Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci dál vyvíjí pneumatiku budoucnosti, chytře snižuje spotřebu i zlepšuje jízdu
21.12.2020 | Petr Miler
I s koly vypadá jako z vesmírného modulu, o hudbu hodně vzdálené budoucnosti se ale nejedná. Němci upřesnili její fungování i vyhlídky na sériovou výrobu, na autě ji můžeme vidět už za pár let.
Povinné elektronické sledování správného tlaku pneumatik je prakticky k ničemu a dojezdové obutí typu run-flat jen ničí kvalitu jízdy i výdrž podvozkových komponentů. Nejlepším řešením sledovat tlak klasickým manometrem a vozit s sebou plnohodnotnou rezervu. Jenže na to první dnes spousta lidí nemá čas a na kompletní páté kolo uvnitř vozu už ani nebývá v dnešních zavazadlových prostorech místo.
Tuto situaci chce jakousi třetí cestou vyřešit německý Continental, který už dříve ukázal návrh inteligentní pneumatiky, která se sama dovede dofukovat za jízdy a přizpůsobuje vnitřní tlak aktuálním podmínkám. Říká si Conti C.A.R.E. (Connected. Autonomous. Reliable. Electrified. - budeme ji dále říkat jen Care) a slibuje být pneumatikou budoucnosti, která se postará o vždy správný stav a tlak v pneu bez nutnosti se čímkoli zabývat. Auto tak má mít vždy minimální spotřebu a nejlepší možný jízdní projev, aniž by tím utrpěl komfort jízdy nebo technika zbytku vozu. Nyní víme více o tom, co také dovede a jaké jsou vyhlídky na její reálné uplatnění.
Řešení počítá s řadou senzorů, která sledují hloubku vzorku, technický stav, teplotu a samozřejmě také vnitřní tlak pneu. Všechny tyto informace jsou shromažďovány systémem ContiSense a přenášeny prostřednictvím zabudovaného rozhraní Bluetooth do palubního počítače automobilu. Nastřádaná data je možné v konečném důsledku poslat na mobilní telefon řidiči či servisu, ale to není podstata věci.
Základním kamenem Conti Care je schopnost samostatně upravovat tlak. Co je důležité, chytrý systém nepoužívá zastaralé externí dofukování jako z nákladních vozidel, které je těžké, složité a energeticky náročné. Chytře používá integrované odstředivé čerpadlo, jakmile tedy vůz dosáhne vyšší rychlosti, zařízení začne pumpovat vzduch do pneumatiky.
Odstředivé čerpadlo nedokáže fungovat či nefungovat podle libosti, funguje pořád. Pokud ale máte obavy, že bude pneumatiku neustále dofukovat, nebo ji bude nutné permanentně plnit tlakem a současně ji upouštět, není tomu tak. Přebytečné množství tlakového vzduchu Conti Care ukládá do zvláštní „nádrže” a dokáže jej použít v momentě, kdy je třeba tlak rychle navýšit, třeba v případě defektu. V takovém momentě by odstředivé čerpadlo nestačilo, tohle situaci řeší.
Precizní práce s tlakem má pak spolu se zvláštním vzorkem a vůbec konstrukcí celého kola přispět i k minimalizaci hlučnosti, což lze též jen kvitovat. Vypadá to jako zajímavé a přitom jednoduché řešení, i proto také podle Continentalu nejde o žádné sci-fi. Vývoj dále pokračuje a hotový produkt se na prvním sériovém autě může objevit už během následujících let.












Koncept Conti Care se pečlivě stará hlavně o tlak v pneumatikách s pomocí odstředivého čerpadla a zvláštní nádrže, tím pomůže spotřebě i jízdním vlastnostem. Foto: Continental
Zdroj: Continental
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
včeraKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
včeraČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včeraLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
včera
Živá témata na fóru
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis