Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nikola Motor otáčí, její tahač One má být vodíkový. Je to podvod?
31.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nikola Motor ohlašuje zásadní změnu pohonného ústrojí čtyři měsíce před plánovaným představením tahače One. Palivové články mají být vlastní výroby.
Nikola One, ambiciózní, ale zatím nereálný tahač americké společnosti Nikola Motor, zcela mění své pohonné ústrojí. Automobilka z Utahu ho představila letos v květnu s elektromotory o výkonu 2 026 koní a „dvojnásobkem točivého momentu běžného dieselového tahače”, z čehož se nyní vyklubalo 3 700 Nm.
Tyto parametry dávaly vozu elektromotory, 320kWh baterie a plynová turbína, která vyráběla elektřinu, když v bateriích došla. Dojezd měl být celkem 1 930 km a v ceně tahače mělo být dostatek zemního plynu pro pohon turbíny na ujetí hezky kulatého milionu mil, tedy zhruba 1,6 milionu kilometrů. To všechno se mělo světu oficiálně představit letos v prosinci.
Nyní, čtyři měsíce před plánovaným odhalením, je na světě nová tisková zpráva, která říká, že tahač budou pohánět vodíkové palivové články. O pohon se má starat ústrojí vyvinuté ve vlastní režii, které bude pracovat s napětím 800 V. Tahač má stále být nejsilnějším na trhu a stále má urazit nejméně 1 200 mil (1 930 km) mezi zastávkami pro doplnění vodíku; tahle prohlášení se nemění.
Vodíkové palivové články jsou ale úplně něco jiného než původně ohlášené pohonné ústrojí s plynovou turbínou. To by sice nebylo stoprocentně bez emisí, ale bylo by mnohem „čistší” než diesely a EREV-tahač s bateriemi a plynovou turbínou by dával jistý smysl, zejména díky příhodnému průběhu výkonu motorů a možnosti snadno a rychle doplnit palivo; CNG je v USA relativně běžné palivo. Vodíkové palivové články jsou opakem, zejména proto, že vodík je sotva kde tankovat.
Nikola Motor ovšem má odpověď i na tuhle otázku - 50 vybudovaných čerpacích stanic v Severní Americe do roku 2020. Vodík má být produkován v „bezemisních solárních farmách postavených společností Nikola Motor. Každá z těchto farem bude produkovat přes 100 MW a tuto elektřinu bude používat na výrobu vodíku elektrolýzou z vody. I naše výrobní závody budou poháněny bezemisní vodíkovou energií”.
Na mysl se tedy derou otázky, zda vůbec něco jako Nikola One kdy vznikne, zda firma Nikola Motor neplánuje jen posbírat peníze na zálohách a zmizet. Připomínáme, že představení se má odehrát už za čtyři měsíce; to by muselo být ono pohonné ústrojí už hotové. To možná je, to nevíme, ale na rozdíl od CNG se vodík do auta nedá ani zdaleka tak snadno sehnat.
Tisková zpráva dále uvádí, že bude existovat i verze na CNG, ale zmínka o tomto „starém” pohonném ústrojí je jen velmi okrajová; hovoří se o dostupnosti pro země, kde vodík není snadno dostupný. K těm se ale zatím řadí i Severní Amerika, alespoň v celokontinentálním měřítku; jestli Nikola začne prodávat verzi na CNG a až později přejde na palivové články, není jasné.
Odhalení 1. prosince 2016 stále platí a Nikola Motors hovoří o 3 miliardách dolarů (72,6 miliardy korun) v předobjednávkách. Jestli tomu budete věřit, necháme na vás, v červnu to ještě bylo „jen” 2,3 miliardy. Že tyhle peníze nedostala, asi nemusíme opakovat - je to počet předobjednávek, se kterými se pojí vratná záloha 1 500 dolarů, vynásobený cenou celého tahače. Ta ale bude zaplacena až mnohem později, podle toho, kdy - a jestli vůbec - přijde Nikola One na trh. Zatím stále více vypadá jako past na investory než cokoli jiného...











Tahač Nikola One má nově být vodíkový (starší foto verze na CNG)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
dnes
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
před 5 hodinami
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
před 7 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací totálně zhroutily, i když zlevnily až pod úroveň dotovaných cen
před 8 hodinami
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
před 9 hodinami
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
