Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nizozemci už teď přiznávají, že síť nezvládne obsloužit elektromobily, ač je jich hrstka, volají po alternativách
13.1.2023 | Petr Prokopec
Mnozí stále žijí v představě, že automobilky nasekají elektromobily jako Baťa cvičky, lidé si je koupí bez ohledu na schopnosti a cenu, síť se sama nafoukne a elektřina přijede z Marsu. Realistická očekávání to opravdu nejsou.
Pro některé nemusí být největším problémem elektromobilů jejich ceny, jakkoli jsou stále drahé - vedle lepších spalovacích aut nevychází zase tak draho. Situace se ale v tomto ohledu změnila oproti dřívějšku poněkud tragickým způsobem, neboť propast mezi elektrickými a spalovacími vozy se zmenšila hlavně kvůli enormnímu zdražení druhých zmíněných. Automobilky do nich promítají své náklady spojené s vývojem, výrobou a často i prodejem elektroaut, neboť se spalovacími vozy jsou spojeny touhy zákazníků, a jsou tak ochotni za ně zaplatit i víc. Už ne o tolik dražší elektrické vozy by tedy byla ochotna akceptovat relativně velká část kupců, kdyby tu však nebyla nejméně dvě podstatná „ale“.
Tím prvním je doba dobíjení a malá kapacita akumulátorů odpovídající obvykle třetině až polovině palivové nádrže spalovacího auta. Tím druhým je pak spojená nádoba, nedostačující infrastruktura a omezené zdroje elektrické energie. Tento stav vyžaduje od řidičů značnou změnu jejich návyků. Místo toho, aby auto bylo jejich sluhou, stávají se naopak oni jeho otroky. Poměrně snadno vám to mohu vysvětlit na své osobě.
Jako většina lidí v Česku bydlím v bytě bez vlastní garáže. Na chatu to mám 100 kilometrů, přičemž ta se nachází ve vesnici s horší elektrickou sítí. Na její změnu má dojít až v roce 2024, do té doby mohu zapomenout i na instalaci třífázové varné desky. Znamená to pochopitelně, že problémem je i wallbox, dobíjení elektromobilů se tak dá realizovat jen skrze běžnou zásuvku. Když jsem ovšem takto předloni vyrazil do víkendového útočiště se Škodou Citigo-e, musel jsem její baterie dobíjet od pátku do neděle, abych vůbec měl naději, že se dostanu zpátky domů. Stejně jako při cestě na chatu jsem pak navíc rádio a klimatizaci mohl užívat jen sporadicky, na překročení rychlosti 130 km/h pak nedošlo nikdy - kvůli dojezdu jsem se držel spíše poblíž stovky. A to je jen 100 km jízdy, spousta lidí vyráží za podobnými kratochvílemi ještě mnohem dál.
Pokud tedy má dle představ Evropské unie dojít k elektrifikaci automobilové dopravy v celé Evropě, pak je zkrátka třeba dosadit dobíjecí stojany do každé zapadlé vesnice. To by možná ještě šlo, mají-li ale mít šanci obsloužit jakkoli větší množství aut, bylo by nezbytné enormní posílení elektrické sítě a výroby elektřiny. Mnohokrát jsme počítali, že ekvivalent (navíc nedokonalý) jedné čerpací stanice by potřeboval elektrický výkon jako menší města či rozsáhlá sídliště. Realizovat něco takového je velmi nákladné, pokud vůbec rozumně možné. A bez toho síť přestane stačit velmi brzy.
Že nejde o ničím nepodloženou tezi, dosvědčují i slova šéfa nizozemské asociace automobilového průmyslu RAI Fritse van Bruggena. RAI obecně není k elektromobilům odmítavá, realitu ale nemůže ignorovat. Podle jejích informací síť absolutně nemá šanci obsluhovat neustále rostoucí počet elektrických aut. Ve velkých městech jako Amsterdam dochází už teď k omezování rychlosti dobíjení u jednotlivých stanic, aby se město vyhnulo blackoutům.
Analytické centrum ElaadNL k tomu dodává, že během dvou let budou v Nizozemsku tisíce čtvrtí, ve kterých nebude možné elektrická auta vůbec dobíjet. Tempo budování infrastruktury neodpovídá růstu prodejů elektrických aut - dnes je v zemi 100 tisíc dobíjecích stanic, v roce 2030 jich má být 500 tisíc. Znamená to stavět 155 stanic denně, to je nepochybně odvážný cíl. Pořád to ale není ten největší problém - hlavní potíží je nedostačující elektrická síť.
Jejich provozovatelé tak už nyní volají po uzákonění jakéhosi chytrého dobíjení, které by bylo v principu podobné německému „vyhlazování špiček”. Šlo by tedy o další omezení, kdy elektromobily nebude možné dobíjet kdy a kde si majitel usmyslí. Pakliže síť nedovolí dobíjení, auto se nedobije zdaleka tak „rychle”, jak byste potřebovali. Tomu by se RAI ráda vyhnula, proto volá i po podporování alternativ - vodíku, syntetických paliv a dalších dnes opomíjených řešení.
Je docela fascinující, že tyto problémy v ráji elektromobilů řeší už teď, když tam takových aut jezdí pořád docela málo - jde o pouhá tři procenta všech aut v provozu. Co až jich bude 30 procent? Jak si někdo za této situace může malovat, že za pár let zakáže prodej čehokoli jiného? Pokud mu nejde o to, abychom se stali otroky jeho vůle, pak nerozumíme smyslu takového nařízení, více než co jiného bude společnost jen dál paralyzovat a rozdělovat.






I když dnes v Nizozemsku jezdí jen 3 % všech aut na elektřinu, přesto už teď vznikají problémy s přetížením sítě. A to je nabíječek dnes jen 100 tisíc, za 7 let jich má být 500 tisíc. Asociace automobilového průmyslu RAI varuje před tím, že je to neudržitelné a je třeba hledat i jiné alternativy. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: RAI
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejčtenější články
Možná nejlepší fotbalový obránce světa ukázal své nové auto, zářit v něm bude míle na všechny strany
17.5.2025Tato dáma to jako jedna z mála dokáže vytmavit evropským papalášům za to, co tu provádí s automobilovým průmyslem
17.5.2025Moderní Ferrari skutečně stíhá nezájem, majitelé se musí při prodeji smiřovat s mnohamilionovými ztrátami
17.5.2025Čínská novinka působí jako sportovní sedan Lamborghini, i s 500 koňmi má ale stát jako Octavie 1,5 TSI
17.5.2025Jakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
18.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva