Budoucností elektromobilů jsou tří- a čtyřstupňové převodovky, říká ZF

ZF, jeden z největších výrobců převodovek, se vrhá na elektromobily. Vyvíjí pro ně tří- i čtyřkvalty, čekejme lepší zrychlení, maximálku a efektivitu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Budoucností elektromobilů jsou tří- a čtyřstupňové převodovky, říká ZF

12.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Budoucností elektromobilů jsou tří- a čtyřstupňové převodovky, říká ZF

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

ZF, jeden z největších výrobců převodovek, se vrhá na elektromobily. Vyvíjí pro ně tří- i čtyřkvalty, čekejme lepší zrychlení, maximálku a efektivitu.

Německá firma Bosch již pracuje na vývoji dvoustupňové převodovky pro elektromobily. Společnost ZF, která v současnosti platí za špičku ve výrobě zejména automatických převodovek a od které skříně kupuje spousta automobilek, již pracuje na automatickém tří- až čtyřkvaltu pro auta poháněná elektromotory.

V současnosti elektromobily fungují bez převodovky. Je to levnější a jednodušší řešení, protože poskytují použitelný výkon už od jediné otáčky za minutu. A pokud instalujete dostatečně silné elektromotory, dostanete se i s hmotnostním handicapem, kterým elektroauta trpí, ke zrychlení na stovku srovnatelné se supersporty.

Pro větší efektivitu elektromotorů by se ale převodovky mohly hodit. Elektromotory by tak teoreticky mohly spotřebovávat méně elektřiny a tím by auta mohla dojet dál na jedno nabití - právě mizerný dojezd je totiž jedním z jejich hlavních problémů. A také by zpřevodování mohlo pomoci ještě lepší akceleraci i slabším vozům a mohli byste se i s maximálkou dostat i výrazněji nad 200 km/h.

ZF hovoří o tom, že dvoustupňové převodovky se v elektroautech objeví už v příští generaci a že tří- a čtyřkvalty jsou dalším logickým krokem. Vzpomeneme-li si, že ještě na začátku 21. století se do některých konvenčních aut montovaly nejen čtyřstupňové, ale někdy dokonce i třístupňové automatické převodovky, dá se očekávat, že i počet rychlostí převodovek pro elektromobily poroste. Pokud se tedy použití těch dvou-, tří- a čtyřstupňových osvědčí. Jen neočekávejte tři pedály a klasickou řadicí páku, k mání budou maximálně pádla pod volantem.

Video níže berte prosím jako ilustrační - neukazuje převodovku ZF, nýbrž třístupňovou skříň SST, Sync Shift Transmission, od společnosti KOM. Poměr 1,0 je vlastní současným elektromobilům, tato převodovka by tedy mířila ke zlepšení akcelerace.


Budoucností elektromobilů jsou tří- a čtyřstupňové převodovky, říká ZF - 1 - prevodovka pro elektromobily perex
Prototyp třístupňové převodovky firmy KOM je poskládán pro lepší akceleraci

Zdroj: Wards Auto

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše