Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německý gigant propustí 7 600 lidí z „elektrické divize”. Už teď ví, že je nebude potřebovat ani za 5 let
5.10.2025 | Petr Miler
Budoucnost je elektrická, teď už je to zjevně na beton. Akorát ne podle těch, kteří by měli vyrábět nezbytné díly pro produkci těchto aut. Ti naopak čekají nezájem až do takové míry, že nemají problém masivně propouštět právě z divize na výrobu komponentů pro elektromobily.
Kolik lidí bylo kdy schopno s velkým předstihem říci, co se bude dít v budoucnosti? Takový Nostradamus v tom byl docela dobrý, ani jeho by ale zřejmě nenapadlo říci frázi typu: „Budoucnost je elektrická!” Zvlášť v pozici manažera automobilové firmy je to jedna z největších hloupostí, které se můžete dopustit. Udělá z vás hlupáka už v momentě, kdy ji vyřknete. A bude z vás dělat totéž vlastně i kdykoli v budoucnu, pokud se tedy náhodou netrefíte.
Buď budete pro smích tím, že budete ignorovat realitu a stejný nesmysl budete opakovat, i když se ukáže, že jste se mýlili, popř. se budete snažit na sílu nařídit něco, co nenastalo, abyste se nemýlili. Anebo budete muset otočit a uznat, že jste se netrefili. Lepší je samozřejmě pořád to poslední, předchozí možnosti totiž vedou jen k prohlubování problémů, které už vznikly, ke zvětšování škod, které už byly napáchány.
Je vskutku tragikomické, když jsou některé lobbistické organizace v roce 2025 po všem dosavadním schopny tvrdit, že jen lpění na elektromobilech povede k ekonomické prosperitě a návratu mizejících pracovních míst. Údajná logika je taková, že z výroby spalovacích aut sice lidé zmizí, to ano, ale o to víc jich přibude na výrobu těch elektrických! Kdyby je zákazníci chtěli, pak možná, ale to se neděje. A tak nedochází ani k onomu bujení pracovních míst.
Znovu tragikomicky to ukazuje nejnovější vývoj u německého gigantu ZF Friedrichshafen, jednoho z největších světových dodavatelů komponentů pro výrobce aut. Ten proslul hlavně svými převodovkami, zabývá se ale kdečím. A mocně investoval také do produkce komponentů pro elektrická auta s vírou, že je od něj automobilky budou odebírat tak, jak slíbily. Ale zákon padajícího lejna tady funguje dokonale - zákazníci tato auta nechtějí, automobilky brzdí s jejich výrobou, žádají tak méně komponentů od svých dodavatelů a ti pro změnu potřebují méně práce od svých zaměstnanců. Kde to končí? No samozřejmě nikde, ale toto je jen ten nejhmatatelnější bod u celého řetězu problémů.
Někteří jistě budou namítat, že současny nezájem je zaškobrtnutí, které v dlouhodobém horizontu nic nemění, ale ZF to tak rozhodně nevidí. Jak probírá Automobilwoche, firma nejenže nevidí současnou poptávku po takových autech a dílech na ně, nevidí takovou ani za mnoho let. Ze své divize na výrobu dílů pro elektromobily - jen z té - tak propustí 7 600 lidí, přičemž až do roku 2030 má zaměstnanců na tomto poli jen ubývat. Budoucnost je elektrická? Opravdu to tak nevypadá.
Firma uvádí, že dosáhla dohody s odborovou organizací IG Metall a díky ní ušetří do roku 2027 asi 500 milionů eur. Propouštění navíc nebude jediným opatřením - přijdou předčasné odchody do důchodu, zkrátí se také pracovní týdny a plánované zvýšení mezd bude odloženo. Tento krok je pak součástí širšího kolapsu německého automobilového průmyslu, který na mrtvého koně nasedl ve velkém a v dohledné době propustí celkem 100 tisíc lidí.
Ale budoucnost je stejně elektrická, ne? Byla, je a bude. Jako Lenin, tak také nikdy nezemřel a vždy byl skvělý. Nebo naše bratrství se Sovětským svazem, to bylo na věčné časy a nikdy jinak. Všechny tyhle věci skvěle vyšly, tak proč si je nedat ještě jednou, že? Hlavně zpátky ni krok, jen to ne...



Také v ZF vsadili na elektřinu a zaměstnanci jsou jim jistě vděční. Budou brzy mít hodně dlouhé volno... Foto: ZF Friedrichshafen, tiskové materiály
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
včera
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
13.11.2025
Nejnovější články
Němci postavili proti VW Golf jeho elektrického nástupce. ID.3 nápadně nadržovali, přesto prohrál
včera
Tuzexový sen Čechoslováků si můžete koupit dodnes nejetý, stačit vám na něj bude míň korun než kdysi bonů
včera
Nový ambasador Bentley se aspoň věrohodně tváří jako někdo, kdo by auta značky mohl kupovat
včera
Čína se nezapře. Plánuje zákonem omezit akceleraci aut, je to další směšná regulace
včera
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
