Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci změřili skutečný objem zavazadelníků aut a řekli, kdo s ním nejvíc přehání
29.12.2020 | Petr Prokopec
Na rozdíl od spotřeby nebo dynamiky je to údaj, který u aut obvykle nikdo nezpochybňuje. Výrobce udává třeba 510 litrů a všichni to berou jako fakt. ADAC ale zjistil, že to tak vůbec být nemusí.
Každý člověk od auta očekává něco jiného. U někoho je důraz kladen na jízdní dynamiku, zatímco ostatní preferují třeba spotřebu, komfort nebo výbavu. A pro další je prioritou co největší zavazadlový prostor. V tomto ohledu lidé obvykle důvěřují tvrzení výrobců, jak je ale vidno, je třeba je ověřovat více než třeba údaje o sprintu z klidu na stovku. Německý autoklub ADAC totiž zjistil, že mezi udávanou a skutečnou kapacitou jsou značné rozdíly.
Dáno je to tím, že automobilky stejně jako v případě spotřeby používají různé triky, díky nimž jsou schopny udávaný objem nějak ospravedlnit, v běžné praxi ale zkrátka není k dispozici. Dle Němců jde třeba o prostor původně určený pro rezervu, kterou ovšem v mezičase nahradily lepicí sady. Pod podlahou se tak rázem uvolnilo určité místo, které značka připočítá k objemu zavazadelníku, jeho běžnou a běžně využitelnou součástí ale není.
Navíc se tím výraznou měrou zhoršuje možnost porovnávání jednotlivých vozidel, neboť přesná pravidla pro měření neexistují, a tak zatímco některé značky férově berou jako objem prostor, který se vám nabídne po otevření třetích, čtvrtých nebo pátých dveří, jiné využívají jakékoliv i běžně nedostupné prohlubně k tomu, aby uváděnou hodnotu nafoukly.
ADAC se proto rozhodl měřit každému stejně. Německý autoklub použil pěnové cihly, které vyrovnal až po roletu zavazadelníku či okenní hranu. Zároveň byla stanovena standardní pozice pro posuvné lavice, aby tak byla skutečně zajištěna možnost srovnání. Tento postup vyjevil jako největšího hříšníka VW Sharan, který nedokázal pobrat na palubu udávaných 955 litrů nákladu, nýbrž pouze 630. Rozdíl v případě tohoto MPV tak činí 325 litrů, to bylo v rámci testu skutečně nejvíc.
Němci také poukazují na to, že u malých či mainstreamových aut nejsou takové problémy jako u velkých a prémiových SUV. Kupříkladu taková Toyota Aygo tak dokáže dokonce pobrat i více než udávaných 168 litrů, zatímco v případě Dacie Duster je možné počítat s 410 litry namísto 413. Oproti tomu v případě Volva XC90 je možné počítat pouze s 475 litry, přestože dle technických parametrů švédské automobilky byste jich měli mít k dispozici 721. To byl s 246 litry druhý největší hříšník.
ADAC tak od výrobců požaduje daleko větší transparentnost, jakkoliv si je vědom toho, že jeho snahy nemají z právního hlediska žádnou váhu. Ocenil by nicméně hlavně to, aby automobilky začaly udávat pouze objem změřený k oné okenní hraně, neboť narovnání zavazadel až ke stropu vyžaduje kvůli bezpečnosti mřížku mezi prostorem pro posádku a jejich náklad. A ta u každého auta není k dispozici či bývá součástí příplatkové výbavy.
Ve výsledku tak apel autoklubu míří hlavně za zákazníky, kteří by tvrzení výrobce neměli brát příliš vážně. A pokud je pro ně zavazadelník skutečně natolik důležitý, pak by si jednoduše měli ověřit v praxi, třeba naložením kočárku, zda se jim do něj vejde to, co potřebují. Touto cestou nejlépe zjistí, zda vybraný model jejich ideálem či nikoliv.

ADAC pomocí pěnových cihel zjistil, že skutečná kapacita zavazadelníků je výrazně nižší, než výrobci tvrdí. Na fotce vidíme novou Škodu Octavia Combi, mezi největšími hříšníky ani „nejupřímnějšími” modely ale nefiguruje. Foto: ADAC
Zdroj: ADAC
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Audi zřejmě vysychá kasa, rozprodávat začalo své historické závodní speciály. Tyto jdou „na porážku” jako první
3.4.2025Dobíjecí Volva, kterým hrozí požár, jezdí i v Česku. Jejich nabíjení by se měly vyvarovat stovky zdejších majitelů
3.4.2025Víme víc o návratu Clarksona, Hammonda a Maye na obrazovky, vypadá to na tradiční ždímačku peněz
3.4.2025Nová, zatím jen elektrická generace legendárního auta se letos prodává hůř než jeho 15 měsíců nevyráběný spalovací předchůdce
3.4.2025Úplně poslední VW Golf GTI s manuální převodovkou se smutně v tichosti prodal u dealera v zapadákově
3.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva