Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němečtí dealeři aut už jsou unaveni z prodávání elektromobilů. „Těch věcí se nedá zbavit,” říká jeden z nich
22.3.2024 | Petr Miler
Jestli je ochlazení zájmu o elektrická auta někde opravdu patrné, pak je to na vůbec největším evropském trhu s nimi. Nezájem a prudce klesající ceny dělají z jejich prodeje řeholi, shodují se tamní dealeři.
Venku jsou čerstvá data evropské asociace výrobců aut ACEA dokumentující prodeje nových vozů na starém kontinentu za letošní únor a někteří je hodnotí slovy, že s odbytem elektromobilů to není tak zlé, jak se říká. S 12% podílem na trhu je jejich zastoupení v mixu prodávaných aut jen o 0,1 procentního bodu nižší než loni, absolutně jejich odbyt dokonce stoupl. Jsou tedy zprávy o jejich ústupu ze slávy poněkud přehnané, jak by možná řekl Mark Twain?
Ne tak docela. Uvážíme-li, kolik celoevropských i lokálních mechanismů jim pomáhá na úrovni vývoje, výroby i prodeje, kolik nových elektrických modelů přišlo v posledním roce na trh, jak moc velká je jim věnovaná marketingový pozornost (ukažte nám web značky, který nemá na prvním místě elektrická auta, i když je třeba u nás skoro nikdo nekupuje) a jak jim v souladu s výše zmíněným mizí jakákoli konkurence (ruku na srdce: Kdy naposledy jste byli svědky premiéry opravdu nového, od základu s nejnovějšími postupy vyvinutého spalovacího auta?), je zachování pouze 12procentního podílu na trhu fiaskem. A to ani nemluvíme o výrazném snížení cen, které v mezičase proběhlo a aktivity výrobců na tomto poli poslalo obvykle do ještě větších ztrát. Všechno tohle se postaralo jen o zachování statu quo.
Proto se také automobilky do nabízení elektromobilů přestaly hnát - rozšířily svou nabídku o desítky modelů, investovaly miliardy do všeho myslitelného, aby se prodávaly víc, zájem ale neroste. A když jim vezmete jen pár střípků z mozaiky umělé finanční podpory, je vývoj výrazně negativní, jak se ukazuje v Německu. Tam podle dat KBA klesly prodeje těchto aut v únoru 2024 meziročně o 15 procent a jejich podíl na trhu se během dvou měsíců zmenšil skoro na polovinu. Benziny přitom šly s prodeji meziročně nahoru o 2,3 a diesely dokonce o 9,7 procenta. Jejich podíl na trhu se tak vrátil zpět skoro k 20 procentům v době, kdy je ve spoustě aut už ani nejde koupit a v řadě ostatních jsou v nabídce upozaďovány.
Elektromobily se tak dnes v Německu prodávají těžko, jak informuje Berliner Zeitung, který vyzpovídal řadu tamních prodejců. Elektrická vozidla podle nich nejsou akceptována širokou veřejností a obchodování s nimi je pro ně únavným, nezábavným procesem.
„S elektromobily obchodujeme pouze okrajově,” řekl Berliner Zeitung jeden z dealerů z Marzahn-Hellersdorfu, který si nepřál být jmenován. Podle něj poptávka ze strany zákazníků malá a elektrické vozy firmě akorát zůstávají dlouho na skladě. Jiný prodejce z východního Berlína přitakává: „Obchodovat s elektromobily není vzrušující. Auta mají malou obrátkovost, protože nejsou přijímána širokou veřejností.”
Problémem jsou i klesající ceny, které neodměňují trpělivost obchodníků. Jeden z prodejců ojetin dokumentuje na konkrétních případech, jak je obchod s elektrickými modely složitý. Zkusmo zařadil do nabídky relativně dostupné BMW i3, které pořídil za 39 900 Eur, tedy asi 1 milion Kč. „Až po roce se mi ho konečně podařilo prodat, ale se ztrátou 5 000 Eur,” říká dnes. Něco takového pochopitelně není byznys, to je sebemrskačství.
S dražšími modely je to podle něj jen horší. Ze zájmu nedávno sledovat prodej Mercedesu EQE, který se na Mobile.de začal prodávat za 140 000 Eur. Cena od té chvíle jen klesala a o dva měsíce později se dostala na 89 000 Eur, tedy o masivních 51 000 Eur (skoro 1,3 milionu Kč). Zájem prostě není. „Těch věcí se nedá zbavit. Už nemám ambice je prodávat,” láme nad elektrickými vozy hůl.
Němečtí prodejci tak považují zamýšlený zákaz nabízení spalovacích aut od roku 2035 „katastrofický”, trh zejména s novými a zánovními vozy by to zabilo. Automobilky ovšem na věc navzdory tomu, že se pohybují v úplně stejně prostředí a dostávají z trhu úplně stejné signály, reagují jinak. Výjimkou je mezi evropskými velikány jen BMW: „Regulace, která ignoruje potřeby zákazníků a realitu trhu, nemůže být úspěšná,” říká mluvčí BMW. Pravidlo je bohužel úplně jiné.
Třeba Audi je to úplně jedno a jen na elektromobily chce přejít, i kdyby zákaz byl zrušen. „Bez ohledu na rozhodnutí EU nepovolit spalovací motory od roku 2035 budou muset výrobci automobilů u svých vozových parků dodržovat stále nižší limity CO2,” uvedl mluvčí Audi. Toho podle něj lze dosáhnout pouze se zvyšujícím se podílem elektricky poháněných modelů - co lidé chtějí nebo ne, čtyři kruhy v tuto chvíli zjevně nezajímá, rozhodně ne na prvním místě.
Prodejci pohybující se přímo na trhu vidí věc docela jinak a postojům, jaký zaujímá Audi, se zvlášť Němci diví. Lidé odmítají elektrická auta i jejich nařizování a německému průmyslu podle nich jen uškodí. „S koncem spalovacího motorů jen spláchneme do kanálu naše klíčové schopnosti,” míní jeden z citovaných Berlíňanů. Vidíme to podobně, ale s některými automobilkami se opravdu neshodneme, s Audi rozhodně ne.



Auta jako VW ID.3 se prostě neprodávají dobře, to nyní dokumentují i němečtí dealeři. Proč některé automobilky přesto vidí budoucnost jen v nich, nám uniká. Foto: Volkswagen
Zdroje: Berliner Zeitung, ACEA, KBA
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
včeraNechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
15.5.2025Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Most Superbike: Dominantní Toprak včera 21:55
- V SSP300 Humberto Maier, 8. Svoboda, 22. Novotný včera 21:51
- Superpole pro Mahiase, 21. Vostatek, Kocourek a Feigl NQ včera 21:48
- Test Honda CB1000 Hornet SP: nespoutané bláznovství včera 13:44
- Bimota pokračuje i v roce 2026 ve stejné sestavě včera 08:47
Nejnovější články
Indové prodávají toto zajímavě střižené nové SUV za 207 tisíc Kč, auta jsou tak nesmyslně drahá jen v Evropě
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraČínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
včeraDalší výrobce elektromobilů padá ke dnu i se svými unikátními vychytávkami, došly mu peníze a je v nucené správě
včeraNěkdo 38 let téměř jen v garáži schovával auto koupené za statisíce, teď ho prodal za víc než 5 milionů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva