Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nizozemské firmy se začínají odklánět od elektromobilů. Zjistily, že se jim přes všechny umělé výhody nevyplatí
5.3.2024 | Petr Prokopec
Stále více firem na konci dlouhodobých pronájmů elektrických aut nahrazuje tyto vozy alternativami s benzinovými motory. To je zpráva od nizozemské asociace leasingovek. S ohledem na míru zvýhodnění elektromobilů a znevýhodnění čehokoli jiného je to zarážející.
Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají, říká se. Platí to i v případě elektromobilů, které se politici rozhodli uměle zvýhodnit na všech možných frontách a současně nezřídka i znevýhodnit jejich spalovací alternativy. Nejviditelnější byly a jsou přímé dotace na koupi, ještě mocnějším, i když ne až tak viditelným nástrojem jsou ale machinace s daňovým systémem. Stačí hodit firmám vějičku v podobě rychlých či jinak nadstandardních odpisů elektromobilů a už se pro takové vozy ženou, i když je vlastně nechtějí - peníze zaplacené na daních jsou peníze nevratně hozené do kanálu a možnost se takovému výdaji vyhnout je pro firmy velmi lákavé.
Pokud se navíc v nějaké zemi platí i další daně spojené s emisemi CO2, ať už registrační či provozní, mohou být taková lákadla jen větší. Tento stav panuje v Nizozemsku, tedy v jednom z elektrických rájů, kde za relativně vysokými prodeji (okolo 1/3 trhu) elektrických aut stojí mimo jiné oproštění elektromobilů od části registrační daně z osobních automobilů (BPM), tak celé silniční daně (MRB). V součtu jde o tak obrovské peníze, že se vůbec divíme, že někdo ještě spalovací auta kupuje, natož že jde o víc jak dvě třetiny lidí. Tyto daně se totiž týkají i soukromých osob a ve výsledku znamenají, že takovou Škodu Enyaq koupíte téměř za stejnou cenu základní Superb 1,5 TSI.
Jak jsme ale uvedli, ptáčkovi se zpívá jen při jeho lapání, a tak i Nizozemsku na rozličné velkorysosti dochází peníze. V případě silniční daně je ostatně dost nenažrané, u běžného benzinového Volkswagenu Golf majitelé platí na MRB zhruba 100 Eur (cca 2 550 Kč), tedy přes 30 tisíc za rok, to je dost peněz. U elektromobilů to byla a je stále nula. Politici ale rozhodli, že s rokem 2026 toto zvýhodnění skončí a poté vládní kosa dopadne na majitele elektromobilů s pořádnou razancí, neboť výše poplatku se vypočítává mimo jiné na základě hmotnosti. S bateriovým pohonem je přitom vždy spojeno nemalé množství kil, většinou se jedná o víc než 2 tuny.
I tato vidina jistě hraje svou roli v tom, že firmy o elektrické vozy přestávají stát. Díly viny ale dlí také ve zklamání z dosavadních nákupů, kdy provozovatelé sice ušetřili na daních všeho druhu, ale pokles hodnoty elektromobilů je tak ohromný, že se jim jejich pořízení stejně nemuselo vyplatit. Přidejte si k tomu chystané zavedení MRB, které se dotkne i nových tříletých kontraktů, a touha po elektromobilitě je ta tam.
Informuje o tom nizozemská asociace leasingových společností (VNA), podle níž ještě v první polovině loňského roku mělo elektrický pohon hned 32 procent všech aut, které byly pořizovány formou dlouhodobého pronájmu (u nás operativní leasing). V té druhé se nicméně jednalo už jen o 24 procent, existující elektrická auta jsou tak stále častěji nahrazována auty se spalovacími motory. Další vývoj má přinést jen zhoršení, a to nejen kvůli správců vozových parků - jak jsme již uvedli, (staro)nové zdanění se týká i soukromých osob.
Nic jiného ale opravdu nešlo čekat, neboť přirozený zájem o elektromobilitu je kvůli vysokým cenám, mizerné použitelnosti a krátké životnosti takových aut dlouhodobě omezený. Většina růstu prodejů posledních let byla zajištěna politickými deformacemi trhu. Jenže ta z podstaty není dlouhodobě ekonomicky neudržitelná a realita dříve nebo později vyjde najevo. V Nizozemsku očividně pomalu vychází najevo už teď.



Enyaq je v Nizozemsku pátým nejprodávanějším elektromobilem, jen za loňský rok má české SUV na kontě 4 715 registrací. Z velké části za nimi ovšem stojí výhody, které nebudou trvat věčně. A prodejích přes operativní leasing je to znát už teď. Foto: Škoda Auto
Zdroj: VNA
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
dnesNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 8 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 9 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 11 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
dnesSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva