Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kolaps německého automobilového průmyslu nekončí, tyhle firmy působící i v Česku propustí do roku 2030 nejmíň 100 tisíc lidí
30.9.2025 | Petr Miler
Sto tisíc lidí, to už není legrace ani na tak velkou zemi, jako je Německo. Podobný počet zaměstnanců opustil všechny průmyslové obory v zemi za poslední rok a tamní situací to notně otřáslo, pro německý automobilový sektor to bude další těžká rána.
Automobilový průmysl v Evropě nevzkvétá, chce se říci s Václavem Havlem. Někdejší pýcha starého kontinentu zachází pod tíhou přemíry regulací, které devastují jak samotný automobilový trh, tak trh s energiemi i trh práce. Spoustu chytrých nápadů, ještě víc schopností a zkušeností i hromadu šikovnosti bychom tu měli, ale co je nám to platné, když to všechno musíme vrhat do nesmyslných, trhem nevyžádaných a technicky neospravedlnitelných produktů vyráběných za nákladů, které nemají snad nikde jinde na světě? Je to cesta do pekel.
A nepřeháníme ani trochu, zdejší trh upadá stejně jako konkurenceschopnost místních automobilek ve světě. Není to drama, každý se snaží s tím vypořádat, jak může, následky jsou ale přesto znatelné. Před pár dny jsme probírali, že zatím zejména dodavatelské firmy se v Německu hroutí jako kostky domina. A pokud nikdo nic nezmění, budou se hroutit dál. Když tu najednou není schopna udržet výrobu už slušná řádka společností se staletými tradicemi a nespočtem patentů za pasem, je vidět, že je něco systémově špatně, nejde jen o individuální selhání.
Někteří si možná řeknou, že to je prostě oddělení zrna od plev a co je komu do plevele, že? Jenže pro tyto firmy někdo pracuje, dělá to třeba celý život, je to jeho specializace a podobnou práci si stěží najde jinde, když dochází ke kontrakci celého oboru i stagnaci celého evropského hospodářství. Už nějakou chvíli bující propouštění má velmi negativní dopady, které bude při tak rychlých a intenzivních úbytcích pracovních příležitostí těžké řešit. Rozjetý vlak navíc nemá tendenci brzdit, právě naopak.
Informuje o tom agentura Bloomberg, která dala dohromady přehled německých automobilových firem a jejich plánů na propouštění v následujících čtyřech letech. A moc povzbudivé to není, jakkoli jde vlastně o tu nejoptimističtější možnou vizi.
Přehled plánovaných čistek v řadách německých zaměstnanců jednotlivých firem najdete níže. Prim mezi nimi nepřekvapivě hraje Volkswagen, který aktuálně počítá s 35 000 padáky, ač loni šlo ještě o 30 000 míst. A to je prosím značka Volkswagen, ne koncern VW - v tabulce dále figuruje Audi a Porsche jako samostatné subjekty. Další velkou rybou je Bosch, jiní velcí dodavatelé ZF a Continental jsou na třetím a čtvrtém místě. Jen tyto tři firmy čekají 43 tisíc propouštěných. Bavíme se přitom jen o německých zaměstnancích - většina těchto firem zaměstnává lidi i v Česku a na propouštění může dojít i zde.
Plány na propouštění v německém automobilovém průmyslu do roku 2030
(Společnost - Plánované propouštění)
Volkswagen - 35 000 lidí
Bosch - 18 500 lidí
ZF - 14 000 lidí
Continental - 10 150 lidí
Audi - 7 500 lidí
Schaeffler - 4 700 lidí
Porsche - 1 900 lidí
Ford - 1 000
Probírané příčiny úpadků jsou stále stejné prim hraje naivní pokus o násilnou elektrifikaci, bující normy, vysoké náklady, dovozní cla v USA a neuspokojivý prodej německých aut mimo Evropu. Marcel Fratzscher, ředitel Německého institutu pro ekonomický výzkum (DIW), je tak pesimistický, neboť okolnosti zůstávají stejné nebo horší. A ke změně se neschyluje.
„Oznámení o rozsáhlém propouštění ve společnosti Bosch je jen začátkem vážné průmyslové restrukturalizace v Německu. V nadcházejících letech uvidíme mnoho dalších propouštění a bankrotů,“ říká Fratzscher s tím, že předestřená čísla jsou spíš optimistickou vizí a budou mít spíš tendenci se zhoršovat. Vše tomu nasvědčuje, bohužel - škoda že to není něco, z čeho bychom se dokázali aspoň poučit a stejné chyby dál neopakovat.



Firma ZF je jednou z těch, které budou propouštět nejvíc. Ještě víc se do toho ale opře VW se svými dcerami, v každém případě má jít nejméně o 100 tisíc lidí během následujících tří let. 2030.Foto: ZF Friedrichshafen, tiskové materiály
Zdroj: Focus
Bleskovky
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
11.11.2025
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
10.11.2025
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Finále šampionátu se koná tradičně ve Valencii včera 15:00
- Albert Arenas míří do šampionátu MS-Supersport včera 10:00
- Senzace: Jonathan Rea (38) se vrací k Hondě 11.11.2025
- MotoGP, skandál v paddocku s Marcosem Ramirezem 11.11.2025
- Skvělý rok bratří Marquezových 10.11.2025
Nejnovější články
Další test říká, že klíčové nové Audi je tak mizerné, že horší než jeho předchůdce je úplně ve všem
před hodinou
Toyota chce z nového dvoulitru dostat až 400 koní v době, kdy ostatní s takovými motory končí, ukázala ho v akci
včera
Elektrický Renault Mégane je takový propadák, že mu Francouzi znovu vrátí spalovací motor
včera
Už i Tesla má problém s váznoucími prodeji, a tak začala svá auta levně pronajímat komukoli
včera
Nezájem nutí Audi dál měnit plány. Jeho poslední elektrické modely někde ani „nebudou uvedeny na trh”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
