Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení

Převodovky aut v posledních letech zaznamenaly obrovských pokrok, žádná z existujících ale neřeší problémy elektromobilů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení

9.7.2019 | Mirek Mazal

Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Převodovky aut v posledních letech zaznamenaly obrovských pokrok, žádná z existujících ale neřeší problémy elektromobilů.


Dnešní elektromobily trpí vícero nedostatky. Ty nejpalčivější jsou bezesporu způsobeny limity akumulátorů, v jejich stínu se ale trochu zapomíná na úskalí převodovek. I elektromotory musí být na kola napojena přes redukční převodovku, v současnosti se ale obvykle používají pouze primitivní řešení s jedním převodem, která musí být optimalizovány buď pro hladký rozjezd nebo na vysokou rychlost. Také proto mají dnešní elektromobily tak obvykle nízkou maximální rychlost, třebaže z místa dokáží akcelerovat mimořádně svižně.

S řešením přichází společnost ZF, která představila první dvourychlostní automatickou převodovku pro elektromobily. Firma tak naplňuje své předpovědi a plánuje její masovou výrobu na začátek příští dekády. Dodatečný převod má řadu výhod - zvyšuje dojezd elektromobilu až o pět procent, snižuje hluk v interiéru, zlepšuje akceleraci i špičkovou rychlost vozu. Řeší tak většinu neduhů současných řešení, klasické automaty nevyjímaje - ty mají pro změnu zbytečně mnoho rychlostí a efektivitu elektrických aut by omezovaly už tím.

Novou převodovku doprovází také premiéra elektromotoru s výkonem 140 kW (191 koní) určeného pro kompaktní elektrické modely. Vylepšená verze pohonu zabírá stejné množství místa jako předchozí systémy ZF-E s jedním převodovým stupněm a pevným převodovým poměrem. Kompaktní velikost umožňuje kompatibilní zástavbu do současných aut a modulární konstrukce umožňuje převodovka kombinovat s elektromotory až do celkového výkonu 340 koní.

Skříň obsahuje dvě spojky, které zajišťují jak změnu převodu, tak umožňují odpojení motoru a tzv. plachtění. Další možností je uzamknutí systému, což usnadňuje rozjezdy do kopce. Druhý rychlostní stupeň pochopitelně hlavně zvyšuje hospodárnost, výhoda se v cyklu WLTP projeví zvýšením dojezdu o pět procent.

ZF svou převodovku budoucnosti testuje ve Volkswagenu Touran přestavěném na elektrický pohon. Při jízdě s ním je cítit jemné přeřazení okolo 70 km/h. Rozjezd funguje tak, jak je u elektromobilů běžné a nebýt displeje, který ukazuje zařazený stupeň, posádka by sotva zaregistrovala lehké trhnutí ve zmíněné rychlosti. Patrnější je snížení hluku a hlavně dynamika ve vyšších rychlostech. Tam, kde Touran s jedním převodem už prakticky nezrychloval, se má rázem čile k světu. Maximální rychlost se tak z dřívějších 160 km/h posunula na 215 km/h. To je inovace, kterou si necháme líbit.


Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení - 1 - Dvojrychlostni prevodovka pro elektromobily 01Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení - 2 - Dvojrychlostni prevodovka pro elektromobily 02Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení - 3 - Dvojrychlostni prevodovka pro elektromobily 03Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení - 4 - Dvojrychlostni prevodovka pro elektromobily 04Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení - 5 - Dvojrychlostni prevodovka pro elektromobily 05Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší většinu neduhů současných řešení - 6 - Dvojrychlostni prevodovka pro elektromobily 06
Společnost ZF demonstrovala svou převodovku budoucnosti, dvoustupňové ústrojí určené pro elektromobily, které řeší většinu neduhů existujících řešení

Zdroj: ZF

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.