Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové nejrychlejší auto světa je nakonec realitou, maže všechny dosavadní rekordy
27.1.2021 | Petr Prokopec
Jednu chvíli se mohlo zdát, že je to jen jeden velký podfuk, nakonec tomu tak ale není. Americká stíhačka dokázala pokořit Koenigsegg, jen jízda Bugatti byla rychlejší. Ta ale za rekordní neplatí.
V závěru loňského roku byla média plná stroje americké značky SSC North America. Její nový model Tuatara totiž do jisté míry ztělesňoval automobilového Davida, kterému se povedlo překonat Goliáše. Tím bylo míněno Bugatti, jehož Chiron dosáhl jako první vůz na světě mety 300 mil v hodině (482,7 km/h). Stalo se tak nicméně pouze v jednom směru, což na zápis do Guinnessovy knihy rekordů nestačilo. Navíc značka z Molsheimu mohla v plné míře těžit z koncernu VW Group, ať se to již týká finančních či inženýrských kapacit nebo testovací dráhy Ehra-Lessien.
Oproti tomu SSC nemělo k ruce prakticky nic krom prvního vyrobeného exempláře a závodního jezdce Olivera Webba. Jak se ovšem ukázalo záhy, to nebylo jen pozitivum, ale rovněž i negativum, neboť firma evidentně neměla k dispozici také dostatečné a především správně nakalibrované měřicí zařízení. Ač tedy Tuatara měla původně jet rychleji než 500 km/h, nakonec bylo zjištěno, že k dané metě se ani nepřiblížila. Přičemž SSC až do poslední chvíle mlžilo, než nakonec oznámilo, že onen rekord opravdu neplatí a značka se pokusí o nový.
K tomu skutečně již došlo, a to v lednu, kdy Webba v kokpitu vystřídal majitel vozu Larry Caplin. Ten ale nakonec neměl k dispozici tolik času, s jakým se původně počítalo. Navíc vyšší tepelná zátěž způsobená větším množstvím měřících systémů odstavila dvě svíčky a tedy dva válce. SSC mimo to snížilo plnící tlak, zatímco blíže neurčená ranvej na Floridě nebyla dostatečně dlouhá. Ovšem i tak se podařilo dosáhnout tempa 404 km/h, což jen dokázalo, že Tuatara má nemalý potenciál. Stále však zbývalo zjistit, jak velký.
Aktuálně tato mise byla zakončena, i když nejspíše jen na nějaký čas. SSC totiž sice dosáhlo na světový rekord, ovšem Bugatti zůstává nepokořeno. Za volant se přitom znovu posadil Caplin, který ovšem ani tentokráte neměl k dispozici zrovna enormně dlouhý úsek. Místo toho mu Vesmírné středisko na Floridě dalo k dispozici Testovací areál Johnnyho Bohmera, jehož součástí je „pouze“ 3,7kilometrová ranvej. Tříkilometrový úsek přitom Caplin použil na akceleraci, zbytek pak na brzdění.
Jelikož přitom Webb měl k dispozici dvakrát delší prostor, byla zvolena odlišná strategie. Zatímco britský závodní jezdec zrychloval jen pozvolna, Caplin na to šlápl hned od začátku. Již po jedné míli, tedy po 1,6 kilometrech, se přitom dostal na 393 km/h, což je opravdu neskutečné. Jeho kalup tím ovšem neskončil, neboť při cestě severním směrem nakonec dosáhl rychlosti 450,1 km/h a při cestě jižním 460,4 km/h. Výsledkem je tak průměr 455,2 km/h a nový světový rekord.
Je nicméně třeba dodat, že ten dosavadní, který od roku 2017 držel Koenigsegg Agera RS, překonali Američané jen o chlup, respektive o 8 kilometrů v hodině. Přes Bugatti se pak nedostali, přičemž za dechberoucími 532,8 km/h, jimiž se chlubili v říjnu, zaostali nikoliv o jeden, ale přinejmenším o dva parníky. Na druhou stranu však Caplin dostal k dispozici plný výkon pouze na sedmý rychlostní stupeň, a navíc při závěrečném pokusu.
SSC proto dodává, že současný rekord rozhodně není tím posledním a firma se pokusí dostát přesně tomu, co tvrdila před několika měsíci. Tedy že jako první nejen dosáhne mety 500 km/h, ale zároveň ji i výrazně překoná. Kdy se tak ovšem stane, není jisté. Stejně jako zatím zůstává nepřesněno, zda již Tuatara má vyřešenou homologaci a je tedy schválena pro silniční provoz. Jinak totiž i stávající počin nelze nazvat jinak než blamáží.
















SSC Tuatara je snad konečně nejrychlejším autem světa. Ovšem nikoliv s hodnotou 532,8 km/h, nýbrž díky dosaženému mnohem nižšímu tempu. Foto: SSC North America
Zdroj: SSC North America
Bleskovky
- Nové Rychle a zběsile ukázalo v upoutávce víc ze svého děje, je čím dál absurdnější
včera - Nejdrsnější Lamborghini dějin řádící na sněhu je neobvyklá podívaná za miliony korun
14.4.2021 - Fotky z paluby nejdelšího linkového letu světa ukazují mizérii současného létání
14.4.2021 - Superdiesel, který pohřbila nová pravidla EU, se po své smrti ukázal na Autobahnu
13.4.2021 - Někdo naložil na korbu pick-upu snad veškeré vybavení domu, pak s ním vyjel na silnici
11.4.2021
Nejnovější články
- Škoda Kodiaq má v Evropě nového soka, víc výbavy i techniky nabízí za cenu Fabie
před 3 hodinami - Rus postavil malý osobní tank. Říká mu Křeček, s nadhledem odtáhne i velké SUV
před 4 hodinami - Problémy, které teď řeší autopůjčovny, jen podtrhuji chaos současného světa
před 6 hodinami - Číňané poprvé ukázali Porsche pro chudé, kopírovat je zjevně bavit nepřestalo
před 7 hodinami - Nový Mercedes má neobvyklou zdířku za předním blatníkem, nadchne ty nejlenivější
před 8 hodinami - Němci se skutečně vrací k motoru, který dráždí EU, otázkou ale zůstává, kde vlastně
před 9 hodinami - Jedna z posledních bašt nelásky k autům na elektřinu padla, stačilo odvolat šéfa
před 10 hodinami - Nejluxusnější VW historie je jako ojetina stále lepší koupě, za málo nabízí i víc než nový vůz
včera - Novináři ukradli jeho auto, chování policie při snaze ho získat zpět je nepochopitelné
včera - Němci vybrali spolehlivé ojetiny do 50 tisíc Kč, kterých si ale v bazarech málokdo všímá
včera
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Onboard videa 15:51 - Lachende Bestien
- Politický koutek 15:48 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 15:45 - M.Z.
- Rychlodotazy 15:06 - M.Z.
- Americké vozy a vše kolem nich 12:18 - 970ka
- Policejní Passaty, Superby a neoznačená měřící vozidla 09:58 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 09:31 - řidičBOB
- Combi 4x4 do 300tis kč 09:04 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 20:24 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 18:51 - pavproch