Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nikola Motor otáčí, její tahač One má být vodíkový. Je to podvod?
31.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nikola Motor ohlašuje zásadní změnu pohonného ústrojí čtyři měsíce před plánovaným představením tahače One. Palivové články mají být vlastní výroby.
Nikola One, ambiciózní, ale zatím nereálný tahač americké společnosti Nikola Motor, zcela mění své pohonné ústrojí. Automobilka z Utahu ho představila letos v květnu s elektromotory o výkonu 2 026 koní a „dvojnásobkem točivého momentu běžného dieselového tahače”, z čehož se nyní vyklubalo 3 700 Nm.
Tyto parametry dávaly vozu elektromotory, 320kWh baterie a plynová turbína, která vyráběla elektřinu, když v bateriích došla. Dojezd měl být celkem 1 930 km a v ceně tahače mělo být dostatek zemního plynu pro pohon turbíny na ujetí hezky kulatého milionu mil, tedy zhruba 1,6 milionu kilometrů. To všechno se mělo světu oficiálně představit letos v prosinci.
Nyní, čtyři měsíce před plánovaným odhalením, je na světě nová tisková zpráva, která říká, že tahač budou pohánět vodíkové palivové články. O pohon se má starat ústrojí vyvinuté ve vlastní režii, které bude pracovat s napětím 800 V. Tahač má stále být nejsilnějším na trhu a stále má urazit nejméně 1 200 mil (1 930 km) mezi zastávkami pro doplnění vodíku; tahle prohlášení se nemění.
Vodíkové palivové články jsou ale úplně něco jiného než původně ohlášené pohonné ústrojí s plynovou turbínou. To by sice nebylo stoprocentně bez emisí, ale bylo by mnohem „čistší” než diesely a EREV-tahač s bateriemi a plynovou turbínou by dával jistý smysl, zejména díky příhodnému průběhu výkonu motorů a možnosti snadno a rychle doplnit palivo; CNG je v USA relativně běžné palivo. Vodíkové palivové články jsou opakem, zejména proto, že vodík je sotva kde tankovat.
Nikola Motor ovšem má odpověď i na tuhle otázku - 50 vybudovaných čerpacích stanic v Severní Americe do roku 2020. Vodík má být produkován v „bezemisních solárních farmách postavených společností Nikola Motor. Každá z těchto farem bude produkovat přes 100 MW a tuto elektřinu bude používat na výrobu vodíku elektrolýzou z vody. I naše výrobní závody budou poháněny bezemisní vodíkovou energií”.
Na mysl se tedy derou otázky, zda vůbec něco jako Nikola One kdy vznikne, zda firma Nikola Motor neplánuje jen posbírat peníze na zálohách a zmizet. Připomínáme, že představení se má odehrát už za čtyři měsíce; to by muselo být ono pohonné ústrojí už hotové. To možná je, to nevíme, ale na rozdíl od CNG se vodík do auta nedá ani zdaleka tak snadno sehnat.
Tisková zpráva dále uvádí, že bude existovat i verze na CNG, ale zmínka o tomto „starém” pohonném ústrojí je jen velmi okrajová; hovoří se o dostupnosti pro země, kde vodík není snadno dostupný. K těm se ale zatím řadí i Severní Amerika, alespoň v celokontinentálním měřítku; jestli Nikola začne prodávat verzi na CNG a až později přejde na palivové články, není jasné.
Odhalení 1. prosince 2016 stále platí a Nikola Motors hovoří o 3 miliardách dolarů (72,6 miliardy korun) v předobjednávkách. Jestli tomu budete věřit, necháme na vás, v červnu to ještě bylo „jen” 2,3 miliardy. Že tyhle peníze nedostala, asi nemusíme opakovat - je to počet předobjednávek, se kterými se pojí vratná záloha 1 500 dolarů, vynásobený cenou celého tahače. Ta ale bude zaplacena až mnohem později, podle toho, kdy - a jestli vůbec - přijde Nikola One na trh. Zatím stále více vypadá jako past na investory než cokoli jiného...











Tahač Nikola One má nově být vodíkový (starší foto verze na CNG)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
před 11 hodinamiBMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
včeraMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nový rekord Locatelliho v Suzuce 10:00
- Rozhodnutí IRRC se u mnohých setkává s nepochopením včera 20:00
- Oficiálně Moto2: MSi Racing se loučí s Ericem Fernandezem a představuje Unaie Orradreho včera 15:03
- Bez hvězd: Mistrovství světa superbiků hrozí vykrvácením včera 11:00
- WorldSSP Balaton Park, 3. den: Historická neděle pro Dánsko včera 10:25
Nejnovější články
Ojetá Škoda Fabia nestojí moc a levné jsou i její opravy. Navíc nabízí motory, o kterých se té současné ani nezdá
před 4 hodinamiNěmecké automobilky s brutálním propadem zisků čelí hororovému scénáři. Sami Němci shrnuli, co rozhodne o jejich osudu
před 6 hodinamiProdejce Fordu ztratil zábrany a řekl, proč byste systém start-stop měli vypnout před každou jízdou
před 7 hodinamiDva podvodníci obrali důvěřivce o 1,2 miliardy Kč s pomocí nejlepších aut planety. Spadla ale klec a teď jdou do o dražby
před 9 hodinamiJak hluboko lze klesnout? Mercedes začal odhalovat nové GLC a tahle absurdita je jeho maska
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva