Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci dál vyvíjí pneumatiku budoucnosti, chytře snižuje spotřebu i zlepšuje jízdu
21.12.2020 | Petr Miler
I s koly vypadá jako z vesmírného modulu, o hudbu hodně vzdálené budoucnosti se ale nejedná. Němci upřesnili její fungování i vyhlídky na sériovou výrobu, na autě ji můžeme vidět už za pár let.
Povinné elektronické sledování správného tlaku pneumatik je prakticky k ničemu a dojezdové obutí typu run-flat jen ničí kvalitu jízdy i výdrž podvozkových komponentů. Nejlepším řešením sledovat tlak klasickým manometrem a vozit s sebou plnohodnotnou rezervu. Jenže na to první dnes spousta lidí nemá čas a na kompletní páté kolo uvnitř vozu už ani nebývá v dnešních zavazadlových prostorech místo.
Tuto situaci chce jakousi třetí cestou vyřešit německý Continental, který už dříve ukázal návrh inteligentní pneumatiky, která se sama dovede dofukovat za jízdy a přizpůsobuje vnitřní tlak aktuálním podmínkám. Říká si Conti C.A.R.E. (Connected. Autonomous. Reliable. Electrified. - budeme ji dále říkat jen Care) a slibuje být pneumatikou budoucnosti, která se postará o vždy správný stav a tlak v pneu bez nutnosti se čímkoli zabývat. Auto tak má mít vždy minimální spotřebu a nejlepší možný jízdní projev, aniž by tím utrpěl komfort jízdy nebo technika zbytku vozu. Nyní víme více o tom, co také dovede a jaké jsou vyhlídky na její reálné uplatnění.
Řešení počítá s řadou senzorů, která sledují hloubku vzorku, technický stav, teplotu a samozřejmě také vnitřní tlak pneu. Všechny tyto informace jsou shromažďovány systémem ContiSense a přenášeny prostřednictvím zabudovaného rozhraní Bluetooth do palubního počítače automobilu. Nastřádaná data je možné v konečném důsledku poslat na mobilní telefon řidiči či servisu, ale to není podstata věci.
Základním kamenem Conti Care je schopnost samostatně upravovat tlak. Co je důležité, chytrý systém nepoužívá zastaralé externí dofukování jako z nákladních vozidel, které je těžké, složité a energeticky náročné. Chytře používá integrované odstředivé čerpadlo, jakmile tedy vůz dosáhne vyšší rychlosti, zařízení začne pumpovat vzduch do pneumatiky.
Odstředivé čerpadlo nedokáže fungovat či nefungovat podle libosti, funguje pořád. Pokud ale máte obavy, že bude pneumatiku neustále dofukovat, nebo ji bude nutné permanentně plnit tlakem a současně ji upouštět, není tomu tak. Přebytečné množství tlakového vzduchu Conti Care ukládá do zvláštní „nádrže” a dokáže jej použít v momentě, kdy je třeba tlak rychle navýšit, třeba v případě defektu. V takovém momentě by odstředivé čerpadlo nestačilo, tohle situaci řeší.
Precizní práce s tlakem má pak spolu se zvláštním vzorkem a vůbec konstrukcí celého kola přispět i k minimalizaci hlučnosti, což lze též jen kvitovat. Vypadá to jako zajímavé a přitom jednoduché řešení, i proto také podle Continentalu nejde o žádné sci-fi. Vývoj dále pokračuje a hotový produkt se na prvním sériovém autě může objevit už během následujících let.












Koncept Conti Care se pečlivě stará hlavně o tlak v pneumatikách s pomocí odstředivého čerpadla a zvláštní nádrže, tím pomůže spotřebě i jízdním vlastnostem. Foto: Continental
Zdroj: Continental
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
dnesStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 4 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 6 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 7 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
před 9 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 07.07. 20:46 - M.Z.
- Video a Nordschleife, the best of 07.07. 20:37 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan