Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bosch pracuje na vícestupňových automatech pro elektromobily, zvýší efektivitu
18.7.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Německý výrobce automobilových součástek vyvíjí vícestupňové automaty pro elektrické motory. Hodlá tak zvýšit jejich efektivitu, potažmo dojezd.
Elektrická auta podle mnohých nemají oslnivou budoucnost. Pochybnosti pramení ze stále nedostatečné měrné kapacity akumulátorů, rychlosti jejich dobíjení, životnosti, čistoty jejich výroby a nakonec i příliš vysokých pořizovacích nákladů které v rámci začarovaného kruhu vůz za dobu své kariéry majiteli nízkými provozními náklady jen tak nevrátí. Panuje celková skepse, zda to nakonec náhodou nebude jen dlouhá a zatraceně drahá cesta slepou uličkou, jako už tolikrát. Stále se ale najdou výrobci, kteří v jejich budoucnost věří.
Příležitost vycítila německá společnost Bosch, jejíž produkty má v útrobách pomalu každé modernější auto. Podle svých analytiků predikuje, že v roce 2020 bude na silnici 2,5 milionu elektromobilů, i když v minulém roce jich bylo pouze 100 tisíc. Bosch ale svému tvrzení věří natolik, že už vyvíjí elektromobilům nové automatické převodovky, které by mohly zvýšit provozní efektivitu a prodloužit tak obvykle povážlivě nízkou dojezdovou vzdálenost. Pojďme se tedy v rychlosti podívat, jakým způsobem tohoto cíle hodlá dosáhnout.
Velký a ihned dostupný točivý moment elektromotorů pramenící v relativně vysoký výkon dodávaný od takřka nulových otáček znamená, že tyto pohonné „bezemisní“ jednotky není nutné kombinovat se standardními převodovkami, proto se většina automobilek pro svá čistě elektrická auta s převodovkami vůbec neobtěžuje a dává jim pouze jeden převod. Ten slouží od klidového stavu k přenosu až 20 tisíc otáček za minutu. Je to jednodušší a spolehlivější, uživatelsky bezproblémové, navíc jednoznačně levnější.
V případě hybridů se jsou tu skříně s plynule měnitelným převodem, ale ten je tu zejména kvůli synchonizaci elektromotoru a spalovacího motoru. Bosch ovšem tvrdí, že v elektromobilech brzy přivítáme v sériové výrobě automaty s více než jedním převodem. Popravdě už tady jeden máme, a sice Exagon Furtive-eGT, ten se ale pořád jaksi nedá koupit. Na produkčních dvoustupňových automatech pracuje také odborník na převodovky Antonov ve spolupráci s Jaguarem, ani to ale není příliš hmatatelný výsledek, Bosch by tak mohl významně přispět jejich rozšíření.
Bosch hodlá využití klasických automatů s hydrodynamickým měničem. Zároveň chce vyvrátit klišé, že se automat a elektromotor vzájemně vylučují. Záviset bude prý jen a pouze na optimální volbě převodového poměru, která bude hrát zásadní roli při boji s vyšší efektivitou. I kdyby to nakonec bylo jen pár kilometrů navíc, jistě by se to minimálně výrobcům automobilů mohlo hodit do krámu. Nemuseli by laborovat nad vlastními převodovkami a nakupovali by hromadně od toho nejlepšího, tak jako si dnes spoustu automobilek chodí do skladů firmy ZF. Do budoucna také máme počítat s jasnou nadvládou automatů a dalším ústupem ručně řazených skříní.
Bosch elektromobilům věří natolik, že pro ně vyvíjí nový vícestupňový automat. Zatím má něco takového jen Tesla a Exagon
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 2 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 3 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 5 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 6 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 11:19 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch