Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan je na tom tak zle, že zvažuje i prodej vlastního ústředí, aby pokryl stamiliardové ztráty a náklady spojené s restrukturalizací
25.5.2025 | Petr Miler
Japonská automobilka se bije v prsa, že má k dispozici stále dost prostředků z tučnějších let, aby současné těžkosti přežila ve zdraví. Proč tedy uvažuje o tak drastických krocích, jako je prodej tokijského ústředí, které otevřela teprve před dekádou a půl?
Život možná není jen náhoda, slova o tom, že jednou jste dole a jednou nahoře, ovšem platí bezezbytku. Japonský Nissan býval na přelomu milénia hodně dole, pak se pod vedením Carlose Ghosna změnil v jednu z největších a nejziskovějších automobilek světa, aby po jeho odchodu zamířil zase dolů. Hodně dolů.
Před pár dny vykázal historicky rekordní ztrátu a musí šetřit. Opatření jsou drastická, neboť rozhodnuto už bylo o tom, že vyhodí 20 tisíc lidí, zavře 10 továren ze 17 a dočasně zastaví téměř veškerý vývoj. Vedení společnosti se pokouší hodit vinu za to právě na Ghosna, ale baštit mu to nikdo soudný nemůže.
Carlos G. je z vedení pryč skoro 7 let a do chvíle jeho setrvání v čele společnost firma stále rostla. A i když jistě nebyl svatý, těžko mu lze dnes dávat za vinu, že se během celé té doby Nissan velikostně nepřizpůsobil své zmenšující se pozici na trhu. To jeho nástupci vsadili hned na několik špatných koňů naráz, ztratili zájem části publika, společnost ale nechali topit ve vysokých provozních nákladech dimenzovaných na úplně jiné prodeje. Proto nyní musí přijít najednou tak rychle tak drastické kroky, je to hašení požáru. A ani dosavadní potoky vody nemusí být dostačující.
Jak informuje Nikkei, firma ke všemu zmíněnému zvažuje o kroku nikoli nepodobnému též strádajícímu Audi. Ve snaze ušetřit peníze, pokrýt ztráty i náklady probíhající restrukturalizace chce prodat své tokijské sídlo, kam se přesunula teprve v roce 2009, nepřekvapivě za dob Carlose Ghosna. Poměrně velkoryse pojaté ústředí má mít hodnotu okolo 700 milionů dolarů, tedy přes 15 miliard Kč, které by se nyní Nissanu pochopitelně hodily.
Zdroje se nezmiňují o tom, zda by se firma z místa zcela odstěhovala, nebo by jej prodala s cílem pronajmout si jej zpátky. Buď jak buď by tím saturovala strádající cash flow, se kterým podle současného vedení nemá až takový problém díky mohutným nerozděleným ziskům dřívějších období. Jak ale praví klasik, každé peníze jednou dojdou a Nissan zřejmě nevěří, že své hospodaření vrátí do plusu tak rychle, jak oficiálně doufá. A tak se 15miliardový „polštář” navíc může hodit.






Současné ústředí Nissanu v Tokiu nepatří ke skromným, firma jej otevřela v roce 2009 v dobách svého rozkvětu pod vedením Carlose Ghosna. Nyní upadá a uvažuje o jeho prodeji. Foto: Nissan
Zdroje: Nikkei, Nissan
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje na něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
včeraUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
2.9.2025Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nejnovější články
VW začal prodávat jeden ze svých největších bestsellerů v novém, auto velké skoro jako Škoda Superb nabízí od 350 tisíc Kč
před 2 hodinamiTesla potichu vyřešila problém, na který si majitelé stěžovali roky, teď už je nemůže ignorovat
před 3 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 5 hodinamiFiat dramaticky otočil, nově zákazníkům v Evropě prodá i čistě spalovací Pandu s manuálním řazením
před 6 hodinamiŠkoda se levných čínských aut nebojí, jsou prý nedodělaná a ušitá horkou jehlou. „Ve skutečnosti jsou lepší,” říká jiný konkurent
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.04. 17:03 - pavproch
- Hybrid nebo klasický benzín pro městský provoz? 09.04. 15:27 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 09.04. 13:46 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.04. 12:31 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.04. 09:27 - Eda
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch