Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Škoda Octavia na elektřinu bude stát „od 1,2 milionu Kč, možná o něco víc”, to bude jistě hit
29.5.2023 | Petr Miler
Ztráta smyslu pro realitu je v Mladé Boleslavi stále zřejmější. Pokud si značka, která dosud bodovala s auty s výhodným poměrem ceny a hodnoty, myslí, že uspěje s produktem, který za dvoj- až trojnásobek nabídne méně, je nekonečně naivní.
Na plány automobilek stoprocentně elektrifikovat budoucí portfolia modelů hledíme s pesimismem už léta. Neříkáme, že je to absolutně nemožné, chtělo by to ale přinejmenším převratný objev na poli ukládání elektrické energie, aby bylo na místě o to byť jen uvažovat. Jinak je to zkrátka technicky i ekonomicky nereálné - za současného nebo jakkoli brzce budoucího stavu věcí není možné pomýšlet na to, že by elektrická auta přirozeně získala více jak 10 až 20 procent trhu. Jakéhokoli jiného stavu bude dosaženo jen za cenu masivního přerozdělování, které se ve výsledku nevyplatí nikomu.
Vzhledem k tomu, že ani samy firmy vyvíjející a vyrábějící baterie, které jsou z podstaty plné optimismu, nevěří v průlom během následujících 10 let, je plánování jakékoli elektrické revoluce v tuto chvíli ryzí naivitou a vírou v něco, co s 99,99% pravděpodobností nemůže přijít. A to je třeba říci, že se pořád bavíme jen o bateriích, které zdaleka neřeší vše. I kdyby náhodou přišly akumulátory, které budou po stránce ceny a praktické použitelnosti schopny jakkoli konkurovat nádržím spalovacích aut a jejich doplnitelnosti, pořád nám chybí samotná elektřina, infrastruktura... Věřte těm, kteří říkají, že od kýženého stavu jsme dekády, nikoli roky daleko. Pokud tedy takový stav vůbec někdy přijde.
Přesto si za těchto naprosto zřetelných, objektivně daných okolností někteří myslí, že elektromobily vnutí všem za pár let a basta. Že si to myslí třeba Mercedes-Benz, lze vnímat s rozpaky, takové automobilky mají ale aspoň teoretickou naději nějak uspět. Je jasné, že neosloví podstatnou část své současné klientely, nemusí se ale až tak trápit s tím, že budou prodávat polovinu aut za dvojnásobnou cenu. Zbylí zákazníci to mohou akceptovat nové technické limity i vyšší cenu, takový Mercedes třídy S si nikdo nekupuje z posledních peněz. Ale že úplně to samé plánuje Škoda?
Přesně tak to dnes je, zcela oficiálně. V dubnu jsme to označili za komické odtržení od reality, to jsme ale pořád měli k dispozici jen velmi omezené pensum informací. I z nich bylo patrné, že se škodovka odhodlala elektrifikovat také svou dojnou krávu číslo jedna, tedy Octavii Combi, která proslula jako mimořádně univerzální auto se skoro nekonečnou použitelností. V poměru hodnoty a ceny dlouho obtížně hledalo sobě rovného, však nejsou zas tak dávno časy, kdy jste za 400 až 500 tisíc korun mohli pomýšlet na už slušně vybavený kombík s lepším motorem. Tyhle doby jsou ale pryč a zjevně bude jen hůř.
Už dnes je Octavia IV o poznání problematičtější nabídkou, neboť ji nekoupíte pod 620 tisíc Kč ani v úplném současném základu. Také to lze ale označit za nabídku snů ve srovnání s tím, co má přijít. Kolegové z německého Auto Bildu vyštrachali aspoň nějaké informace navíc a uvádí, že podle zdrojů z automobilky má jako vůz modelového roku 2026 dorazit elektrický kombík coby nástupce současné Octavie IV Combi, jehož základní cena „se bude pravděpodobně pohybovat kolem 50 000 Eur, možná o něco víc”. Bavíme se tedy o autě od cca 1,2 milionu Kč, které s ohledem na výše zmíněné nabídne zlomkovou použitelnost oproti současným spalovacím verzím za poloviční sumu.
To bude jistě hit, chce se říci s notnou dávkou sarkasmu. Pochopitelně neočekáváme, že Škoda přijde s elektrickou Octavií V a se čtyřkou v tu samou chvíli skončí, to by byl sebevražedný krok. Ale zjevně chce něco takového udělat o pár let později, po která budou obě verze v prodeji současně. Co se do té doby může stát pro automobilku pozitivního, aby to dávalo nějaký smysl? Obáváme se, že „nic” anebo alespoň „nic podstatného” je dnes jedinou rozumnou odpovědí. Ale kdo chce kam...
Škoda dál pečlivě plánuje svou elektrickou ofenzívu. V jejím rámci má dorazit v do roku 2026 i elektrický nástupce Octavie Combi s cenou od 1,2 milionu Kč. Také vám to přijde bláznivé? Ilustrace: Škoda Auto
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 10 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 4 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 6 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 7 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 9 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 18:59 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry