Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení
9.7.2019 | Mirek Mazal
Převodovky aut v posledních letech zaznamenaly obrovských pokrok, žádná z existujících ale neřeší problémy elektromobilů.
Dnešní elektromobily trpí vícero nedostatky. Ty nejpalčivější jsou bezesporu způsobeny limity akumulátorů, v jejich stínu se ale trochu zapomíná na úskalí převodovek. I elektromotory musí být na kola napojena přes redukční převodovku, v současnosti se ale obvykle používají pouze primitivní řešení s jedním převodem, která musí být optimalizovány buď pro hladký rozjezd nebo na vysokou rychlost. Také proto mají dnešní elektromobily tak obvykle nízkou maximální rychlost, třebaže z místa dokáží akcelerovat mimořádně svižně.
S řešením přichází společnost ZF, která představila první dvourychlostní automatickou převodovku pro elektromobily. Firma tak naplňuje své předpovědi a plánuje její masovou výrobu na začátek příští dekády. Dodatečný převod má řadu výhod - zvyšuje dojezd elektromobilu až o pět procent, snižuje hluk v interiéru, zlepšuje akceleraci i špičkovou rychlost vozu. Řeší tak většinu neduhů současných řešení, klasické automaty nevyjímaje - ty mají pro změnu zbytečně mnoho rychlostí a efektivitu elektrických aut by omezovaly už tím.
Novou převodovku doprovází také premiéra elektromotoru s výkonem 140 kW (191 koní) určeného pro kompaktní elektrické modely. Vylepšená verze pohonu zabírá stejné množství místa jako předchozí systémy ZF-E s jedním převodovým stupněm a pevným převodovým poměrem. Kompaktní velikost umožňuje kompatibilní zástavbu do současných aut a modulární konstrukce umožňuje převodovka kombinovat s elektromotory až do celkového výkonu 340 koní.
Skříň obsahuje dvě spojky, které zajišťují jak změnu převodu, tak umožňují odpojení motoru a tzv. plachtění. Další možností je uzamknutí systému, což usnadňuje rozjezdy do kopce. Druhý rychlostní stupeň pochopitelně hlavně zvyšuje hospodárnost, výhoda se v cyklu WLTP projeví zvýšením dojezdu o pět procent.
ZF svou převodovku budoucnosti testuje ve Volkswagenu Touran přestavěném na elektrický pohon. Při jízdě s ním je cítit jemné přeřazení okolo 70 km/h. Rozjezd funguje tak, jak je u elektromobilů běžné a nebýt displeje, který ukazuje zařazený stupeň, posádka by sotva zaregistrovala lehké trhnutí ve zmíněné rychlosti. Patrnější je snížení hluku a hlavně dynamika ve vyšších rychlostech. Tam, kde Touran s jedním převodem už prakticky nezrychloval, se má rázem čile k světu. Maximální rychlost se tak z dřívějších 160 km/h posunula na 215 km/h. To je inovace, kterou si necháme líbit.
Společnost ZF demonstrovala svou převodovku budoucnosti, dvoustupňové ústrojí určené pro elektromobily, které řeší většinu neduhů existujících řešení
Zdroj: ZF
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch