Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Toyota RAV4 je venku a sází na úplně jiný, rozporuplnější vzhled. A kontroverzní je i tím, co má pod kapotou
21.5.2025 | Petr Prokopec
Bestseller Toyoty míří ke stále větší vizuální osobitosti, což je na jednu stranu dobře, na tu druhou ale takový postup skýtá i svá rizika. To samé platí také o sázce pouze na hybridní a plug-in hybridní techniku.
Minulý týden Toyota začala lákat na odhalení nové „ravky”. Název vozu tedy výslovně nezmínila, bylo ale jasné, oč tu běží. A protože se ven dostaly i první informace, bylo jasné i to, že nepůjde o vyloženě nový model, ale jen výrazně faceliftované provedení stávající generace modelu RAV.
Nyní je formálně šestá generace RAV4 oficiálně venku, a tak máme vše definitivně potvrzené. Japonci tedy skutečně jen výrazně zmodernizovali dosluhující provedení, což znamená, že jejich SUV dál používá platformu TNGA s nezměněným rozvorem 2 690 milimetrů. V rámci délky se pak rostlo jen lehce na 4 595 až 4 618 mm (v závislosti na verzi), výškově si však RAV4 polepšila o trochu víc, neboť nově jí naměříme 1 687 až 1 722 mm. Cestující by tedy uvnitř mělo čekat více pohodlí, zvláště v souvislosti s prostorem pro hlavu.
V případě designu novinka sází na podstatně výraznější rysy, což je patrné již u základních úrovní. Někomu to jistě bude imponovat, jiné to ale pro změnu odradí - o tiché vodě meloucí břehy už tady nemůže být řeč. Na ještě vyšší úrovni je pak varianta GR Sport, která byla v Evropě k dispozici už v případě šesté generace. Ve srovnání se standardem disponovala upraveným podvozkem, na zvýšení výkonu motoru ovšem nedošlo. A nejinak je tomu i u nové RAV4, v jejímž případě GR Sport opět sdílí pohonné ústrojí s níže posazenými modely. Smutné ovšem je, že tentokrát budou Evropané závidět Američanům a nikoliv naopak.
Neznamená to, že bychom se sportovní verze na sportovním kontinentu nedočkali, jen je zapotřebí očekávat nižší výkon. V zámoří totiž GR Sport nabízí 324 koní, zatímco v Evropě je o 20 kobyl slabší. Tento pokles jde zjevně na konto filtru pevných částic a dalších antiemisních opatření, přičemž na první pohled jej může vykompenzovat vyšší dojezd plug-in hybridního pohonu čistě na elektřinu - v Evropě jde totiž o 100 km, v Americe pro změnu o 20 kiláků méně. Za tím však stojí jen jiná metodika měření, ne jiná realita.
V motorovém prostoru se ještě chvíli zdržíme, Toyota totiž dala padáka všem čistě spalovacím jednotkám. Místo toho je možné vybírat mezi klasickým hybridem a plug-in hybridem, přičemž v obou případech je základem benzinový 2,5litrový čtyřválec. Ten může být spojen s pohonem předních či všech čtyř kol, načež lze u hybridu počítat se 183 nebo 191 koňmi, zatímco plug-in hybrid má na kontě 268 nebo již zmiňovaných 304 koní, s nimiž lze zrychlit na stovku za 5,8 sekundy.
Běžná RAV4 PHEV AWD-i se tedy nebude motorově nikterak lišit oproti sportovní variantě, rozdíly však znovu najdeme mezi evropským a americkým provedením, kdy druhé zmíněné u hybridu počítá s 229 nebo 239 koňmi. Nebýt Bruselu, byli bychom na tom stejně. Takto se dá ale očekávat, že platit budeme více za méně, jakkoli na ceny si pochopitelně musíme ještě nějakou chvíli počkat - do prodeje se novinka dostane až ve druhé polovině letošního roku.
Zamířit tedy můžeme do interiéru, kde čeká 12,3palcový přístrojový štít a 12,9palcová obrazovka multimédií. Toyota uvádí, že palubní systém byl navržen s ohledem na potřeby evropských zákazníků, což znamená, že vás kupříkladu upozorní na nízkoemisní zóny, abyste mohli přepnout pouze na elektrický pohon. S tím napomáhá nový software Rene, který zároveň posiluje bezpečnostní funkce, stejně jako zvládá třeba automatické parkování přes mobil.
Bližší informace dorazí spolu se vstupem vozu na jednotlivé trhy, přičemž jsme zvědavi, zda také v Evropě bude k dispozici verze Woodland, která jde trochu víc off-roadovým směrem. K mání je totiž pouze s pohonem všech kol, přičemž vůči základu disponuje terénními pneumatikami, přídavnými světly v předním nárazníku či střešními ližinami ve standardu. U oné verze GR Sport tu pak navíc máme 20palcová kola či výrazný střešní spoiler.
Lze už jen dodat, že od svého příchodu v roce 1994 dosáhla RAV4 již na 15 milionu registrací, z čehož 2,5 milionu aut skončilo v Evropě. To ovšem jen potvrzuje, že starý kontinent tu hraje až druhé housle, neboť zájem v USA ne o poznání vyšší - jen loni se tam prodalo 475 193 kusů, což RAV4 zařadilo na pozici třetího nejžádanějšího vozu roku za pick-upy Ford F-Series a Chevrolet Silverado.
















Nová RAV4 dorazí do Evropy ve standardním provedení... Foto: Toyota
...či jako varianta GR Sport. Zda se dočkáme i jiných verzí, zatím nebylo upřesněno. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
dnes„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
V dobách „motorové svobody” se v Evropě dalo koupit i tohle: Normální kompakt s motorem 2,0 V6
před 7 hodinamiAston Martin pustí 10 šťastlivcům nejrychlejší auta, která kdy vyrobil, nechá si za ně řádně zaplatit
před 9 hodinamiCosi piccola... Nový Fiat Panda se dočká menšího a ještě levnějšího sourozence, Italové s ním nebudou otálet
před 10 hodinamiBMW ukázalo první auto z možná revoluční rodiny Neue Klasse, řidičům bavoráků sebere jednu z jejich oblíbených „libůstek”
dnesUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
dnes