan a misto pro nohy vzadu 01
...„nožních garáží” vzniklých absenci akumulátorů v oblasti uchycení předních sedadel

Zdroj: Porsche

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.